Krize na leteckém nebi tlačí aerolinky k zemi

25. 3. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Nízkonákladové letecké společnosti prožívaly ještě v polovině loňského roku zlaté časy. Vzhledem k ekonomické krizi však nyní v celé Evropě jejich počet postupně klesá a některé končí krachem. V lepším případě probíhají fúze několika dopravců pod křídla větších lídrů na evropském trhu.

V současné době na Letišti Praha operuje deset nízkonákladových dopravců: BmiBaby, Clickair, easyJet, Jet2, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, SkyEurope, Smart Wings a nově Wizz Air Všechny uvedené společnosti létají z Prahy, některé z nich však v poslední době připravily svým klientům horké chvilky.

Zrušené lety zákazníky nepotěší

Pan František (jméno a podrobnosti má redakce k dispozici) si zakoupil u společnosti SkyEurope zpáteční letenku do Londýna. Z Ruzyně odletěl podle letového řádu, když se dostavil včas ke zpátečnímu letu zjistil, že žádný spoj do Prahy neletí. Pracovnice uvedené společnosti mu pouze sdělila, že zrušený let mu byl oznámen na jeho e-mailovou adresu, ovšem do Prahy. Na refundaci výdajů, souvisejících se zaplacením hotelu a taxíky, stále ještě čeká.

SkyEurope neruší ani jeden let navzdory problémům, které souvisely se stávkou leteckých dopravců ve Francii. Letový zimní řád dodržujeme v celém rozsahu, tvrdí naopak mluvčí těchto nízkonákladových aerolinek Tomáš Kika. Reagoval tak na problémy, kdy společnost musela v rychlosti vrátit leasingové společnosti Gecas šest strojů a s velkým zpožděním vysílala svá letadla. Jeho slova potvrzuje i mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí: Společnosti SkyEurope se ve velmi krátké době podařilo nahradit výpadek kapacity letadel a veškeré lety z Prahy jsou v pořádku realizovány.

Menší počet strojů v současné době nahrazujeme krátkodobými pronájmy letadel. Není to žádný problém, protože na trhu je přebytek volné letecké kapacity, řekl Kika a dodal, že pět letadel, které společnosti zbyly, jim stěží může někdo odebrat. Dva stroje jsou na leasing a zbylé tři jsou financované bankami. Podle jeho slov jde o úplně nové stroje Boeing 737–700 s průměrným stářím maximálně do dvou let. Odmítl spekulace, že problémy společnosti SkyEurope způsobuje i starý letecký park. Pravdou však zůstává, že SkyEurope za svou šestiletou existenci nikdy nevykázaly zisk. Situace se kvůli krizi a rostoucím cenám ropy prudce zhoršila vloni. Kvůli úbytku pasažérů firma na přelomu ledna a února zrušila desítky letů z Prahy, čímž pasažéry nepříjemně překvapila.

Letadlo SkyEurope

Boeing 737–700 SkyEurope v designu Adriany Sklenaříkové-Karembeu ze září 2006


Mraky nad nízkonákladovými dopravci

Vzhledem k těmto problémům už přestaly se SkyEurope spolupracovat některé cestovní kanceláře. Pro letošní sezonu se SkyEurope nepočítáme. Poměrně velká nepravidelnost provozu této letecké společnosti nebyla v souladu s našimi požadavky, řekl Jiří Jelínek, šéf cestovní kanceláře Fischer. V poslední době se začaly objevovat problémy s rušením letů, nejčastěji do Londýna, Amsterdamu a Benátek. Nabídku eurovíkendů se SkyEurope jsme se z toho důvodu rozhodli nadále nezařazovat, přidává se Martin Lehký, ředitel cestovky Senator Travel. Poslední údaje o firmě nejsou moc optimistické. Za únor SkyEurope přepravila necelých 161 tisíc pasažérů, což je o 37 % méně než před rokem. Podle neauditovaných hospodářských výsledků za poslední tři měsíce minulého roku dosáhla ztráta SkyEurope kolem 13,6 milionu eur, což je o dva miliony eur více než před rokem. Podle předběžných hospodářských výsledků za finanční rok 2008 firma měla ztrátu 59,4 milionu eur.

Srovnání cen letek Wizz Air a SkyEurope na 1. červenec 2009
Destinace Wizz Air SkyEurope
Paříž Beauvais (WA); Paříž Orly (SE) 1079 Kč 1711 Kč
Řím Fiumicino 1349 Kč 1421 Kč
Londýn Luton 1079 Kč 1421 Kč
Brusel Charleroi (WA); Brusel National (SE) 399 Kč 1421 Kč
Milán/Bergamo 1079 Kč 1131 Kč

Pozn.: Ceny jsou přepočteny podle kurzu z 23. 3. 2009


Jenže i další nízkonákladové aerolinie se potýkají již delší dobu s problémy. Druhá největší nízkonákladová společnost v Evropě easyJet zrušila na konci října spojení z Prahy do německého Dortmundu. Zrušení linky souvisí s pravděpodobným uzavřením základny, kterou easyJet v Dortmundu má. Společnost ji zavírá kvůli drahé ropě. Vedle Dortmundu přestal létat do Ženevy a Basileje. Další nízkonákladová aerolinka Germanwings, která působí v ČR od roku 2003, zatím nově vzniklou situaci analyzuje. Momentálně vyjednáváme s berlínským letištěm a dalšími německými základnami o nových linkách do Prahy, sdělil mluvčí společnosti Andreas Engel. Starosti má ale i největší evropská nízkonákladovka, irský Ryanair, jehož piloti přistoupili na roční zmrazení platů. Šéf firmy Michael O'Leary se dokonce vyjádřil, že uvažuje o zpoplatnění použití toalet během letu.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Letadlo CentralWings

Letadlo společnosti CentralWings


Černé předpovědi pro přežití

Hospodářská krize se nízkonákladových dopravců dotýká, i když zatím hlásí poklesy počtu cestujících nižší než klasické aerolinie. Například jejich podíl na ruzyňském letišti rok od roku stoupá a loni díky třem milionům cestujících dosáhl rekordních 23,4 procenta. Odborníci však předpovídají, že pro mnoho ze současných padesáti evropských nízkonákladových aerolinií může být letošek rokem posledním. Asi s nejčernější předpovědí přišel nedávno obchodní ředitel společnosti easyJet pro střední Evropu John Kohlsaat, podle kterého letošek přežije jen pět evropských aerolinek, z toho dvě nízkonákladové. První vlaštovkou se v tomto ohledu stal polský low-cost Centralwings, který přestal létat nedávno a její webové stránky byly přesměrovány na polského národního dopravce LOT.

Využíváte při cestování nízkonákladových leteckých přepravců?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).