V současné době na Letišti Praha operuje deset nízkonákladových dopravců: BmiBaby, Clickair, easyJet, Jet2, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, SkyEurope, Smart Wings a nově Wizz Air Všechny uvedené společnosti létají z Prahy, některé z nich však v poslední době připravily svým klientům horké chvilky.
Zrušené lety zákazníky nepotěší
Pan František (jméno a podrobnosti má redakce k dispozici) si zakoupil u společnosti SkyEurope zpáteční letenku do Londýna. Z Ruzyně odletěl podle letového řádu, když se dostavil včas ke zpátečnímu letu zjistil, že žádný spoj do Prahy neletí. Pracovnice uvedené společnosti mu pouze sdělila, že zrušený let mu byl oznámen na jeho e-mailovou adresu, ovšem do Prahy. Na refundaci výdajů, souvisejících se zaplacením hotelu a taxíky, stále ještě čeká.
SkyEurope neruší ani jeden let navzdory problémům, které souvisely se stávkou leteckých dopravců ve Francii. Letový zimní řád dodržujeme v celém rozsahu,
tvrdí naopak mluvčí těchto nízkonákladových aerolinek Tomáš Kika. Reagoval tak na problémy, kdy společnost musela v rychlosti vrátit leasingové společnosti Gecas šest strojů a s velkým zpožděním vysílala svá letadla. Jeho slova potvrzuje i mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí: Společnosti SkyEurope se ve velmi krátké době podařilo nahradit výpadek kapacity letadel a veškeré lety z Prahy jsou v pořádku realizovány.
Menší počet strojů v současné době nahrazujeme krátkodobými pronájmy letadel. Není to žádný problém, protože na trhu je přebytek volné letecké kapacity,
řekl Kika a dodal, že pět letadel, které společnosti zbyly, jim stěží může někdo odebrat. Dva stroje jsou na leasing a zbylé tři jsou financované bankami. Podle jeho slov jde o úplně nové stroje Boeing 737–700 s průměrným stářím maximálně do dvou let. Odmítl spekulace, že problémy společnosti SkyEurope způsobuje i starý letecký park. Pravdou však zůstává, že SkyEurope za svou šestiletou existenci nikdy nevykázaly zisk. Situace se kvůli krizi a rostoucím cenám ropy prudce zhoršila vloni. Kvůli úbytku pasažérů firma na přelomu ledna a února zrušila desítky letů z Prahy, čímž pasažéry nepříjemně překvapila.

Boeing 737–700 SkyEurope v designu Adriany Sklenaříkové-Karembeu ze září 2006
Mraky nad nízkonákladovými dopravci
Vzhledem k těmto problémům už přestaly se SkyEurope spolupracovat některé cestovní kanceláře. Pro letošní sezonu se SkyEurope nepočítáme. Poměrně velká nepravidelnost provozu této letecké společnosti nebyla v souladu s našimi požadavky,
řekl Jiří Jelínek, šéf cestovní kanceláře Fischer. V poslední době se začaly objevovat problémy s rušením letů, nejčastěji do Londýna, Amsterdamu a Benátek. Nabídku eurovíkendů se SkyEurope jsme se z toho důvodu rozhodli nadále nezařazovat,
přidává se Martin Lehký, ředitel cestovky Senator Travel. Poslední údaje o firmě nejsou moc optimistické. Za únor SkyEurope přepravila necelých 161 tisíc pasažérů, což je o 37 % méně než před rokem. Podle neauditovaných hospodářských výsledků za poslední tři měsíce minulého roku dosáhla ztráta SkyEurope kolem 13,6 milionu eur, což je o dva miliony eur více než před rokem. Podle předběžných hospodářských výsledků za finanční rok 2008 firma měla ztrátu 59,4 milionu eur.
Destinace | Wizz Air | SkyEurope |
---|---|---|
Paříž Beauvais (WA); Paříž Orly (SE) | 1079 Kč | 1711 Kč |
Řím Fiumicino | 1349 Kč | 1421 Kč |
Londýn Luton | 1079 Kč | 1421 Kč |
Brusel Charleroi (WA); Brusel National (SE) | 399 Kč | 1421 Kč |
Milán/Bergamo | 1079 Kč | 1131 Kč |
Pozn.: Ceny jsou přepočteny podle kurzu z 23. 3. 2009
Jenže i další nízkonákladové aerolinie se potýkají již delší dobu s problémy. Druhá největší nízkonákladová společnost v Evropě easyJet zrušila na konci října spojení z Prahy do německého Dortmundu. Zrušení linky souvisí s pravděpodobným uzavřením základny, kterou easyJet v Dortmundu má. Společnost ji zavírá kvůli drahé ropě. Vedle Dortmundu přestal létat do Ženevy a Basileje. Další nízkonákladová aerolinka Germanwings, která působí v ČR od roku 2003, zatím nově vzniklou situaci analyzuje. Momentálně vyjednáváme s berlínským letištěm a dalšími německými základnami o nových linkách do Prahy,
sdělil mluvčí společnosti Andreas Engel. Starosti má ale i největší evropská nízkonákladovka, irský Ryanair, jehož piloti přistoupili na roční zmrazení platů. Šéf firmy Michael O'Leary se dokonce vyjádřil, že uvažuje o zpoplatnění použití toalet během letu.

Letadlo společnosti CentralWings
Černé předpovědi pro přežití
Hospodářská krize se nízkonákladových dopravců dotýká, i když zatím hlásí poklesy počtu cestujících nižší než klasické aerolinie. Například jejich podíl na ruzyňském letišti rok od roku stoupá a loni díky třem milionům cestujících dosáhl rekordních 23,4 procenta. Odborníci však předpovídají, že pro mnoho ze současných padesáti evropských nízkonákladových aerolinií může být letošek rokem posledním. Asi s nejčernější předpovědí přišel nedávno obchodní ředitel společnosti easyJet pro střední Evropu John Kohlsaat, podle kterého letošek přežije jen pět evropských aerolinek, z toho dvě nízkonákladové. První vlaštovkou se v tomto ohledu stal polský low-cost Centralwings, který přestal létat nedávno a její webové stránky byly přesměrovány na polského národního dopravce LOT.