Čtenářská zkušenost:
Neodolala jsem, abych se též nepodělila o zážitek s kontokorentem. Můj syn je po ukončení studia v prvním zaměstnání. Protože by si rád pořídil kolo a nemá dostatek financí, našel na Internetu prezentaci úvěrové společnosti, která nabízí „Radost na splátky“. Jedna z variant splátek bez navýšení byla 20 % hotovost a zbytek ceny v 10 splátkách. Je svobodný, žije u rodičů a jeho čistý příjem je cca 9 000 Kč.
Vyzbrojen potvrzením o příjmu se vydal do prodejny kol a žádal o zprostředkování možnosti nákupu na splátky 20 + 10. Prodavač kontaktoval úvěrovou společnost, která tuto formu splácení zamítla s tím, že doporučuje formu 50 % hotovost a zbytek ceny v 5ti splátkách (vyšších než u původní varianty).
Syn byl zklamaný, a protože kolo moc chtěl a neměl 50 % ceny v hotovosti, hledal jiné řešení. Protože má účet u eBanky, vzpomněli jsme si na možnost kontokorentu. Zkusil si požádat o kontokorent, žádost certifikoval a… nic. Pokus znovu opakoval a… opět nic. Za tyto dva pokusy zaplatil poplatek 2× 100 Kč. Po důkladnějším prostudování zjistil, že kontokorent je zajištěn provázaností s termínovaným vkladem, který syn nemá.
Dost mě udivuje, že eBanka nemá tuto věc nijak „ošetřenou“, myslím to, že pokud někdo žádá o kontokorent, není vazba na prověření záruky/termínového vkladu, a nechá klienta, ať si žádá, vždyť to zaplatí. Kdyby se objevila na obrazovce „hláška“ nemáte termínovaný vklad, kontokorent nelze poskytnout, ušetřil by 200 Kč.
Doporučila jsem mu, aby zavolal bankéřce a aby poplatky za neposkytnutý kontokorent byly stornovány, ale to banka neudělala.
Takže máme dva nové poznatky:
1. ne vždy je radost na splátky radost
2. jsi-li nepozorný a systém elektronického bankovnictví má „chybičky“ – zaplať!
Irena Valentová
(text prošel redakční úpravou)
Vyjádření eBanky:
Kontokorent eBanky neboli povolený debet (zajištění záporných zůstatků na účtu) je založen na provázanosti běžného účtu klienta a jeho termínovaných vkladů. eBanka vnímá vložené prostředky klienta jako celek, takže v případě přečerpání prostředků na běžném účtu není klient vystaven sankčním úrokům. Zajištěné debetní zůstatky na běžném účtu jsou pak úročeny příznivější sazbou než v případě nezajištěného záporného zůstatku. eBanka nenabízí klasický kontokorent, který není zajištěn vinkulací termínovaných vkladů.
V uvedeném případě si klient nastavil zajištění záporného zůstatku (povolil debet), a tak si určitým způsobem nastavil (přizpůsobil) účet, změnil jeho vlastnosti. Aktivace tohoto nastavení účtu není závislá na momentální existenci termínovaného vkladu. To znamená, že klient, který si tuto službu nastavil, ji může využívat, jakmile na účtu bude založen termínovaný vklad. V praxi to pak vypadá tak, že je-li na účtu termínovaný vklad, může klient čerpat prostředky do povoleného debetu (může použít až 80 % prostředků na term. vkladu, max. povolený záporný zůstatek je 100 000 Kč). Pokud však na účtu termínovaný vklad není, do povoleného debetu jít nemůže. Za nastavení/zrušení služby zajištění záporného zůstatku je účtován poplatek podle platného ceníku ve výši 100 Kč. Storno poplatku klientovi nenabízíme, protože operace byla vědomě provedena a nastavení účtu je platné – fungující. Informace o povoleném debetu a ceník jsou k dispozici na veřejných stránkách v sekci Osobní účet. Dále na webovém formuláři pro nastavení záporného zůstatku klient dává souhlas k ručení termínovanými vklady (viz přiložený otisk obrazovky). Z údajů ve formuláři, který klient vyplňuje, je zřejmé, že debet je povolen, pouze pokud je jištěn termínovanými vklady. Z výše uvedených skutečností vyplývá, že zde došlo ze strany klienta, jak sám přiznává, k nedokonalému prostudování podmínek služby povoleného debetu.
V případě nejasností či dotazů je možné obrátit se kdykoli na bezplatnou infolinku, kde mu telefonní bankéři dokáží kvalifikovaně poradit. Klientovi doporučujeme využít raději Osobní úvěrovou linku, což je neustále se obnovující úvěr se splatností jednotlivých čerpání 10 měsíců a lze ho poskytnout až do výše 100 000 Kč.
Věříme, že klient zůstane i nadále naším spokojeným klientem.
Lenka Petroncová
manažerka PR a tisková mluvčí
eBanka, a. s.
Redakce
Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.
Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.
Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.
Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!