Jak dle předchozí i současné právní úpravy je zhotovitel je povinnen při vynaložení odborné péče upozornit na nevhodnou povahu věci. Tedy i na stažené kilometry. Současně je nemožné vozidlo zapsat do registru bez projití STK, které je kontrolováno kamerami.
Je opravdu pozoruhodné, kolik energie vynaloží odpovědné úřady, aby to "nešlo".
Ta výše pokuty je obdivuhodná ve srovnání s tím, kdy kontrola kontrolující vydávání EET účtenek udělila pokutu 15 000 Kč za to, že důchodkyni v trafice při prodeji jedné krabičky bonbónů za 15 korun, spadla aplikace na tabletu, už ji nedokázala nahodit a ani vytisknout účtenku. Oproti tomu je pokuta 30 000 za podvod s autem zcela "adekvátní", že ano.
Ty tři miliony vydělají autobazary za jeden den. Myslím že nejvíce podvádějí ti velcí protože jak je možné že při porovnání všech bazarů mají nejméně najeto auta z AAA většina bez servisní knihy od 115 do 160 tisíc km. U solidních prodejců
ty samé ročníky i o 100 tisíc více.
Na toto bych se být na vašem místě zaměřil jako první protože ten malý si určitě nemůže dovolit dobrého právníka který
by ho z toho vysekal.
Achyl
Asi záleží na autě, zrovna jsme nákup řešili a třeba u Škodovek někdy od 2012-13 je ve valné většině případů servisní historie celkem dohledatelná (a to i u AAA). Asi se dají maskovat stočení v řádu do 10-20 tisíc, třeba z důvodu té zmíněné snahy srazit to pod typickou hodnotu filtru hledání, ale nějaké změny o 50-100 tisíc či dokonce ještě více jsou prostě mimo realitu (anebo se pak auto jeví jako neprověřitelné a tím podezřelé). A někdy od 2016 už se běžně vyskytují elektronické servisní knížky, kde je falšování problém ještě větší.
U starších ročníků byly možnosti prověření nesrovnatelně menší a nepochybně se s tím také čarovalo více, ale upřímně u těchto výrazně starších ojetin si asi dělá málokdo velké iluze.
Neumím úplně posoudit, jak velký má skutečný dopad to dění při dovozu ze zahraničí a zda to není spíš boj proti konkurencí (stojí za povšimnutí, kdo těch to o těch 90ti procentech tvrdí)...
1. Stoceni je podvod. Problem je dokazat, ze ho provedl prodavajici a vedel o tom. Dokazat tak, aby to obstalo u soudu. A o tom to cele je.
2. Vetsinu staceni nechapu ekonomicky. Stoji to penize a cas, ale vetsinou se auto stejne prodava za cenu odpovidajici skutecnemu najezdu.
Sam jsem kdysi takhle auto kupoval, predpokladal jsem nejaky najezd, pozdeji to mechanik odhadl dle jinych indicii skoro stejne, cena odpovidala predpokladanemu stavu. Tak za co vlastne prodavajici ty penize za stoceni vyhodil? Cim si tim pomohl?
Tak jó, on to není podvod, on je to "filtr hledání".
Pán shání do 150.000 a my chceme prodat auto s 230.000? Tož náš zákazník, náš pán, stočíme mu to o 80.000. Paní shání do 100.000 km? Ani na ní se nevykašleme, pro ni stočíme o 130.000. A kdyby chtěl někdo do 50.000 km, i jemu vyhovíme, žádná diškrimináce, vyjdeme m u vstříc. Jemu stočíme o 180.000 km.
Že tě hanba nefackuje, ty hranice filtru.
Ještě jednou a pomalu. Ptal ses zde veřejně na tohle: "Tak za co vlastne prodavajici ty penize za stoceni vyhodil? Cim si tim pomohl?"
Poté ti to kolega vysvětlil a já jeho slova potvrdil a doplnil. Pak sis to zřejmě přečetl a asi nepochopil, protože jinak přece není možné, abys napsal to, co jsi napsal. Příště Ti nic vysvětlovat nebudu. Je to marné, je to marné, je to marné.
Tak to je častá výmluva podvodníků. A čistá lež.
Kontrolní otázka: tak ten koloušek přišel a prohlídl si, a co dál? Stočení splnilo účel, a teď mu takový chytrák typu "Protoze jsou spousty lidi, kteri si na sauto nastavi filtr do 150 tisic km a co ma vic, si vubec neprohlidnou." řekne, kolik má skutečně najeto? Jo? No pověz sám.
Podvod to je, tyhle kecy na tom nic nemění.
Ono by se to auto prodalo i bez podvodů. Známí kdysi prodávali Alfu 164 s cca 0,5 M km. A našli se, co si přišli prohlédnut, prodali, bez podvodů.
Moc nechápu problém se stáčenými kilometry, já kupoval passata v AAA Auto a auto mělo plnou servisní histori vedenou ve škodovce, kilometry seděli a auto se také podle toho chová. Už 4 roky jezdím svižně bez závady. Myslím, že podobných aut je plno, ale chce to přestat nakupovat u rádoby překupníků a jít do autobazaru typu AAA.
Tak jste si zanadával na AAA - a všiml jste si v článku, kdo za zpřísnění boje proti stáčení mimo jiné lobuje??? To bude pro vás šok - manažér AAA...
Ono je realitou, že v současné době zrovna velké bazary typu AAA či ESA s tímto moc velký problém nemají, největší binec je skutečně při různých dovozech z venku atd.
A je docela otázka, zda je opravdu problém až tak vážný anebo zda je důvod zdůrazňování jeho rozsahu spíš lobbying pro omezení konkurence. Nejsem si úplně jistý, ale nijak by mne nepřekvapila ta druhá možnost...
Přesně tak. Pán výše měl asi problém s tím, že někdo byl s koupí u AAA spokojený. Světe div se, také jsem byl spokojený. Nebál bych se je i doporučit, přeci jen je to 100x výhodnější než nějací pomyslní maloobchodníci, nedejbože nákup přes inzerát. Co se týče boje se stočenými tachometry, tak za to mají u mě AAA poklonu, alespoň někdo se s tím snaží něco dělat! Tak proč je každý tak haní? Nechápu.
Jak jsem výše psal, zkušenost máme v rodině také velmi čerstvou. U nás se v AAA nenakoupilo, ale důvod byl v diskutabilní nabídce a cenách, čistě z hlediska udaných kilometrů a podezření na manipulace se nic podezřelého nekonalo. Trochu na diskusi bylo v AAA i chování prodejce, takže bych hodnotil spíš lehce negativně, ale zkrátka z úplně jiných důvodů, než jsou oblíbené teorie o stáčení atd...
Holt když jsou kupující ondoňové a sledujou nesmyslný údaj o kilometrech. Já před 2 lety prodával auto se čtvrt milionem na hrbu. Byl jsem první majitel, najel jsem to poctivě a prakticky nikdo ho nechtěl, protože se to lidem zdálo moc km. Při tom za 14 let to byl myslim normální nájezd jako u všech ostatních aut z toho roku. Mě kilometry nikdy moc nezajímaly. Normální auto najede 20-30 tis km za rok a hotovo. Manželka najede s dítětem do šokly 5 tisíc ročně a taky mi to nikdo nebude věřit ař se ho budeme zbavovat. Co na tom, že jsem tim auto zkrátil intervaly sevisu na třetinu.
To je pravda, že nějaké auto s vyšším nájezdem může být v lepším stavu než jiné s menším nájezdem. Stejně tak nějaký 70-letý člověk může být v lepší kondici a zdravotním stavu než jiný 50-letý. A teoreticky ten starší zde může na světě žít i delší dobu než ten 50-letý.
Představte si ale situaci, že jedete kupovat auto, třeba 120 km daleko, prodejce Vám navykládá, že auto jezdilo jen dlouhé trasy, že to za studena nehonil, staral se o to... Jak zjistíte, zda vám nelže a jak zjistíte stav toho auta? A jak dlouho to bude trvat a kolik to bude stát? Jak třeba zjistíte stav spojky, DPFka, rozvodů atd?
Třeba u mého auta se stav spojky zjistil tak, že se rozebrala (servis se zvedákem, X hodin práce) a pak mechanik viděl, že je špatná. To samé dvouhmoťák, vyndat z auta, přeměřit vůli a porovnat s maximální tabulkovou vůlí.
Já se třeba na pár aut jel podívat a jejich majitelé mi spíše lhali... Lež je v ČR normou.
Opravdu mě zajímá, jak tohle všechno zjistíte, když auto není vaše? To si ho půjčíte na pár dní, dáte ho do servisu na rozebrání a složení a dáte za to třeba 10 000 Kč za práci? A dovolí vám to majitel auta?
Ty kilometry jsou samozřejmě důležíté taky. Řada dílů v autě má určitou životnost. Ta se může samozřejmě trochu lišit podle toho, jak se s autem jezdí, ale ne nijak dramaticky. Při normálním zacházení je životnost automatické převodovky v průměru 250 000 km (u variátorů polovina), ale neumím si předdtavit, že při nějakém jemném zacházení bude třeba 600 000 km. Při hrubém zacházení se dá hodně zkrátit, to jistě.
A pak jsou kilometry samozřejmě důležité i z toho pohledu, pokud někdo koupí auto s tím, že ho po třech letech prodá a koupí si jiné, tak to se možná budete divit, ale auto které má najeto 300 000 km už je téměř neprodejné nebo za velmi nízkou cenu oproti autu, které bude mít najeto třeba 190 000 km. Proto je dobré na to už ty tři roky dopředu myslet... a je rozdíl kupovat auto s 50 000 nebo 160 000 km. To poznáte až další kilometry najedete a auto budete chtít prodat.
Já bych neměl problém s tím koupit auto s najetými více než 200 000 km za odpovídající cenu samozřejmě. Stočené auto bych nechtěl už jen z toho důvodu, že mě nekdo podvádí a já nechci být podváděn. A za druhé bych s ním pak měl problémy na STK atd. V USA stočené auto ani nepřihlásíte. Když zavedou takový zákon u nás tak co bych pak dělal?
Mohlo by to tak vypadat. Nasadil jsem cenu zhruba na 2/3 ceny obvyklé za stejná auta s "nižšim nájezdem". Jestli si dobře pamatuju, stávalo tehdá "běžné" auto mého (a)typu a ročníku kolem 55-70 tisíc. Já začal na 40 tisících a nebyl zájem. nakonec ho vzal kolega za 25 což jsem i tak bral jako bonus. Kupuju nová auta a beru to jako ponožky - má se 15-20 let používat a pak vyhodit do šrotu, né tu dál nechávat jezdit vraky. Proto v době koupě beru rovnou hodnotu svého auta = nule a když za něj náhodou něco dostanu, je to bonus.
Koupit auto v českém bazaru může napadnout jenom šílence. Po "optimalizaci" hromadné dopravy v regionu jsem začal hledat auto na přibližování do práce a zpět. Nejprve jsem (já blázen) objížděl a obvolával české bazary - vždy když jsem si na internetu vyhlédl nějaké auto, tak mi bylo po telefonu sděleno že "TOP stav, nejlepší z nejlepších, nebouráno, garance všeho možného, atd,.." a když jsem přijel osobně a začal auto obhlížet, tak z těch rozumnějších prodejců - když zjistili že problematice rozumím - najednou vypadlo, že tohle je špatně, tamto je rozbité, bourané bylo aspoň 2x,...
Půl roku mi trvalo než jsem dostal rozum a na české překupníky jsem se z vysoka vykašlal.
V Německu jsem si našel auto prodávané přímo soukromníkem (bazar byl zprostředkovatel), kompletní elektronická serviska z autorizáku, perfektní komunikace, všechny závady (čelní sklo rozbité od kamenu a škrábanec na zadním blatníku) okamžitě přiznáno, nafoceno, posláno emailem ještě než jsem tam přijel. Při osobní prohlídce auto nachystané na zvedáku (aniž bych musel cokoliv říkal) abych se mohl podívat, zkušební jízda naprosto samozřejmost, nabídli i návštěvu servisu pro připojení k diagnostice (což bych už ale musel platit) dokonce pomohli s vyřízením převozních papírů do ČR.
Já osobně české bazary budu obcházet hodně velkým obloukem.