V roce 2004 jsem nedobrovolně odešel do PID.Jsem ročník 1960.S důchodem se dalo celkem vyjít,ale ale začali se platit léky,zdražily se potraviny,energie pohoné hmoty a to dost.Dnes trpím bídou.Celkem bych souhlasil s možností přivýdělku cca 2000 Kč.Bez snižování důchodu.Víc nechci ani nejsem schopen přivydělat.jos.
To je těžký. jsou choroby, které vám dovolí pracovat jen částečně a třeba jen někdy. Příkladem je třeba roztroušená skleróza. Někdy je ten člověk v pohodě a pracovat by mohl, jak má ale ataku, je rád, že žije a není schopen žádné práce. Přitom ataky mohou přicházet naprosto nekontrolovaně a kdykoli. Zaměstnáte člověka, o kterém nevíte, jestli z důvodu zdravotního stavu přijde zítra do práce? Nebo prodavačky, které celý den stály na nohou, mívaly jako starší dámy křečové žíly a mohly pracovat hlavně v sedě, nevydržely už být celý den na nohou. Spousta z nich taky kvůli tomu dostala PID. Ony taky mohly pracovat jen třeba několik dnů, ale pak by musely při práci jen sedět. A to jsou jen dva příklady, takových chorob máte víc.
Zkuste si o invalidních důchodech něco nastudovat. Pro Vaši inforamci - ID mají tři stupně a I. a II. stupeň výslovně předpokládá, že jde pouze o příspěvek na vyrovnání sníženého výdělku v důsledku horšího uplatnění na pracovním trhu (vlivem invalidity), a že tito lidé budou dále soustavně a pravidelně (byť třeba na kratší úvazky či v méně náročném zaměstnání) výdělečně činní. Jinak řečeno, systém invalidy těchto dvou nižších stupňů pracovat nutí. (Pokud nebudou pracovat, nejsou důchodově pojištěni a v závislosti na tom jim nemusí vzniknout nárok na starobní důchod.) Teprve u ID třetího stupně, kterých je menšina, se má za to, že postižení je tak vážné, že znemožňuje pravidelnou a soustavnou práci tak, aby člověka uživila. Což ovšem neznamená, že by si takový invalida nemohl nárazově či v malém rozsahu přivydělávat takovou prací, kterou zvládá.
Prosím Vás o trošku širší vysvětlení, jak to myslíte. Na první pohled se mi Váš názor zdá jako hloupost.
Můj pohled (pracující invalida 3. stupně- RS mne upoutala na inv vozík a významné omezila funkci obou rukou. Hlava je zatím v pořádku)
Jako invalida za určitých podmínek pracovat mužů. Zaměstnavatel musí strpět, ze pracuji když to jde, převážně z domu. Ve firmě musel udělat změny, abych tam mohl pracovat (stavebni úpravy). Takových zaměstnavatelů není mnoho, a proto je logicky i nižší plat. Obzvlášť pro technické pozice.
ID dostanou lidé s částečným snížením praceschopnosti pravé jako kompenzaci tohoto sníženého platu, ale pouze za předpokladu, že před uznáním invalidity platili dostatečně dlouho pojistné.
Teoreticky si dokážu představit, ze si k ID nebudu moct přivydělat, ale to by ID musel být podstatně vyšší a umožnit žít (dnes je pouze k přežití). Ale pak by mi chyběl kontakt s ostatními lidmi.
Další aspekt je finanční bilance pro stát. Tím že pracuji je pozitivní (na daních odvedu téměř 2x tolik než dostanu důchod).
Zdravotní aspekt - pracovní činnost mne udržuje v lepším stavu, nez kdybych doma ležel v posteli.
Finanční bilance pro mne - ID by měl být minimálně 70% příjmu. V mem případě je asi 20%. Nutné více náklady ID nepokryje (roční důchod pod 100000). Náklady jsou na speciálně upraveny byt, auto, přístup do domu, vozík... peníze jen lítají a podpora ze strany státu je, ale je to pouze podpora-tj. stát počítá, že mám jiný významný zdroj příjmu mimo státní kasu.
Je hezké, že ODS má na srdci blaho žen, které jsou již 25let a více. Jen by mne zajímalo, jestli se ta hranice 25 let bude vztahovat na příslušníky policie atd., kteří mají důchodovou hranici jinde. Pak by šlo o mnohem více lidí. A pak by mi dojemná starost o ženy z řad ODS dávala smysl.
Ostatně, kdyby se nikdy v minulosti nedostali ke kormidlu zloději z ODS, kteří na úkor většiny přihráli ukradené biliony korun sobě a svým domácím a hlavně cizáckým soukmenovcům,tak teď máme 4x větší platy i důchody a hodnoty vytvořené našimi lidmi by nebyly odsávány do spřátelené ciziny také ve prospěch důchodců (mnohdy pohrobků HJ) tak, aby nemuseli stále jezdit na několik měsíců v roce do Thajska, ale aby mohli i na Bahamy.
Příslušníci policie i armády mají důchodovou hranici pro starobní důchod stejnou, jako kdokoli jiný. Máte špatné informace. Co ale mají jinak je nárok na tzv. výsluhový příspěvek za dobu služby. Nejedná se o dávku státní sociální podpory ani jinou dávku dostupnou pro všechny občany a je to srovnatelné s tím, kdyby Vám např. zaměstnavatel vytvořil nějaký důchodový fond, nebo připlácel do třetího pilíře (a Vy si sjednal výsluhovou penzi). Výše příspěvku závisí na délce služby. Minimální počet odsloužených let pro vznik nároku je 15. v Není tam tedy, na rozdíl od starbního důchodu, podmínka dosažení určitého věku.
Při souběhu starobního důchodu a "výsluhy" je výsluhový příspěvek snížen o vyplácenou částku starobního důchodu (je-li přiznaný výsluhový příspěvek vyšší). Fakticky tedy zvýšením důchodu o tisíc korun bývalý policista (voják, hasič...) současně přijde o stejnou částku na výsluhovém příspěvku. Výjimkou je situace, kdy by měl tak vysoký důchod, že by na výsluhu již neměl nárok.
Podle pana Vystrčila přidání lidem nad 85 let preferuje muže.
Ale jaká je realita?
Mužů nad 85 let moc není (střední délka dožití 76,2 roku), kdežto žen nad 85 let je spousta (střední délka dožití 82 let - údaje za rok 2016).
Tedy i přidání lidem nad 85 let je zejména ve prospěch žen (stejně jako přidání po 25 letech v důchodu).
Výsledek - hledat v důchodech (délce vyplácení, výši) jakoukoliv "spravedlnost" je chiméra.
No jo. Ale co je to ten "důchodcovský spotřební koš"?
Asi v něm nebude školní brašna a penál. Jenže to jsou marginálie. Podstatné jsou například náklady na bydlení. Někomu na to padne důchod celý, bydlí v energeticky náročném pronájmu (jak už to bývá, bo nač zateplovat a měnit okna, když energie platí nájemník) a ještě velký kus důchodu manžela(ky). Jiný má vlastní s minimálními náklady.
To samé zdraví, někdo o sebe dbal, jiný nedbal, další měl smůlu na genetiku, či úraz...
To chceš těmhle různým lidem přidávat různě, nesystémová hovadino?
Souhlasím, aby se přidalo navíc 1000 Kč seniorům nad 85 let. Zaslouží si to. Vzpomene si někdo z Vás, že tito lidé chodili zadarmo na brigády akce "Z", tak se budovaly sportoviště, školky, na vesnicích Jednoty, a další. Dále ženy ročník 1933 a starší odcházely do starobního důchodu před rokem 1989. Výpočet důchodů mají, z té doby, z nízké mzdy. Proč by se mělo přidávat těm, co odešli dobrovolně do předčasných důchodů? Jest-li mají nízký důchod, tak vlastní vinnou. A vzpomínám si, ale již si nevybavuji důvod, že někdy po roce 1990 mohly ženy odcházet do starobního důchodu v 52 letech. Jesli mají nízký důchod, ať jdou na brigádu! Jak k tomu přijdou dnešní důchodci, kteří sice mají vyšší mzdu a tím i vyšší důchod, ale musí pracovat přibližně do 63 let. Muži o 3 roky déle a ženy i o 10 let déle.
Chci, aby se důchod zvyšoval jako doposud. Nevidím důvod, proč by se měl snížit procentuální výpočet podle zásluhovosti. Za několik let by důchody byly srovnány. Takže důchodci bez vzdělání budou mít do několika let přibližnou výši důchodu jako ti vzdělaní.
Není spravedlivý žádný návrh. Důchod se vypočítává z posledních 15 let. Výše prakticky vůbec nezávisí na výši celoživotních odvodů respektive dělí výši důchodu v pár stovkách. Aby návrh byl spravedlivý, důchod by se musel přepočítávat na kupní sílu/spotřební koš všem bez ohledu na délku trvání důchodu. Ti chudší si mohou žádat o další sociální dávky již dnes a dary města, či mít předepisovány léky bez doplatku. Ta tisícovka plošně je velká nespravedlnost. Mám spíš velkou obavu o rodiče malých dětí, ti mají půlku průměrného důchodu a ještě když jsou našinci nedostanou nic.
Evidentně o tom jak se počítají důchody víte méně než málo. Do roku 1995 se důchody počítaly z výdělků posledních 5 nebo 10 let, podle toho, co bylo pro důchodce výhodnější. Od roku 1996 se počítají ze všech výdělků od roku následujícího po dosažení 18 let, avšak nejdříve od výdělků r. 1986. Výdělky předchozích let se přitom přepočítávají na současnou mzdovou úroveň podle každoročně vyhlašovaného indexu růstu mezd. V praxi to znamená, že například člověku který půjde do důchodu v r. 2019 se započtou výdělky za období 1986 - 2018, přičemž výdělky v jednotlivých letech se pronásobí příslušnými koeficienty tak, aby odpovídaly současné mzdové úrovni (resp. současné hodnotě peněz). Ze součtu těchot výdělků (za 33 roků) se vypočte průměrný výdělek nazývaný osobní vyměřovací základ, a z něj se po přepočtu dle redukčních hranic stanoví tzv. výpočtový základ. (Ten pak slouží ke stanovení procentní výměry důchodu podle doby pojištění.)
Problém "starodůchodců" je v tom, že zatímco pro nově přiznávané důchody se dřívější výdělky při výpočtu důchodu "valorizují" koeficientem průměrného růstu mezd, již přiznané důchody se valorizovaly jen o inflaci a 1/3 (čistého) růstu mezd, což bylo s výjimkou jediného roku od r. 1996 znatelně méně, než průměrný růst mez (použitý pro nově vypočtené důchody). Díky tomuto rozdílu došlo k tomu, že váha (hodnota) historických výdělků je u dnes přiznávaných důchodů významně vyšší, než opakovaně valorizovaný důchod "starodůchodců" stanovený ze stejných výdělků ve stejném období. A vzhledem k tomu, že průměrná doba pobírání důchodu u žen je 27,6 roku, zatímco u mužů jen 19,1 roku, je u žen, při současném souběhu nízké průběžné valorizace a nižších důchodů již na počátku, ten problém malých důchodů "starodůchodkyň" dost výrazný.
Nesouhlasím, aby nízké důchody se zvyšovaliy tím, že zásluhovost bude snížena. Konkrétní příklad: mně je 65 let (nar.1953) 2 děti, nemocenská i s dětmi minimum, odchod do důchodu podle tabulek, t..j. v roce 2012, kolegyně taktéž rok nar. 1953, 2 děti, kdykoliv mohla a hodilo se jí to, vzala si neschopenku. Stejná pracovní pozice. Źádná z nás nebyla vedena na Úřadu práce. Obě u jednoho zaměstnavatele. Využila dřívějšího odchodu do důchodu o 3 roky, t.j. v r. 2009. Rozdíl ve výši starobního důchodu bylo asi kolem 3500 Kč. Za to, že jsem v produktivním věku myslela i na důchod, mám být solidární s těmi, co využili možností dřívějšího odchodu do důchodu a užívali si důchodu, za cenu nižšího důchodu, kdežto já jsem chodila další 3 roky poctivě do práce? Také se mi kolikrát již nechtělo pracovat, ale vydržela jsem to. Nechci být solidární!
Proč bych měla mít do několika let přibližně stejnou výši starobního důchodu? To mám za trest, že jsem déle pracovala?
Máte pravdu já rovněž téměř 65 let (nar.1953), ale 4 děti, znevýhodnění za pohlaví (muž) - odchod do důchodu až v roce 2016 - odváděl jsem z pětinásobného příjmu, než byl průměr a neschopenka ca 30 let prakticky žádná.
Kvůli redukční hranici ( jako všem s vyššími příjmy, se mi navyšovala výpočtová výměra nad touto hranicí už jen minimálně, takže mám důchod jen o pár tisíc nad průměr. Domnívám se, že již toto bylo do nebe volající narušení zásluhovosti a nespravedlnost vzhledem k tomu, jak jsem odváděl.
Proč mám ještě z toho být dále solidární a přicházet o další kupní sílu rovnostářskými valorizacemi ?
Připadá mi to jako v socialismu, když mi za mlada vedení nezaplatilo část odvedené práce s odůvodněním, že si " přeci nemohu myslet, že budu brát víc, než ostatní v mém věku ", přestože jsem měl x násobně vyšší výsledky.