Hlavní navigace

Kde a kdo vám vrátí propadlý kredit? Někdy ani pečlivé čtení podmínek nepomůže

Autor: Depositphotos
Vladimír Kutálek

I když jste odsouhlasili podmínky při podpisu smlouvy, mobilní operátor je v průběhu může změnit. Vám vlivem toho propadne nabitý kredit a cesta k nápravě je složitá a často drahá.

Doba čtení: 7 minut

Na příkladu neetického, i když možná legálního jednání společnosti Nordic Telecom ukážu, jak je důležité číst podmínky pečlivě. Prevencí by mohlo být pokud možno žádné firmě nedávat peníze dopředu kvůli případné neetické jednostranné změně podmínek, ale ne vždy se bez služby s kreditem obejdete.

O co šlo

Dne 4. února 2010 jsem si koupil od společnosti Mobilkom a.s. (Ufon) přijímač Vertex VW110L s úvodním kreditem na služby celkem za 1890 Kč a nastavil jsem si tarif předplacený 3G Internet. Jeho denní sazba činila 29 Kč. V té době lákavá cena a jedinečná nabídka na jednorázové připojení, např. na cesty, dovolenou, nebo když mělo výpadek mé tehdejší bezdrátové připojení.

Později tato firma udělala akci, že za dobití kreditu připíše dvojnásobek kreditu. I když jsem spojení používal nepříliš často, nakonec jsem akci využil. Dost pečlivě jsem četl tehdejší podmínky služby. Dle nich stačilo jednou za půl roku použít službu, což jsem tehdy hravě zvládal a později si nastavil upomínky v kalendáři, abych se připojoval aspoň jednou za půl roku.

Změna podmínek a vypršení kreditu

Po čase jsem bezdrátové připojení vyměnil za spolehlivější kabelové, kredit se po této změně na mé straně ukázal nesmyslně vysoký. Neustále jsem se jednou za čas připojoval na cestách. Nicméně nastal konec roku 2017 a já náhodou zjistil, že prý síť končí. Teprve pak jsem zjistil, že už se nepřipojím na zákaznický portál, nezjistím stav smlouvy, výši zbylého kreditu, nic. A to i když jsem tzv. udržovací připojení před pár týdny v pořádku učinil. Bez jakéhokoliv adresného upozornění, informování.

Při té příležitosti jsem zjistil, že v průběhu času změnili podmínky a expiraci nyní nepočítají od využití služeb, ale od posledního nabití. Což u mě vůbec nenastalo za trvání nových podmínek. O kredit jsem tedy přišel a společnost mi jej odmítla vrátit i přes argumentaci bezdůvodného obohacení s odůvodněním, že expiroval rok po nabití dle podmínek, které byly platné až po údajné expiraci…

Právní klička

Vyžádal jsem si právní posouzení, jestli do toho jít (v ceně právní smlouvy, kterou mám uzavřenu). Nakonec jsem se rozhodl nepodat spor na ČTÚ. I když bych spor vyhrál, právníky platím ze svého u sporu u ČTÚ, investoval bych další čas a jen se mi vrací poplatek 100 Kč. Asi bych jejich odůvodnění expirace kreditu vyvrátil, nicméně vzápětí bych o kredit stejně přišel z důvodu mnou podepsaného ustanovení, které jsem v době podepsání nepochopil plně, a to: účastník bere na vědomí, že v případě ukončení smlouvy z jakéhokoliv důvodu nemá nárok na vrácení dosud nevyčerpaného kreditu. Tento kredit ani nelze v případě ukončení smlouvy převést na jakoukoliv jinou službu poskytovatele.To, co jsem nepochopil, bylo, že jakékoliv ukončení zahrnuje i případ ze strany poskytovatele. Tedy jsem vlastně podepsal, že klidně druhý den po připsání kreditu může poskytovatel ukončit smlouvu a já přijdu legálně, avšak neeticky o veškerý kredit.

Proč jsem investoval čas a nehodil celou záležitost hned na začátku za hlavu? Z principu. Protože neetické podnikání je třeba ztrpčovat a upozorňovat na ně. Protože získávám zkušenosti – při procesu reklamování dělám chyby, které pak třeba neudělám, až půjde o něco důležitého. Protože je to pro mě takový přirozený trest, když jsem při uzavírání smlouvy udělal chybu, teď si to vyžeru, abych měl motivaci si na podobné chyby dát pozor při uzavírání jiné smlouvy. Prostě jsem chtěl.

Podmínky jsou platné, i když platí později

Legálně si ponechali peníze, které klient poslal, aby mohl čerpat jejich služby. Méně právně vzdělaní by to označili jako legální krádež peněz nebo minimálně jako bezdůvodné obohacení. Ale tím by se to stalo jen tehdy, když by se klient s nimi soudil a dokázal u soudu, že ho opravdu okradli, bezdůvodně se obohatili. Do té doby je to naprosto legální ponechání si kreditu, který expiroval dle podmínek, na které si změnili podmínky až po údajné expiraci.

Při této příležitosti jsem prošel podmínky jiných společností, kde mám kredit, konkrétně AJO, Autonapul, ČD, Odorik, RegioJet (původně Student Agency), a následně je individuálně oslovil. Níže zde naleznete kompilaci jejich vyjádření dle abecedy:

AJO – zavolal mi hned ten den šéf firmy (může být ovlivněno tím, že jsem i jejich drobný investor). Klient je podle současných podmínek nucen u nich skládat kredit, který se vrací při ukončení smlouvy. Při změně podmínek je možné smlouvu vypovědět, zákazníci jsou upozorněni e-mailem. Z telefonátu vyznělo, že stojí o zákazníky. I o ty, co od nich odcházejí (stovky faktur versus dva dobropisy), takže spíše vycházejí vstříc, než by vůbec přemýšleli o praktikách typu Nordic Telecom.

Autonapul – nemají kredit, klient při sjednání skládá vratnou kauci 5000 Kč. (Kauce je z hlediska práva něco jiného než kredit na služby.) Klienty informují o případných nečastých změnách adresně emailem. Změny podmínek a ceníku vždy avizujeme dopředu (minimálně měsíc) přes email autonapul@googlegroups.com. Změny podmínek se snažíme vždy přehledně sepsat. Abych pravdu řekl, snažíme se vše dělat pro to, abychom byli k uživatelům féroví a nestavěli žádné kličky. Samozřejmě mi to nemusíte věřit – ale budu rád, když ano. Klidně mi můžete zavolat a detaily si dořešíme.

České dráhy – odpověděly obratem citací ze svých podmínek, tj. k případu se nijak zvlášť nevyjádřili. V podmínkách mají, že kredit, který nebyl 12 měsíců čerpán, je zatížen měsíčním poplatkem 50 Kč. A k celkové expiraci kreditu dojde po 4 letech – tj. veškerý kredit si ponechají bez náhrady.

Odorik – odpověděl majitel firmy obratem. O vrácení kreditu můžete požádat bez důvodu za poplatek 50 Kč, který ale ne vždy uplatňujeme. Jako jediný navrhl řešení pro bázlivé: Pokud máte strach, aby vám kredit nepropadnul, nastavte si nízkou částku, co se automaticky navyšuje pomocí inkasa každý měsíc. A vyjádřil se i k praktikám Nordic Telecomu: Propadnutí kreditu je ale poněkud krátkozraké, protože takto bychom přišli o zákazníka úplně nenávratně. Tedy lepší než propadnutí kreditu je lepší pro neaktivní zákazníky uplatňovat drobný paušál.

RegioJet – Na odpověď jsem si počkal přes tři týdny, po dvou urgencích: Za současné situace by však kredit měl být vrácen. V tuto chvíli v jejich podmínkách expiraci kreditu nemají, nicméně umožňují vybrat kredit jen v hotovosti nebo vrácením na platební kartu. Kredit lze vybrat kdykoliv.

Má doporučení

Pokud mám na výběr, raději využiji službu bez kreditu, byť dražší, než svěřovat peníze firmě. Sice jsou služby s kreditem nebo jen s kaucí pro poskytovatele bezpečnější (snadnější vymáhání ceny služeb, nevymáhání), pohodlnější a je to vlastně levné úvěrování firmy. A jako klient to chápu a využívám je. Po zkušenostech s okradením nové služby s kreditem budu uzavírat nové smlouvy velice opatrně, a pokud budu mít jinou možnost, i kdyby dražší, raději využiji ji.

Radím nepřistupovat na tzv. expiraci kreditu, např. Českým drahám již zřejmě nesvěřím kredit. Nikdy nevíte, jak náhle se mohou změnit vaše čerpání služeb (narodí se dítě, přestěhujete se, změníte práci). Myslím si, že expirace kreditu je v zásadě bezdůvodné obohacení dle § 2991 NOZ. Slušní poskytovatelé na výtku bezdůvodného obohacení reagují, s ostatními by se člověk musel časově i finančně náročně soudit. Legálnost expirace kreditu v praxi záleží, jak mají šikovné právníky, kteří odůvodní obohacení expirací (příklady odůvodnění expirace neuvedu, nechci inspirovat poskytovatele).

Opravdu pečlivě čtěte podmínky smlouvy, které podepisujete, domýšlejte nespecifikované věci (jako např. ukončení ze strany poskytovatele). A sledujte v průběhu času jejich změny a případně reagujte včas. (Jen si to nedovedu představit v praxi…)

Udržujte kredit na minimální efektivní možné míře, aby se případná výše ukradené částky minimalizovala.

Pokud už někde nějaký kredit máte, postupně ho vyčerpejte a už nenabíjejte. To je dle mě jediná svobodná cesta, jak dát najevo firmám, co chceme, nohama – tj. půjdeme jinam.

diners2018

Poučení

Myslím si, že člověk by se měl poučit z chyb. Ideálně z chyb druhých, které ho nic nestojí, krom času. Proto jsem sepsal tento článek, abych snížil počet lidí, kteří uvěří firmě typu Nordic Telecom nebo např. bazénu Kraví hora v Brně, který si také ponechal tzv. expirovaný kredit – od té doby jsem tam nebyl já ani přátelé na mnou organizovaných akcích plavání.

V komentářích uvítám vaše konstruktivní nápady, připomínky, zkušenosti, především jak využívat služby s kreditem, a přitom se nenechat okrádat od neetických firem.

Našli jste v článku chybu?