„Karty nám dnes nefungují, zaplaťte hotově, je to vaše povinnost.“ Jenže to není pravda

25. 8. 2023
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační fotografie. Platba kartou online, nákupy na splátky, nákupy na internetu. (13. 9. 2022)
Autor: MallPay s.r.o.
Ilustrační fotografie. Platba kartou online, nákupy na splátky, nákupy na internetu. (13. 9. 2022)
Jdete zaplatit kartou, ale terminál nefunguje. Místo toho se dozvíte, že s sebou máte nosit i hotovost, že je to dokonce povinnost. Už se vám to také stalo?

Začalo to úplně nevinně. Měli jsme málo času na oběd a rozhodli jsme se koupit si pizzu s sebou v jedné pizzerii na Praze 5. Funguje převážně jako výdejna pizzy do krabice, ale zejména venku se v letních měsících dá také posedět.

Při platbě jsme místo obvyklého pípnutí narazili. Dnes prý nefunguje dobře platební terminál, a proto naši platbu neakceptoval. Že se to občas stává. Začali jsme po kapsách hledat hotovost a prohodili jsme nevinnou větu, že si možná budeme muset dojet vybrat, protože s sebou většinou nemáme víc než pár drobných na vozík do supermarketu. A najednou se z rutinní činnosti stala zajímavá diskuze. 

Musíte mít i hotovost, přečtěte si podmínky

Paní servírka nás upozornila, že prý neděláme dobře, když nenosíme hotovost, protože porušujeme podmínky používání platebních karet. Taková věta mě zaujala, protože jsem nikdy neslyšela o tom, že by součástí podmínek k užívání platební karty bylo jakékoli pravidlo o nošení hotovosti. Tak jsem se paní servírky doptala, jak to myslí.

Doporučila nám, ať si pozorně přečteme, co podepisujeme, když přebíráme platební kartu. Prý je tam ustanovení, které říká, že částku, kterou platíme kartou, bychom správně měli mít i u sebe v hotovosti v peněžence. Právě pro případy, kdy platební terminál stávkuje nebo je výpadek sítě. Přítomný personál shodně odkýval, že taková je realita.

Už se vám někdy stalo, že nefungoval platební terminál a chtěli po vás zaplatit v hotovosti?

Přišlo mi to jako úsměvná hloupost, ale když sem se o vtipnou historku podělila s přáteli, zjistila jsem, že i oni se čas od času setkají s tím, že jim obchodníci říkají, že musí nosit hotovost, ne jen kartu.

To mě zaujalo ještě víc a rozhodla jsem se zeptat bank, jestli podobné ustanovení v podmínkách opravdu mají.

Banky: jde to proti logice, musí jít o fake news

Moc mě popravdě nepřekvapilo, když se banky vyjádřily zcela jasně. Žádnou takovou povinnost svým klientům neukládají. Doporučení nebo povinnost mít hotovost odpovídající předpokládané výši platby kartou v Podmínkách k platebním kartám nemáme, uvedl pro Měšec.cz Michal Teubner, tiskový mluvčí Komerční banky. To se musí jednat o nějaké fake news, dodává Monika Veselá, tisková mluvčí J&T Banky. A stejně se k takovému tvrzení obchodníků staví i ostatní banky.

Přímo to odporuje logice toho, proč s sebou mít kartu, kdyby i přesto bylo potřeba mít hotovost. Řada lidí dnes nenosí ani peněženku, protože jsou zvyklí mít u sebe jen telefon, s jehož pomocí rovněž platí a také případně vybírají z bezkontaktních bankomatů, dodává k situaci Jana Pokorná, tisková mluvčí Air Bank.

Někdy banky dokonce klientům radí pravý opak. Tedy pro větší bezpečnost nosit méně hotovosti. V podmínkách platebních karet jsou specifikovány jen informace, které se váží k nakládání s kartou a jejímu užití. Naopak klientům radíme, že mají z důvodu většího bezpečí peněz karty k placení užívat přednostně, a to i při cestování do zahraničí, informuje Jana Kobešová, tisková mluvčí MONETA Money Bank.

A zcela pochopitelně nemá takové tvrzení oporu ani v žádném zákoně. Uvedené tvrzení není v našich obchodních podmínkách a není v žádném regulačním nařízení. Za nás je to jednostranné tvrzení obchodníka, které nemá opodstatnění v pojistných podmínkách, uvedl pro Měšec.cz Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Proč to obchodníci někdy tvrdí?

Doporučení, abyste s sebou nosili menší hotovost, může být dobře mířenou radou. Ne vždy a stále ještě ne všude se dá kartou platit. A i tam, kde to jde, může mít prodejce výpadek. Jsme jen lidé a takové situace se stávají. Pokud u sebe budete mít hotovost, předejdete trapnému vysvětlování a hledání nejbližšího bankomatu.

Je to ale opravdu jen a pouze doporučení a je na každém, jak s ním naloží. Někdo vůbec nepreferuje hotovost a nenosí ani peněženku. Platí buď mobilním telefonem, nebo hodinkami, či přes QR kód. A případnou nemožnost zaplatit kartou řeší různě. Dojede si vybrat, nakoupí jinde a původní nákup zruší atd.

To vše jsou přípustné varianty. Co však není přípustné, je tvrzení, že jste povinni u sebe hotovost nosit. Žádná banka v České republice takovou povinnost svým klientům nestanoví. A obchodník takovou pravomoc také nemá.

Proč to někdy tvrdí? Může za tím být neznalost, zkrátka špatně proškolený personál. I to se stává. Nebo chce obchodník preferovat platby hotovostí před platbami kartou. Z plateb kartou totiž odvádí určitá procenta z prodeje, ale při platbě hotovostí si nechává celou částku. Přijímat platební kartu tak pro něj z tohoto hlediska není výhodné a může mít určitou motivaci od ní zákazníky až odrazovat. Taková praxe ale pochopitelně v pořádku není.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Co s tím můžete dělat?

V praxi s tím ale mnoho udělat nemůžete. Samozřejmě můžete při příštím nákupu preferovat jiného obchodníka, který s platbami kartou nemá problém a netvrdí vám něco, co není pravda.

Pokud byste situaci řešit chtěli, můžete kontaktovat přímo svou banku, u které máte platební kartu. Pokud se držitel setká s takovýmto jednáním ze strany obchodníka, může to nahlásit své bance (vydavateli karty). Ta má možnost se poté spojit s bankou (subjektem) poskytujícím ACQ a tak se může dostat upozornění či proškolení na koncového obchodníka, radí Patrik Madle, tiskový mluvčí Československé obchodní banky.

Autor článku

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).