Hlavní navigace

Levnější pojistky výměnou za najeté kilometry. Pojišťovny se do novinky moc nehrnou

23. 6. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Dalibor Z. Chvátal
Počet ujetých kilometrů vozidla zatím zohledňují v ceně pojištění aut jen 3 pojišťovny, čtvrtá to zvažuje. Kdo jezdí méně, ušetří, kdo více, připlatí si. Jenže ne všechny pojišťovny si myslí, že je to správně.

Zdá se vám, že platíte příliš drahé povinné ručení, a přitom s autem jezdíte jen občas? Tuhle otázku si patrně kladou mnozí řidiči v souvislosti s nedávnou karanténou, protože s autem nejeli i několik měsíců. Za povinné ručení či havarijní pojištění ale většinou zaplatíte stejně, jako by žádná karanténa nebyla.

Co ovlivňuje cenu povinného ručení?

Pojišťovny cenu povinného ručení stanovují na základě několika kritérií. Je to stáří vašeho auta, objem motoru a typ vozidla, dále také váš věk, škodní průběh pojištění a místo trvalého bydliště. Pojišťovna při určování ceny pojištění vždy posuzuje jeho rizikovost.

Při určování míry rizikovosti hraje roli, jestli jste bourali a případně kolikrát, přesněji, zda a kolikrát byla nehoda pojišťovně nahlášena. Čím více jste měli nehod, tím více zaplatíte na pojištění. Mladý řidič má dražší povinné ručení než starší, který jezdí roky bez nehody. Pojišťovny takto zohledňují způsob jízdy a také skutečnost, že u mladého řidiče nelze určit, do jaké míry bude jeho způsob jízdy riskantní a jak je pravděpodobné, že způsobí dopravní nehodu. Místo trvalého bydliště se zohledňuje, protože ve městě dochází kvůli hustotě silničního provozu k nehodám častěji než na vesnici. (Nejdražší povinné ručení mají řidiči v Praze.)

Řidiči z malých obcí bourají méně

Podle statistik také řidiči žijící na venkově jezdí méně než řidiči ve městě a toto v ceně povinného ručení zohledňují všechny pojišťovny. Z dlouhodobých statistik a analýz plyne, že klienti z menších obcí do cca 10 000 obyvatel najezdí ve srovnání s ostatními, podstatně méně kilometrů a evidujeme u nich méně nehod, než je tomu u klientů z měst. Proto má tato skupina klientů u ČPP nižší pojistné, vysvětluje Renata Čapková, tisková mluvčí ČPP, ale nižší pojistné řidiči z menších obcí získají i u ostatních pojišťoven.

Když nejezdíte, dostanete slevu u tří pojišťoven

Počet ujetých kilometrů jako součást rizikových faktorů, které se promítají do ceny pojištění, v současnosti zohledňují tři pojišťovny nabízející povinné ručení. Jde o Allianz pojišťovnu, Pillow pojišťovnu a UNIQA pojišťovnu.

Allianz používá pásma nájezdu

Pokud si sjednáte povinné ručení nebo havarijní pojištění u Allianz, telematickou jednotku si kvůli počítání ujetých kilometrů instalovat nemusíte. Allianz cenu pojištění určuje podle pásma nájezdů. Čím více najezdíte, tím více i zaplatíte. Pro každé pásmo nájezdu má pojišťovna stanovenou cenu, když překročíte horní hranici, automaticky se vám zvýší cena.

Pojišťovna Allianz rozlišuje tato pásma nájezdů:

  • do 5000 km,
  • do 7500 km,
  • do 10 000 km,
  • do 12 500 km,
  • do 15 000 km,
  • do 20 000 km,
  • do 25 000 km
  • a nad 25 000 kilometrů. (Nad tuto hranici už se počet ujetých kilometrů nezohledňuje.) 

Cenu pojištění ale kromě ujetých kilometrů ovlivňují i další faktory rizikovosti zmíněné v textu, jako je věk řidiče, stáří auta, typ auta a další.

Snažíme se identifikovat motoristy, kteří jsou nejméně rizikovou skupinou. Mezi nimi je totiž mnoho těch, kteří chtějí jen samotné povinné ručení bez dalších přídavků, tedy co možná nejlevnější pojištění. Což lze udělat tehdy, pokud máme k dispozici přesný údaj o tom, kolik daný motorista najezdí se svým vozidlem kilometrů v průběhu jednoho roku, komentuje to Václav Bálek, tiskový mluvčí Allianz pojišťovny.

Pillow počítá i jednotlivé kilometry

Na rozdíl od Allianz nemá Pillow tak striktně daná pásma nájezdů. Stačí odhad nájezdu od 5000 do 25 000 kilometrů. Klient například řekne 10 000 km. My vytvoříme interval +/- 500 km a ten má klient ve smlouvě, v tomto případě by to bylo 9500 až 10 500. Zároveň hned při sjednání řekneme klientovi i cenu za 1 km. Ta je dobrá k tomu, když klient najede více nebo méně, než je interval, který má ve smlouvě. Pokud najede za rok méně, pak mu vrátíme peníze, tvrdí Martin Podávka, z Pillow pojišťovny.

Částka se podle něj vypočte odečtením neprojetých kilometrů. (Cena za km × počet neprojetých km). Naopak, pokud projede více, výpočet je podobný, počet navíc projetých km krát cena za km. Tuto částku musíte pojišťovně doplatit.

Pojišťovna Pillow rozlišuje tato pásma nájezdů:

  • Osobní automobily: minimální nájezd u osobních automobilů je 5000 km (pod tuto hodnotu pojišťovna peníze nevrací). Naopak maximální nájezd je 25 000 km, nad tuto hodnotu řidič kilometry nedoplácí.
  • Motorky mají minimum 1000 km a maximum 10 000 km,
  • nákladní auta mají minimum 10 000 a maximum 100 000 km.

Pillow pojišťovna zavedla jako jeden z faktorů rizikovosti pojištění počet najetých kilometrů v roce 2019. Toto kritérium je hned druhé nejdůležitější po bezeškodní historii klienta, přesto bylo přidáno až později. Je to tím, že dlouho neexistovaly technologie, jak jednoduše hodnotu stavu tachometru předat od klienta do pojišťovny, objasňuje Martin Podávka důvody, proč počet najetých kilometrů zatím zohledňují pouze tři pojišťovny.

UNIQA staví na sledovacím hardware

UNIQA pojišťovna u povinného ručení a havarijního pojištění zohledňuje počet reálně najetých kilometrů a také druh komunikace, po kterých auto jezdí. Majitel vozidla ale musí souhlasit s instalací sledovacího zařízení (telematické jednotky) v autě. Při nájezdu 8000 až 20 000 kilometrů ročně může zákazník ušetřit o obou druhů pojištění 5–25 % z ceny pojistného. Navíc kilometry najeté na dálnici se započítávají jen z poloviny, protože jde o statisticky nejbezpečnější druh komunikace, říká Eva Svobodová, tisková mluvčí z UNIQA pojišťovny.

Telematická jednotka zabudovaná v autě podle Evy Svobodové mimoto hlídá vůz proti krádeži a při nárazu (nehodě) automaticky hlásí pojišťovně kolizi a její sílu spolu s přesnou lokalizací místa nehody. Služba tedy zahrnuje i bezpečnostní monitoring. Součástí telematické jednotky je i nouzové tlačítko a mobilní aplikace.

O počítání najetých kilometrů uvažuje jen Slavia

V dalších letech se možná přidají i další pojišťovny. Jejich zpoždění je prý dané tím, že ke sběru a zpracování počtu kilometrů je potřeba úplná digitalizace procesů. Z informací Měšce, který pojišťovnám položil otázku, zda o zohlednění počtu najetých kilometrů uvažují, ale vyplývá, že na kilometry hodlá brát zřetel pouze Slavia pojišťovna. S touto myšlenkou pracujeme již delší dobu. Počet najetých kilometrů umožňuje spravedlivěji určit výši pojistného. Do jeho ceny se však již dnes promítá celá řada jiných kritérií, konstatuje Jiří Kolář, tiskový mluvčí Slavia pojišťovny.

Zohlednění počtu najetých kilometrů v ceně povinného ručení

Zohlednění počtu najetých kilometrů v ceně povinného ručení
Pojišťovna Započítává kilometry
AXA pojišťovna NE
Allianz pojišťovna ANO
ČSOB Pojišťovna NE
Česká podnikatelská pojišťovna NE
Direct pojišťovna NE
Generali Česká pojišťovna NE
Hasičská vzájemná pojišťovna NE
Kooperativa pojišťovna NE
Slavia pojišťovna NE
UNIQA pojišťovna ANO
Patricie pojišťovna NE
Pillow pojišťovna ANO
Pojišťovna VZP NE

Kooperativa naopak o zohlednění počtu najetých kilometrů neuvažuje. Další budoucnost vidíme v podrobnější charakterizaci pojistných rizik, kam se zahrne nejen věk nebo bydliště, ale také třeba platební morálka, která ukazuje o člověku hodně, i co se týče chování na silnici, uvádí Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

dan_z_prijmu

Generali Česká pojišťovna zase nepovažuje za nutné, aby řidiči pojišťovně složitě dokazovali počet ujetých kilometrů. Máme nastavena jiná kritéria, která mnohem lépe odráží realitu chování řidiče a jeho způsob používání automobilu. Dokážeme mu ušít pojištění a jeho cenu na míru a nepotřebujeme k tomu, aby nám poměrně složitě dokazoval, kolik toho za rok ujel, sděluje Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny.

Podle Karla Přibyla z Pojišťovny VZP je počítání najetých kilometrů zavádějící v tom, že připravuje řidiče o jistotu ceny pojištění. Což je prý zásadní slabina takto stanovované ceny.

Líbila by se vám cena povinného ručení podle najetých kilometrů?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).