Hlavní navigace

Jeho vůz nemá výfuk, přesto musel majitel elektromobilu na „měření emisí“

14. 12. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Se svým elektromobilem zamířil na technickou kontrolu. Tam musel kromě jiného podstoupit a také zaplatit měření emisí, přestože jeho vůz je na baterky a výfuk nemá.

Ivo Pavera si před časem pořídil zánovní elektromobil a v říjnu letošního roku s ním vyrazil na stanici technické kontroly. Jaké bylo jeho překvapení, když vedle dalších úkonů spojených s ověřováním technické způsobilosti jeho vozu musel podstoupit také měření emisí, které však jeho auto neprodukuje. Má totiž čistě bateriový pohon. Marně jsem přejímajícího technika přesvědčoval, že mé auto nemá výfuk, tudíž není co měřit, popsal Ivo Pavera.

Technik si toho byl vědom, argumentoval však tím, že bez čísla protokolu o měření emisí ho systém, do kterého průběh kontroly zaznamenával, nepustí dál. Výsledkem by pak mohlo být vydání technické s omezenou platností jen na jeden měsíc.

Měření jen na oko

Měření emisí však proběhlo jen na oko. Technik si vůz na místě, kde měření probíhá, pouze nafotil a zavedl do systému. Z protokolu vyplývá, že žádné emise měřeny nebyly a že byl „aplikován zvláštní postup pro vozidla poháněná elektromotory“. Za ověření bezemisní stopy svého vozu Pavera zaplatil 250 Kč.

Za malý peníz si tak mohu být naprosto jist, že netrávím sebe, své blízké a ani lidi v okolí jedovatými emisemi, uzavírá svůj zážitek s úsměvem muž.

Byť jej při objednání na STK dopředu upozorňovali na to, že jiný postup není možný a že už takto dříve elektrické vozy kontrolovali, provozovatel STK Marcel Harasim redakci Měšec.cz řekl, že v tomto případě šlo o první u nich kontrolovaný elektromobil. Dále uvedl, že STK už upravila systém tak, aby elektrická auta propříště měření emisí podstupovat nemusela.

Protokol o měření emisí u elektromobilu.
Autor: Ivo Pavera

Protokol o měření emisí u elektromobilu. (13. 12. 2020)

Pravděpodobnost, že se s požadavkem na měření emisí u elektromobilu setkáte, tedy existuje, ale není příliš velká. Podle ředitele Asociace pro elektromobilitu České republiky Lukáše Hataše se s takovým požadavkem příliš majitelů aut na baterky nesetkává. Jde spíše o kuriozitu, říká.

Elektromobily měření emisí nepodléhají

Situace se má tak, že elektromobily měření emisí nepodléhají, proto protokol o měření emisí pro úspěšné absolvování STK nepotřebujete a neměl by po vás být ani vyžadován.

Informační systém technických prohlídek na toto pamatuje a lze bez problémů provést technickou prohlídku vozidla, které ze zákona nepodléhá měření emisí. Pokud kontrolní technik nezaznamená vážné nebo nebezpečné závady, nemůže vozidlu být zkrácena lhůta pro příští technickou prohlídku, uvádí k tomu mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Elektromobil Iva Pavery po STK.
Autor: Ivo Pavera

Elektromobil Iva Pavery po STK.

V případě nutnosti můžete argumentovat také vyhláškou (č. 211/2018 Sb.) o technických prohlídkách vozidel, kde v § 2 odstavce 2 stojí: U vozidel kategorie L (motorová vozidla s méně než čtyřmi koly, pozn. red.) a elektromobilů se neprovádějí kontrolní úkony spojené s měřením emisí vozidel. Pokud by ani to nepomohlo, můžete se obrátit se stížností také na příslušný krajský úřad nebo na ministerstvo dopravy.

Technické kontroly elektromobilů probíhají na běžných STK

Až na rozdíl s emisemi se pravidelná technická kontrola u elektromobilů provádí obdobným způsobem jako u vozu se spalovacím nebo vznětovým motorem. Jako provozovatel elektromobilu se tak můžete na technickou objednat prakticky na jakékoliv STK, pro elektromobily nejsou vyhrazeny žádné speciálně určené stanice.

U jakých vozů se měří emise:

  • Zážehový (benzínový) motor
  • Vznětový (naftový) motor
  • Motor na alternativní pohon / LPG, CNG

Vedle měření emisí (neplatí pro elektromobily) se na stanici STK kontrolují například také brzdy, řízení, nápravy, kola, rám, karoserie, osvětlení, světelná signalizace, předepsaná výbava a samozřejmě identifikátory vozidla s údaji uvedenými v dokladech.

Pomalu, ale jistě. Elektromobilů přibývá

Elektromobilů v Česku pomalu přibývá. Za deset měsíců letošního roku jich bylo registrováno 3226, před rokem to bylo 976. Z uvedeného počtu bylo 1888 čistě bateriových elektrických (BEV; 59 %) a 1338 plug-in hybridů (PHEV; 41 %).

skoleni11_1

Podle Centra dopravního výzkumu byly nejčastěji registrovanými elektrickými vozy značky Škoda (732), Tesla (357) a Hyundai (291).

Vývoj registrací osobních elektrických aut (12.12.2020).
Autor: Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

Vývoj registrací osobních elektrických aut (12. 12. 2020).

Elektromobil využívá ke svému pohonu elektrickou energii, kterou uchovává v bateriích. K pohonu tedy nepotřebuje benzin ani naftu jako vozy se spalovacími motory. Na rozdíl od hybridů elektromobily neprodukují žádné emise ani hluk. U elektrických vozidel bývá používána zkratka BEV (Battery Electric Vehicle), která znamená, že pro pohon těchto vozidel je nezbytné dobíjení baterií z elektrické sítě nebo jiných distribučních systémů.

Autor článku

Po studiu žurnalistiky se začala naplno věnovat novinářskému řemeslu se zaměřením na ekonomiku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).