Jak se říká: Elektromobily mají výfuky v elektrárnách.Je to slepá cesta.Navíc,likvidace jejich starých baterií nebude nikdy ekologická.To prostě nejde.Uhlíková stopa může být u elektricky poháněného dopravního prostředku i vyšší,než u dopravního prostředku se spalovacím motorem.Udivuje mě, že i při současné úrovni technologického vývoje máme baterie,které se nabíjejí v řádu hodin a jejich výdrž je slušně řečeno úsměvná.Až budou dobíjecí stanice opravdu na každém rohu,dobíjení baterií potrvá několik minut a cena elektromobilů bude méně než poloviční,pak můžeme mluvit o pokroku,který má nějaký smysl.Do té doby zůstanou elektromobily předraženým špásem pro hrstku eko-fanatiků.
Něco je převzato od Tomáše Čandy z webu TopDrive.cz
14. 12. 2020, 08:39 editováno autorem komentáře
Nejsem ekofanatik.
Sam jsem si postavil FVE 12kWp + LIFEPO4 15kWh.(bez dotace a z cinskych koponentu za zlomek ceny). Kde mate emise ??? Ta FVE vydrzi minimalne 30 let a i potom bude generovat dostatet energie. Mnohonasobne vice nez bylo potreba k vyrobe, navic hlinikovy ram je recyklovatelny. A to sklo s naparenym kremikem ? Co je na tom nebezpecne lividovat ?
Baterie jdou take recyklovat. Vice energie spotrebuji PC, tablety pro ekogaunery, kteri musi mit snad kazdy mesic novy.
Me vzdycky fascinuje nazor nekoho kdo v zivote si timto neprosel a nezjistil si ani fakta. I elektrarny maji pokrocilejsi filtry nez nejaky dusikovy kram od islamistu ze zapadu.
Fascinujici Tak ta samotna chemie te baterie/akumulatoru kterou jste spravne napsal Vas vubec netrka co se tyce ekologie?
Co se tyce tech panelu to zdaleka neni jen kremik se divim, ze jste to vubec postavil, ale je pravda, ze na to materialove slozeni potreba znat neni.
Po tech 30 letech bude na zlomku % jak baterie Tak panely a vase 12 kwh panel to je asi instalovany vykon kolik kwh Vam to vyprodukuje ve spicce?
Ekologicke to rozhodne neni, ale to uvidite az to budete likvidovat "Tak jak se to ma".
Doporucuiji se tez edukovat na Tema vyroby tech baterii a panelu v Cine. CO2 bude ta nejmensi externalita.
Registroval jsem se jen kvuli tem bludum coste sem postnul
Když už reagujete na bludy tak je sám nešiřte. Panely skutečně nejsou ekologická zátěž. Ještě letos se dávala záruka 25 let na to že nepoklesne jejich účinnost pod 80%. Dneska už se dává i 30 let na to že nepoklesne vůbec... Toliko k jejich potřebě recyklace. Jinak složení panelů se dá nalézt ale ať to máte pod nosem:
Sklo 73,9 %
Plasty (tedlar, EVA - ethylen vinyl acetát) 7,7 %
Hliník 7,6 %
Měď 4,6 %
Křemík 2,3 %
Stříbro 0,13 %
Cín 0,043 %
Olovo 0,024 %
Silikonové těsnění, diody, konektory 3,7 %
uznávám že baterky jsou náročnější problém ale i tam je pokrok, každých 5 let obsahují podstatně méně vzácných kovů jako lihium nebo kobalt.
To že stoupá počet registrovaných elmobilů je sice dobrá zpráva pro čistotu vzduchu v Evropských městech, ale velmi špatná zpráva pro globální klima!!! Elmobil je totiž v rukou 80-90% majitelů naprosto neekologický - sice nic nevyfukuje v místě provozu, ale jeho výroba zanechává tak obrovskou uhlíkovou stopu, že to ani bezemisní provoz nevyrovná za celou životnost vozu, která je něco málo přes 10let. Asi přemýšlíte, jak můžu vědět jakou uhlíkovou stopu zanechává výroba elmobilů. Je to v zásadě jednoduché - peníze jsou velmi přesným ekvivalentem či ukazatelem uhlíkové stopy - čím je něco dražšího, tím větší uhlíkovou stopu to zanechalo při výrobě. Proč je mrňavý diamant tak drahý a písek tak levný??? Kdyby se diamanty těžili bagrem jako písek, stály by jako písek, jenže na jeden karát diamantu musíte vytěžit tisíce tun zeminy, tu někam odvézt, vytřídit, najít v ní diamanty, zase naložit a zase odvézt na hromadu a všechny úkony, mzdy, nafta pro stroje, elektřina atd. se promítne do ceny a takhle je to naprosto se vším. Aby byly skutečně elektromobily ekologické jak tvrdí vylízaní politici EU, musel by s nimi každý majitel jezdit více jak 50-80tis Km/ROK (typ od typu) po celou životnost vozu, jenže tolik s nimi většina lidí nejezdí!!!!! Při započtení uhlíkové stopy z výroby tak elmobily zatěžují životní prostředí mnohem víc, než benzínová či naftová auta, i když pravda - většina těchto emisí je vyprodukována mimo EU. V globálu ale škodí klimatu mnohem víc, než konvenční vozy a to nepočítám s faktem, že ještě 15-20let bude značná část elektřiny vyráběna neekologicky. To co provádí EU je doslova genocida planety a ne zelená výzva!!!! Stejně je to s většinou "ekologických" výrobků - pokud za ten ekologický zaplatíte 2x víc než za ten původní, tak na tom novém nic ekologického není. Jedině pokud stojí nový ekologický výrobek bez dotací stejně jako původní, lze mluvit o ekologii. To samozřejmě platí jen u výrobků, které zanechají uhlíkovou stopu jen z výroby - u praček nebo elektromobilů je nutné započíst i emise, respektive úspory emisí z provozu, ale to EU záměrně nedělá a na trh tlačí "EKO" výrobky, jejichž úspory emisí za celou životnost ani nevyrovnají ohromné uhlíkové emise z jejich výroby. Cena je pro určení uhlíkové stopy naprosto zásadní, protože i když najdete na zahradě hroudu zlata v ceně milion a jedinými emisemi uhlíku budou ty z toho že uděláte dřep, tak v momentě kdy jí prodáte a za peníze něco koupíte, tak jste vytvořili obrovské uhlíkové emise sekundárně. Cena zboží, životnost a případné úspory z provozu jsou neoddělitelné v posuzování ekologičnost, respektive uhlíkové zátěže a je doslova tragédie, že EU ty první dvě proměnné absolutně ignoruje a bude to mít katastrofální vliv na globální klima.
> Aby byly skutečně elektromobily ekologické jak tvrdí vylízaní politici EU, musel by s nimi každý majitel jezdit více jak 50-80tis Km/ROK (typ od typu) po celou životnost vozu, jenže tolik s nimi většina lidí nejezdí!!!!!
Tak především aby byly elektromobily ekologické, tak by se musely okamžitě zavřít všechny elektrárny na fosilní paliva a nahradit jadernými (nebo solárními a spotřebu přes zimu vyřešit velkou přečerpávací elektrárnou). Ale to z nepochopitelných důvodů zablokovali „ekologičtí“ aktivisté. Dokud máme uhelné elektrárny, tak elektromobily uhlíkovou stopu snížit prostě nemůžou.
Mate v clanku jednu nepresnost, hybrid nevydava taky zadny zvuk a zadne emise.
Myslim tim opravdovy PLUG IN hybrid. Outlander PHEV ujede 50 km ciste na baterie, ale vetsinou dam v zime cca 35km nebot akcelerace je uzasna + topeni a navic ta velikost, 4wd, design, ktery rika, ze tohle auto za ty penize opravdu stalo (ne jako navonena nemecka predrazena hrouda). Uzasna jizda.
Jelikoz mam vysoke prebytky FVE uzavuji jeste o cistem elektromobilu, jen cekam s cim se vytahnou mali zluti pracanti z vychodu. Nissan Leaf je maly a nemecke plecky zase predrazene.
Plug-in hybrid, PHEV. To je ta fantastická věc, která po ujetí cca 50 km přepne na benzín/naftu a jede zbytek cesty za 9 l/100 km do doby, než se zase dobije? :-)
(Píše majitel "pravého" hybridu, který má spotřebu v obci a mimo obec 3,8-4,2 l/100 km, po dálnici 4,5-5,9 l/100 km, vydává zvuk, produkuje emise, ale je mu jedno, kam jede, protože může jet kam chce bez dobíjení.)
14. 12. 2020, 22:48 editováno autorem komentáře