Jakým výrobkům a potravinám se v předvánočním šílenství vyhnout?

16. 12. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: ISIFA.COM
Které výrobky nebo potraviny jsou kvalitou nevyhovující nebo dokonce nebezpečné a na co máte právo, pokud už jste je koupili?

Doba před Vánoci se stala spíše časem nakupování a shonu než časem odpočinku a pohody. Pokud také plánujete strávit čas před svátky s peněženkou a nákupní taškou v ruce, hodí se vám možná vědět, jak postupovat, pokud do svého nákupního košíku hodíte výrobek nebo potravinu, kterou později Česká obchodní inspekce (ČOI) nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) označí jako nějakým způsobem nevyhovující nebo dokonce nebezpečnou.

Kdo nad čím bdí

ČOI zjednodušeně řečeno kontroluje subjekty, které prodávají výrobky či poskytují služby. Zaměřuje se na dodržování úrovně jakosti (vyjma potravin, pokrmů a tabákových výrobků, u kterých sleduje pouze poctivost prodeje, tedy správné účtování ceny apod.) včetně bezpečnosti a zdravotní nezávadnosti, na kvalitu skladování a dopravu. Kontroluje například i to, zda prodejce své zákazníky nešidí z hlediska množství či kvality zboží a služeb nebo jestli například prodává zboží opatřené povinným označením. 

Kromě toho se zaměřuje i na nezávadnost podmínek při sjednávání spotřebitelských úvěrů, což ale není téma dnešního článku.

Za porušení zákonů může být kontrolovaný subjekt sankcionován pokutou až do 50 mil. Kč. Za méně závažná porušení zákona ale inspektoři ukládají na místě kontroly blokovou pokutu do 5000 Kč. ČOI může také zakázat prodej výrobků, resp. jeho uvedení na trh. 

Dozor nad kvalitou potravinářských a tabákových výrobků zase vykonává Státní zemědělská a potravinářská inspekce a na zdravotní nezávadnost potravin živočišného původu zase dohlíží Státní veterinární správa ČR.

Co když sáhnete vedle?

Pokud koupíte výrobek, na který ČOI nebo SZPI upozornila například v souvislosti s nedostatkem jakosti či kvality, ve většině případů je pro vás východiskem ho reklamovat.

Pokud máte doma výrobek, který ČOI nebo SZPI označí za nebezpečný či rizikový, a uvede, proč by měl být zakázán jeho prodej nebo dokonce vydá opatření ke stažení z trhu, zjistěte nejdříve, jestli je váš výrobek totožný s tím označeným, tedy jestli souhlasí označení a výrobní číslo nebo číslo šarže. 

Co je to šarže?

Vydá-li SZPI zprávu o závadnosti nějaké potraviny, uvádí vždy i číslo šarže. Šarží je zboží stejného druhu, které bylo vyrobeno za stejných podmínek, tedy ze stejných surovin a ve stejnou dobu. Označuje se číselným kódem s písmenem, například L27021, častěji se ale identifikuje podle data minimální trvanlivosti či použitelnosti potraviny. Právě pomocí šarže ve své domácnosti snadno vysledujete závadné potraviny nebo suroviny.

Pokud takový výrobek skutečně máte, ještě to nezakládá nárok na vrácení peněz. S odkazem na zjištění ČOI nebo SZPI můžete výrobek reklamovat. Pokud se ale prodejce bude vrácení peněz bránit, nezbývá vám nic jiného, než se domáhat svého nároku soudně.

Česká obchodní inspekce může na základě následné kontroly uložit sankci za porušení povinnosti (v tomto případě převzít od spotřebitele výrobek, vystavit reklamační list a vyřídit reklamaci v zákonem stanoveném termínu), vysvětlila pro server Měšec.cz Miloslava Fléglová z Oddělení komunikace a styku s veřejností ČOI a zdůraznila, že vyřízením reklamace je i její zamítnutí, které ale musí být písemně zdůvodněno. 

Výjimkou by byl případ, kdy by byl výrobek označen za tak nebezpečný, že by ho musel distributor stáhnout z trhu i od spotřebitelů, pak se na postup vrácení pravidla reklamačního řízení aplikovat nemusí.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Pokud byste narazili na podobný problém u potravin, můžete se s podnětem obrátit na příslušný inspektorát SZPI. Příslušnost se řídí podle sídla prodejny. Stejně jako ČOI vám ale ani SZPI nepomůže s uplatněním reklamace. SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím. Rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud, potvrzuje také Státní zemědělská a potravinářská inspekce s tím, že nemůže pomoci spotřebitelům při navrácení peněz, ale na základě podnětu může prodejce zkontrolovat. 

Může obchodník prodávat prošlé potraviny?

Může, ale jenom některé. Rozlišuje se totiž mezi označením data použitelnosti a trvanlivosti na obale. Pokud je na obalu potraviny označení „spotřebujte do“, nesmí se tyto po uplynutí uvedené doby prodávat. 

Naproti tomu potraviny označené dobou minimální trvanlivosti obchodník prodávat může, pokud je označí jako prošlé a umístí je odděleně od ostatních potravin. Za jejich bezpečnost ručí prodejce.

Jaké výrobky označila ČOI a SZPI jako nevyhovující? Podívejte se do naší galerie dřív, než vyrazíte na nákupy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).