Hlavní navigace

Jak vypadá schůzka s finančním poradcem

26. 4. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Rozhodujete o svých financích sami, nebo máte finančního poradce? Nemáte, a přemýšlíte o jeho službách? Jak vypadá schůzka s finančním poradcem a na co se připravit? Jaké finty používají nezávislí finanční poradci? Jde jim jen o výši provize, nebo o poskytování kvalitních služeb?

Už vám někdy zvonil telefon, a když jste ho zvedli, ozval se neznámý hlas, který vám nabízel finanční služby? Pro mnoho lidí se nejedná o neobvyklou situaci. Mohou vám volat zástupci telefonní společnosti s „výhodnou nabídkou“, pracovníci vaší banky či pojišťovny, nebo pro vás neznámí finanční poradci, kteří vám nabízejí úsporu peněz. Odkud vzali vaše telefonní číslo a co vás na schůzce s finančním poradcem čeká?

První kontakt

První kontakt se obvykle děje prostřednictvím telefonu, kdy vám volá neznámé číslo. Samozřejmostí je, že se finanční poradce představí, ovšem už méně často je uvedena společnost, pro kterou finanční poradce pracuje – co kdyby s ní měl potenciální klient špatné zkušenosti!

Kontaktní telefonát trvá pouze pár minut. Cílem je dohodnout si s klientem schůzku. Obvyklá lákadla jsou věty typu: Máte nárok na různé státní subvence, dotace a úspory na daních, chcete zjistit jak ušetřit nějaké peníze? nebo Váš známý, pan XY, který díky mým službám uspořil nějaké peníze, mne požádal, abych stejné služby poskytl i vám. Máte zájem se dozvědět jak si vylepšit rodinný rozpočet?

Každý by rád ušetřil, tak proč se nesetkat? Jde přeci o bezplatnou, nezávaznou schůzku. Ovšem poradce chce, aby na schůzce byl přítomen i váš partner nebo partnerka… proč? Kdyby se schůzky váš partner neúčastnil, mohl by vám vymluvit vše, co vám finanční poradce navrhne.

První schůzka

První schůzka se koná na základě telefonické domluvy, nejčastěji u vás doma, nebo v nějaké restauraci či kavárně, případně v prostorách poradenské firmy. Výběr má v rukou klient. Aby nebyl odrazován dlouhým cestováním, poradce přijede za ním.

Úvodní seznámení

První schůzka obvykle netrvá více než hodinu. Prvních přibližně deset minut je věnováno vzájemnému seznamování. Nejedná se ani tak o jména jako spíš o zaměstnání klienta, jeho záliby, koníčky, rodinu, bydlení a mnoho dalších. Díky tomu se trošku uvolní a zlepší se atmosféra, poradce také blíže pozná klienta i jeho zájmy a potenciální okruhy, na které by se měl v dalších částech zaměřit.

Přestavení společnosti

Další částí schůzky je obvykle krátké představení společnosti. V ČR existuje množství společností zaměřených na finanční poradenství. Mezi největší patří OVB Allfinanz a AWD Česká republika. Obvykle se dozvíte něco málo o její historii, množství klientů či uzavřených smluv, poradce popíše způsob, kterým společnost pracuje, kdo jsou její partneři a další. Mimo to se také dozvíte způsob, jakým pracuje váš finanční poradce, a naťukne i způsob svého odměňování – pro vás bezplatně, pouze za několik kontaktů na vaše blízké, kteří by mohli podobné služby také využít.

Analýza

V této chvíli byste měli být dostatečně rozehřátí a příjemně naladění, aby se s vámi mohl pustit do jednotlivých programů, jejichž řešení poradenská společnost zajišťuje. U každé společnosti, či dokonce samotných poradců mohou být programy jiné, ale nejčastěji se jedná o:

Každý klient preferuje jinou oblast, přesto s každou z nich bude seznámen, a to často na reálných příkladech z jeho života. Cílem je klientovi ukázat, že pokud si dnes bude dávat stranou určité finanční prostředky, bude se mít v budoucnu lépe, případně bude zajištěn proti nepříjemným životním situacím. Jedná se o nejdelší část schůzky, při které byste se měli nadchnout pro možnosti, které vám umožní v budoucnu získat vaše vysněné bydlení, auto, majetek či cokoliv jiného.

Informace o vaší finanční situaci

Aby vám poradce mohl připravit kvalitní plán, musí znát přesné informace o vašich příjmech, výdajích, jaké máte uzavřené penzijní připojištění nebo pojištění, stavební spoření, jestli investujete, zkrátka všechny detaily o vaší finanční situaci.

Např. společnost OVB má pro tyto informace několikastránkový dokument Finanční a subvenční analýza, do kterého poradce vyplňuje všechny nezbytné informace a který mu slouží jako základ pro přípravu vašeho osobního finančního plánu. Součástí je i určení programů, které jsou pro vás důležité, do kterých by bylo vhodné investovat peníze, které měsíčně nespotřebujete.

Doporučení

Jste spokojení se službami poradce? Pokud ano, tak jistě pro vás nebude problém uvést několik kontaktů na vaše blízké, kteří by mohli využít poradenských služeb, stejně jako vy. Tato část je pro každého poradce existenčně důležitá. I kdybyste s ním investovali velké částky, pokud nebude mít další osoby, které by mohl oslovit, uvázne jeho podnikání na mrtvém bodě. Pokud si nejste jistí, můžete si kontakty připravit až na druhou schůzku, kde uvidíte konkrétní výsledky práce finančního poradce.

Domluvou termínu příštího setkání končí první schůzka. Rozhodně by na první schůzce neměly být činěny konkrétní návrhy, nebo dokonce podepisovány smlouvy.

Druhá schůzka

Na druhé schůzce vám finanční poradce přinese konkrétní návrhy, jak zlepšit rozložení vašich finančních prostředků. Tato schůzka je velice individuální, podle požadavků každého klienta. Poradce obvykle připraví i všechny smlouvy, a pokud se rozhodnete pro jeho návrhy, stačí jen podepsat. Pokud si nejste jistí, neváhejte požádat o všechny podklady, podle kterých byste si mohli návrhy doma v klidu prostudovat a posoudit. Rozhodně není třeba dělat žádné ukvapené rozhodnutí.

Podpisem smlouvy by spolupráce skončit neměla. V případě otázek či potřeby dalších služeb by vám měl být poradce v budoucnu kdykoliv k dispozici, případně si s vámi může domluvit pravidelné setkávání po několika měsících, aby szjistil vaši pokojenost s finančními produkty.

Co používají finanční poradci za finty?

Nejedná se ani tak o zákeřné mystifikování klienta, ale o dobře zvládnuté způsoby komunikace. I v knihkupectví najdete velké množství knih, které se orientují na komunikaci s klientem – jde o správné chování, vystupování, intonaci a mnoho dalších okolností, které přispívají k dobrému průběhu schůzky:

skoleni_15_4

  • Už telefonickém kontaktu poradce klade APO – alternativní pozitivní otázky, jejichž odpověď je vždy výhodná pro poradce, na které většina lidí neřekne „ne“. Např. Co kdybychom se sešli na krátkou informační schůzku. Bude vám to vyhovovat v pondělí, nebo spíše ve středu?
  • Málokterý poradce řekne „já“, většinou vždy používá „my“, což vytváří pocit sounáležitosti s poradcem, i samotnou poradenskou společností.
  • Pokud máte nepříjemnou otázku, odpoví jinou otázkou. Tím vás nechá řešit vaši otázku vámi samotnými.
  • Součástí rozhovoru je množství otázek, které poradce pokládá. Tím vede rozhovor, a to směrem, který si sám určí.
  • Často se ptá, jestli jste s dosavadním průběhem spokojeni, jestli vám to či ono vyhovuje. Odpovědi „ano“ vás samotné utvrzují v tom, že jde o dobrou věc.
  • Cílem všech otázek je přimět klienta, aby o sobě sdělil co nejvíce informací. Jen tak lze připravit vhodný finanční plán a jen tak ho bude schůzka bavit a nebude si připadat jako na přednášce.
  • Užívání červené fixy nebo propisky – pokud chce poradce něco zdůraznit, použije červenou barvu. Klient si ji snáze zapamatuje a při pohledu na změť čar si jí okamžitě všimne.

Závěrem

Finanční poradenství je velmi rychle se rozvíjející obor, ve kterém existuje dostatečná konkurence. Pokud nejste spokojeni se svým poradcem, neváhejte ho vyměnit. Na jeho místo jsou připraveni desítky dalších. Někteří z nich se sdružují v Asociaci finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky.

Správné rozložení financí je věcí, nad kterou by se mělo zamyslet mnoho lidí. Většinou je to až finanční poradce, který je přiměje začít přemýšlet o správném rozložení jejich peněz. Rozhodně by však klienti měli být dostatečně asertivní, říct ne, s tím nesouhlasím, to nechci, vymyslete to jinak. Provize ve finanční oblasti jsou na dosti slušné úrovni, proto by poradce měl přizpůsobit váš osobní finanční plán vašim přáním.

Jste spokojeni se svým finančním poradcem?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).