Doba, kdy jsme se museli při každé finanční záležitosti obracet na pracovnici u přepážky naší banky, je nenávratně pryč. Novým fenomén je mít osobního bankéře.
Osobní bankéř je pracovník vaší banky, který se stará o všechny vaše záležitosti. Nabízí vám výhradně produkty z finanční skupiny, kam vaše banka patří. Měl by být s vámi v častém kontaktu a znát vaše potřeby a přání.
Výhody osobního bankéře
Úspora času
Nejdůležitější výhoda ve využívání osobního bankéře spočívá v úspoře času. Žádné zdlouhavé fronty u přepážek, vždy předem domluvená schůzka. Někteří poradci si s vámi schůzku sjednají i v zaměstnání nebo dokonce v soukromí vašeho domova. Zvlášť pro velmi časově zaneprázdněné je tato služba k nezaplacení.
Diskrétnost
Vaše finanční záležitosti rozhodně patří mezi diskrétní věci. V přeplněné bance s úřednicí u přepážky těžko uchováte soukromí. Řešením může být opět váš osobní bankéř. Jednání s ním probíhá odděleně zpravidla v diskrétní zóně banky, kam nikdo jiný nemá přístup.
Péče o klienta
Ocenitelnou výhodou může být i stálá péče o klienta. V praxi to znamená, že váš osobní bankéř je s vámi v častém kontaktu, snadno vám může nabídnout novinky vaší banky, sleduje a průběžně vyhodnocuje vaše portfolio, sleduje vaše přání či vyřizuje případné stížnosti.
Bezplatná služba
Rozhodujícím kritériem zda využít či nevyužít služby bankéřovi služby, může být cena, kterou může po nás banka požadovat. Dobrá zpráva zní:
Nevýhody osobního bankéře
Nabízí jen produkty své banky
Jak už bylo řečeno, je osobní bankéř pracovníkem banky, a tudíž je svázán produkty banky, případně její finanční skupiny.
Máte-li tedy bankéře např. z České spořitelny, nabídne vám jak stavební spoření, životní, penzijní připojištění, sjednání leasing nebo dokonce i vyřízení hypotéky, ale vždy pouze z produktů finanční skupiny České spořitelny. Připravíte se tak snadno o případné výhodnější nabídky u konkurence.
Zná vaše citlivé údaje
Velké nebezpečí také může spočívat v tom, přestane-li váš bankéř pro vaši banku pracovat. Dokonalá znalost vaší finanční situace a osobních údajů o vás mohou být velmi snadno zneužity.
Kdo tuto službu poskytuje
Banky, kde se lze setkat se službami osobních bankéřů lze rozdělit na dvě hlavní skupiny. V té první jsou jejich služby poskytovány všem, bez jakéhokoliv rozdílu, druhá skupiny přidělí svého bankéře jen na základě individuálního posouzení bonity klienta.
Bankéř pro všechny
Česká spořitelna
Od loňského roku přišla naše spořitelna s jasným cílem. Každý klient by měl mít svého poradce. Máte-li tak účtu několik miliónů nebo jen pár tisíc, máte vždy právo na jeho služby. Požádat o jeho služby je možné na informační přepážce spořitelny.
Osobní bankéř je nápomocen v produktech celé skupiny České spořitelny – od stavebního spoření, investování do podílových fondů, penzijního připojištění či dokonce sjednání hypotéčního úvěru. Osobní kontakt je možný domluvit na určitý čas na přepážce banky.
Komerční banka
Při založení jakéhokoliv účtu získá klient automaticky svého bankovního poradce. U dříve založených účtů vám banka služby poradce nabídne.
eBanka
I zde platí zásady klienského přístupu a tak, každý majitel nově založeného účtu automaticky a bezplatně získá kvalitní poradenský servis.
Citibank
Využívá služeb tzv. prodejních agentů. Jejich úkolem je získat vás jako klienta banky a následně vám zajišťují komplexní péči. Kdykoliv se tak na ně můžete obrátit.
Oprava 22. 7. 2003 11:10
Prodejní agent klienta pouze získává, s klientem následně spolupracuje „klasický“ osobní bankéř. Citibank má dále specializované osobní bankéře pro VIP klienty.
Raifeisenbank
Započala u nás jako první v poskytování služeb osobních bankéřů, klient tak získá svého poradce automaticky, případně může o něj požádat.
Bankéř jen pro bohaté
Československá obchodní banka nabízí služby osobních poradců jen velmi bonitní skupině klientů, u kterých se zůstatky na účtu pohybují kolem 1 mil. Kč. Jde o tzv. prémiové účty. Klient získá velice slušný komfort v podobě návštěvy bankéře i o víkendu, může také využít možnosti obrátit se na něj telefonicky mimo pracovní dobu.
Podobně obstojíte u Živnostenské banky, GE Capital Bank, kde služby mohou využít jen velmi bonitní klienti. Vždy záleží na posouzení více faktorů: průměrném zůstatku na účtu, délky vedení účtu, spolehlivosti klienta či individuálnímu rozhodnutí pracovníků banky.
Některé banky mají současně dvě skupiny bankéřů. Jedny – tzv. poradci – určené pro běžnou klientelu a tzv. osobní bankéře s vysoce komfortními službami pro nejbonitnější klienty banky.
Chcete-li si sjednat některý z finančních produktů, neobracejte se na svého bankéře, ale na nezávislého finančního poradce, případně porovnejte nabídne více subjektů na trhu. Bankéř vám nabídne pouze produkt vlastní banky, který často nemusí být nejvýhodnější.
Mějte vždy na paměti, že nejlepšího sestavení portfolia z produktů finančního trhu získáte jen u nezávislého, většinou placeného finančního poradce. Ten jedná vždy v zájmu klienta. Zeptejte se známých, jaké zkušenosti mají se svým poradcem. Poskytnutí citlivých údajů vyžaduje velkou obezřetnost i vůči pracovníkům banky, kteří jsou vázány mlčenlivostí.