Jak si stojí naše pojišťovny?

11. 5. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Pojišťovny nás stále lákají na nové produkty, pořád nám nabízejí další výhody. Prezentují se jako dynamické a silné odvětví. Co je na tom pravdy? Jakým způsobem se vyvíjel sektor pojišťovnictví v České republice v loňském roce?

Začněme u stavu tržního podílu, jak je předběžně udává Česká asociace pojišťoven, a uveďme v tomto směru 5 největších pojišťoven. Podle výše předepsaného pojistného si stojí stále nejlépe Česká pojišťovna s téměř 27 miliardami korun. Následují za ní Kooperativa (12 mld. Kč), Allianz (6,2 mld. Kč), IPB Pojišťovna (6,1 mld. Kč) a Nationale Nederlanden (4 mld. Kč).

Pokud chceme zvlášť posuzovat životní a neživotní pojišťovny, jsou výsledky podobné. Z neživotních je na tom nejlépe opět Česká pojišťovna 17,5 mld. Kč, za ní následuje Kooperativa (10,5 mld. Kč), Allianz (5,2 mld. Kč), ČS-Živnostenská pojišťovna (2,7 mld. Kč) a IPB Pojišťovna (2,5 mld. Kč). I v životním pojištění vévodí trhu ČP (9,4 mld. Kč), pak se ale pořadí mění. Jako druhou největší lze hodnotit Nationale-Nederlanden (4 mld. Kč), třetí IPB Pojišťovnu (3,6 mld. Kč), čtvrtou Kooperativu (1,5 mld. Kč) a pátou Allianz (1,1 mld. Kč).

V následující tabulce si shrneme tyto údaje u několika největších pojišťoven. Údaje jsou uváděny v mld. Kč.

Tabulka č. 50
Pojišťovna Neživotní Životní
Allianz 5,189 1,061
Česká pojišťovna 17,534 9,378
ČS-Živnostenská 2,699 0,323
IPB Pojišťovna 2,484 3,635
Kooperativa 10,504 1,487
Nationale-Ned.  – 4,019
Generali 1,265 0,478
Česko-rakouská poj. 1,055 0,203

Na srovnání je viditelné, že zatímco některé pojišťovny s bohatou tradicí zaujímají přední místa v obou segmentech trhu (např. ČP, IPB Pojišťovna, Allianz), jiné se prakticky specializují pouze na jeden z nich. Ať už to přímo deklarují (např. Nationale-Nederlanden), nebo formálně fungují v obou, ačkoliv zaujímají výrazný podíl pouze v jednom (např. ČS-Živnostenská). Zde je ovšem nutno dodat, že vzhledem ke skutečnosti, že se do devíti let budou universální pojišťovny muset stejně rozdělit na životní a neživotní část, nelze takovému počínaní nic vytknout.

Na celkovém předepsaném pojistném se životní pojištění podílelo téměř 33 procenty (životní pojištění 29,4 %, důchodové pojištění 3,5 %) a neživotní 67 procenty. Asi nejvýznamnějším segmentem neživotního pojištění bylo pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (20 %), havarijní pojištění pozemních vozidel kromě kolejových (14,9 %) a pojištění škod způsobených požárem a živelnými událostmi (11,5 %).

Podíváme-li se na vývoj předepsaného pojistného, je evidentní pozitivní trend. Oproti roku 1999 se celkové předepsané pojistné zvýšilo o 10,8 % na 69,2 mld. Kč. Z toho v případě životního pojištění o 14,3 % na 22,8 mld. Kč a neživotního pojištění o 9,2 % na 46,5 mld. Kč. Shrňme si tyto údaje v tabulce v mld.Kč.

Tabulka č. 51
Předepsané
pojistné
1999 2000
Celkem 62,466 69,229
Životní 19,917 22,761
Neživotní 42,548 46,467

Náklady na pojistná plnění naopak meziročně poklesla o 4,1 % na 33,8 mld. Kč. Z toho náklady na životní vzrostly o 5,3 % na 10, 3 mld. Kč a náklady na neživotní poklesly o 7,8 % na 23,5 mld. Kč. Počet vyřízených pojistných událostí, počítáno v kusech, poklesl o úctyhodných 17,8 % na 1 871 850 v roce 2000. I tyto údaje si pro lepší názornost převedeme do tabulky. Údaje jsou opět v mld.Kč.

Školení Mzdové účetnictví - legislativní novinky 2026

Tabulka č. 52
Náklady 1999 2000
Celkem 35,263 33,805
Životní 9,796 10,313
Neživotní 25,466 23,491

Posledním indikátorem, který si zde uvedeme, je počet zaměstnanců. Zatímco české pojišťovny zaměstnávaly v devadesátém devátém roce 16 172 osob, loni to bylo pouze 15 836, což představuje pokles o 4,1 procenta.

Závěrem je ještě nutno dodat, že i u nás je už viditelný trend expanze životního pojištění, stejně jako je tomu v zemích západní Evropy. Zatímco v roce 1995 byl podíl životního pojištění k neživotnímu 27,5/72,5 bylo tomu koncem loňského roku již 32,9/67,1 a pravděpodobně se vzhledem k možnostem daňových úlev bude zmíněný podíl i nadále zvyšovat.

Kvíz týdne

Falešné slevy, obcházení pravidel. Poznáte, když vás e-shop tahá za nos?
1/10 otázek
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).