Hlavní navigace

Válka o bankomaty

10. 5. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Boje o poplatky za užívání bankomatů České spořitelny vrcholí. Nemilosrdný ortel spořitelny pocítí ostatní banky možná už příští týden. Unesou dopad zvýšení poplatků? Jak dlouho budou moci dotovat používání bankomatů? Kdy tíha zdražení dopadne i na klienta?

O chystaném zdražení mezibankovních poplatků za užívání bankomatů České spořitelny klienty ostatních bank se mluví pěkně nahlas už od konce března (na stránkách Měšce jsme vás o tom informovali v článku ČS usiluje o zdražení bankomatů pro klienty ostatních bank!). Tehdy ČS vypověděla stávající dohody o užívání bankomatů a oznámila jasně své záměry zdražit poplatky pro ostatní banky z dosavadních 20 Kč za transakci na 40 Kč + 0,5% z vybírané částky. Od té chvíle běžela šestitýdenní výpovědní lhůta, během níž měly ostatní banky možnost uzavřít dohody nové. Spořitelna však odmítla jednat s každou bankou zvlášť a vyžadovala společný postup ostatních bank, na kterém se ony měly samostatně předem dohodnout. To ovšem banky dosud neučinily, a tak výpovědní lhůta, kterou ČS zatím považovala za nezpochybnitelnou, pomalu ubíhá a ubíhá. Měla by vypršet v průběhu příštího týdne.

Co by to pro ostatní banky znamenalo? Vzhledem k tomu, že nové smlouvy dosud nejsou uzavřeny, zamýšlí Česká spořitelna bankám účtovat ceny podle platných mezinárodních sazebníků. Za jednotlivý výběr z bankomatu ČS jednoho svého klienta by tak banka zaplatila spořitelně 57 Kč. To je proti dosavadní dvacetikoruně poměrně citelný rozdíl. Připočteme-li k této částce navíc sumu 10 Kč, kterou musí každá banka platit za autorizaci karty ve specializovaném centru provozovatele bankomatů, dostaneme se k částce 67 Kč za transakci. Pak se ani nechce věřit, že by naše dobré banky byly i nadále ochotny výběry v bankomatech dotovat a nabízet je klientům za dosavadní relativně velmi mírné ceny (jen namátkou: výběry z bankomatu na území ČR nabízí zcela zdarma ČSOB a GE Capital Bank, Živnostenská banka poskytuje zdarma alespoň dva první výběry v měsíci, další jsou zdarma jen v síti ŽB, Komerční banka za výběr účtuje 5 Kč, Bank Austria Creditanstalt 10 Kč, Raiffeisenbank a Union banka rozlišují poplatky za výběry podle provozovatele bankomatu, ale i zde se částky pohybují ve velmi mírných relacích).

dan_z_prijmu

Nutno říci, že ostatním bankám musí na cenách za bankomaty České spořitelny pořádně záležet. Česká spořitelna totiž provozuje celých 60 % všech bankomatů na území České republiky (tedy konkrétně 930 bankomatů) a její síla spočívá především v zavedení bankomatů i do menších měst, tedy tam, kam se to jiným společnostem nemůže nikdy vyplatit. Svědčí o tom i čísla: za minulý rok zaznamenaly bankomaty ČS více než 10 milionů transakcí provedených klienty jiných bank. Kromě ČS u nás provozuje bankomaty ještě společnost MUZO (necelých 700 bankomatů šestnácti českých bank včetně např. Komerční banky, ČSOB nebo GE Capital Bank) a společnost Euronet s nejmenší sítí 63 bankomatů devíti tuzemských bank (např. Citibank či Bank Austria Creditanstalt). Každá z bank pak musí platit poplatky za provoz bankomatů a za autorizaci karet právě provozovatelům bankomatů a jejich autorizačním centrům. Stále se jim to totiž vyplatí více, než stavět vlastní sítě bankomatů. A nutno podotknout, že i ceny v zahraničí svědčí o tom, že provoz a údržba takovéto sítě se bance poměrně prodraží. Proto je také vyrovnání cen se zahraničím jedním ze silných argumentů spořitelny pro zdražení.

Zatím však není vůbec jisté, jak celý problém dopadne. Naše banky se diktátu České spořitelny brání, jak mohou. V současné době se začaly soustředit na hledání důmyslných právnických kliček, které by jim, když už nic jiného, alespoň pomohly získat něco málo času k dalším aktivitám. V postupu spořitelny tedy zpochybňují kde co. Nejprve vystoupily s námitkou, že výpovědi smluv nebyly doručeny správnému adresátovi – tedy jim, ale pouze asociacím VISA a Europay, tedy mezinárodním centrům, které provozují platební karty. To by byl argument pro neplatnost těchto výpovědí. Dále je nyní zpochybněna šestitýdenní výpovědní lhůta, se kterou operovala spořitelna, neboť pro tyto případy má podle právních zástupců bank platit lhůta tříměsíční. A tak líté boje stále pokračují a klient zatím neví, co ho čeká a kdy ho to vůbec čeká.

Jedno je jisté. Česká spořitelna by v současné době mezi ostatními bankami moc kamarádů nenašla. Všichni se na ni spíše dívají skrz prsty a ani ruku by jí nepodali. Vždyť jim chce nejenom zdražit bankomaty, ale chystá i dramaticky levné hypotéky (viz článek Schyluje se k bouři na trhu hypoték?!), modernizuje se, seč může, stále těží z privilegovaného postavení a bohatého dědictví drobných klientů z minulosti. Je také ale pravda, že zájem klienta musí být vždy na prvním místě. A co je klientovi České spořitelny do toho, že soused bude platit za výběr z bankomatu pěkně tučnou sumičku? Alespoň nebude provokovat a nebude na zahradě každého půl roku rožnit selátko.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).