Co se týká stabilů, tak tam to je dávno vyřešené. Kdo nechce, aby jeho číslo bylo využíváno pro tyto účely, dá si do telefonního seznamu příslušnou doložku nebo možná pokud komunikuje přes internet, jenom zaškrtne příslušné políčko. A protože je telefonní seznam volně zveřejnitelný, je brán jako jedinný legální zdroj telefonních čísel stabilů a každý, kdo tyto čísla využívá pro marketingové účely je povinnen si v telefonním seznamu zkontrolovat, jestli příslušné číslo k takovým účelům vůbec může použít. O tom, že klient si domluví vůbec neuvádět svoje stabilní číslo do telefonního seznamu ani nemluvím.
V mobilních číslech je, jak je vidět z článku autorky, v tomto zatím jeden veliký bo...l. V shánění mobilních telefonních čísel klientů tedy panuje šedý trh, protože ne každé telefonní číslo volně zveřejněné na různých reklamách nebi inzerátech a při podobných příložitostech je možné legálně využít pro marketingové účely. Existuje tady trh s různými seznamy mobilních telefonních čísel, prodávaných legálně nebo napůl či úplně nelegálně, případně volající, pokud pracují na vlastní triko a živnosťák, shánějí čísla i tam, kde to není úplně legální a spoléhají se na to, že pokud volající narazí na někoho, kdo své číslo na tento marketink poskytnout nechtěl, že se dokáže vymluvit a toho člověka upokojit, aby to nerozmazával a nestěžoval si.
Co se týká stabilů - tak pevnou linku mají hlavně organizace, domácnosti je hramadně ruší. Taky tlf. seznam je rok od roku slabší a slabší.
Na trhu mobilů není bor..l, tam prostě žádné oficiální seznamy v písemné podobě neexistují. Virtuální seznam má operátor, jeden na tarifní, aby měl kam posílat faktury, jeden pro aktivní předplacená čísla. No, a operátor prostě nemá potřebu zveřejňovat seznam svých zákazníků. Takže společnosti, využívající tlf. marketing, se honí za čísly mobilních telefonů, hledají je na netu, dávají kontakt do různých dotazníků, protože tato čísla jsou jinou cestou nesehnatelná. Občas se ale stane, že kontakty prodá firma, jinak považovaná za důvěryhodnou, jako třeba KB prodala databázi kontaktů s mobilními telefony jakési pojišťovně (je to už pár let, tak nevím komu, nabídka tehdy putovala do koše). Prostě prachy nikomu nesmrdí.
Stabilů v domácnostech je pořád mnohonásobně více než stabilů ve firmách. I když skutečně tel seznam je čím dále tenčí. Podle mně ale v dohledné době veřejný telefonní seznam mobilních čísel taky vznikne. A marketing tam bude ošetřený podobně jako je v současném telefonním seznamu. Nebo když ne veřejný telefonní seznam mobilních čísel, tak po nějaké době veřejný seznam něčeho jiného, co umožní podobně pružný kontakt v podstatě s většinou občanů. Našlápnuto k tomu mají elektronické schránky. A jinak systém, kdy telefonní číslo nějakého člověka není dostupné jinak, než že mi ho ten člověk osobně sdělí nebo když ho sám od sebe nějak zveřejní třeba na svých osobních internetových stránkách a podobně za bo...l považuji. Je to kontakt stejného druhu jako třeba poštovní adresy a tudíž by stejně jako poštovní adresy soukromých osob měly být i mobilní telefonní čísla ve veřejných seznamech. Aspoň většina nebo některá.
Ta snaha už byla, tuším že T-Mobile se pokoušel vytvořit písemný seznam svých oveček, dokonce za to tenkrát nabízeli jakousi odměnu. Ztroskotalo to na absolutním nezájmu. Ono je to s mobily problém, řada lidí do nich utíká právě proto, aby jim kde kdo nevolal.
Totéž s utajenými čísly: mají je všechna ministerstva (nevím proč, abychom je asi neotravovali blbinama. Navíc řada jejich zaměstnanců nemá přímé maily, maily jim chodí přes centrálu a oni odepisují zásadně písemně, někdy fakt úchvatné), pak call-centra některých bank a institucí. Co jsem se s nimi setkala u fyzických osob, většina lidí považuje skryté číslo za nevychovanost.
Kazdy - tedy i mobilni - operator je povinen zdarma zverejnit telefonni cislo ucastnika v Jednotnem telefonnim seznamu (Zlate stranky - bila cast), pokud si to ucastnik preje. Takze pokud chcete byt v telefonnim seznamu, pozadejte sveho operatora.
To asi těžko. Nevím to přesně, ale tipla bych si, že telefonní seznam, jak ho známe, je pozůstatkem totalitního jednotného systému a jako takový patří firmě O2 (a Zlaté stránky patří Mediatelu). Taky se tenkrát platil, když se vyzvedával nový. Pak se k němu nabalily Zlaté stránky a začal být bezplatný. Dneska jsou v bytových stanicích bílé části zveřejněny i mobilní telefony. Ze seznamu jsem ale nepochopila, jestli bezplatně nebo jestli je to placené (osobně bych si tipla, že bezplatné je pro pro zákazníky O2. Těžko se to ale pozná, když máme přenositelnost čísel a číslo z řady, která byla přidělena třeba Vodafonům, může klidně patřit Telefónice). Ale je tam uvedeno, že neuveřejnění čísla je zdarma (pokud vím, tak se za to dřív platilo, bylo to 50,- Kč/rok).
Tel. seznam se určitě neplatil. Tedy alespoň ne v 80. letech. Pamatuji ještě takové ty oranžové, které byly 2 dílné. Zvlášť byty a zvlášť podniky.
Byl tedy na odběrní lístek (stejně jako zpočátku Zlaté stránky), který dostal každý majitel telefonní stanice. Samozřejmě pokud si chtěl další kus (nebo jiný obvod), tak si ho musel koupit (ale to Zlaté stránky donedávna taky).
Dík za upřesnění, já si s tím placením nebyla úplně jistá.
Fakt je, že od loňska nepřišly ani odběrní lístky, Zlaté stránky si mohl vzít kdo chtěl a kolik chtěl. Taky jsou od loňska Zlaté stránky vepředu, ne vzadu jako byly předtím. Zato vyhledávání v nich je čím dál horší.
Zdarma jsou proto, že už je skoro nikdo nechce. Nám ve firmě zůstávaly zabalené v igelitu a nakonec jsme je přestali vyzvedávat úplně.
Hledat číslo na Internetu je jednodušší
No vidíte, u nás je to přesný opak. O seznamy je rvačka a je jich málo.
Při hledání na internetu musíte většinou znát zcela přesný název firmy - internetový vyhledávač Zlatých/bílých stránek nebo O2 vám jednou při nepřesném zadání nenajde vůbec nic a jindy zase hafo čísel i v regionech, které jste vůbec prohledávat nechtěl. A když navštívíte webovky konkrétní společnosti, tak tam jsou mnohdy mylné nebo neaktuální údaje, případně jedno číslo na odbytové odd. Není nad to koukat do papírového seznamu, kde třeba hledaný název objevím o půl stránky dál, protože v názvu společnosti je třeba pomlčka navíc nebo má společnost kromě odbytu ještě 20 dalších čísel. A to mi internetový vyhledávač zkrátka "neporadí". A dost dlouho, než se překopal tvar telefonních čísel, jsem používal místo Zlatých stránek spojovácký oranžový telefonní seznam, protože zvláště u obchodů se měnili majitelé a názvy, linka zůstavala stále stejná, tak člověk brzy ztratil přehled, jaká společnost tam vlastně sídlí, a číslo ve Zlatých stránkách zkrátka nenašel. A co mne nejvíc na novodobých seznamech štve je to, že číslo uvedené ve žluté části Zlatých stránek není uvedeno také v bílé části. Vždy jsem měl za to, že bílá část obsahuje kompletní seznam tlf. čísel (vyjma těch, co si zveřejnění nepřejí) a žlutá jen, kdo si zažádá o reklamu. A ještě mne vytáčí, že v seznamech nejsou uvedeny názvy společností tak, jak jsou zapsány v obchodním rejstříku. A mnohdy je ten název úplně překopaný. Bývaly ve Zlatých stránkách anketní kupony zaměřující se na kvalitu Zlatých stránek. Vždy jsem jim tam konkrétně uvedl, jaké společnosti jsem hledal a nenašel nebo našel pod jiným názvem. Jednou mi dokonce zavolali, jaký prý mají zájem o neustálé zlepšování kvality, tak jsem jim to vysvětlil, náprava v dalších seznamech však nenastala, když jsem v anketních lístcích popisoval stále stejný bordel, tak pro jistotu anketní lístky zrušili. Je to prostě horší než za totáče I. Nikdo nechce slyšet pravdu.
Já si na jedno z mých posledních hledání pamatuji. Hledal jsem telefon na poštu, samozřejmě pod "P". Nakonec jsem to našel pod "Č" jako "Česká pošta". Dneska to vypadá samozřejmě, ale je už to poměrně dlouho, to tehdy tento nový název nebyl tak znám.
A s těmi neúplnými nebo nepřesnými názvy mi dost často pomůže Google, vlastně jinde už skoro nehledám. Konkrétně tu poštu tam i při zadání "pošta" najdu hned na prvním místě.
Naposledy, když se v Praze rozdávaly Zlaté stránky, tak byl "rozdávací" stánek u nás u metra permanentně "bez zájmu". Hádal bych, že většina odebraných kousků končila přímo ve sběrných surovinách.
Možná by stačilo u zažitých, nepřesných názvů dát jeden řádeček - odkaz na oficiální název: "viz Česká pošta, s.p." - a zde by si už člověk mohl hledat, co potřebuje.
Co jsem loni nebo už předloni sháněl telefonní seznam - nějak jsem propásl oficiální výdejní dobu ten týden nebo 10 dní, rozdávací stánky samozřejmě už neexistovaly a kamenné prodejny, kde byl předpoklad dostupnosti seznamů po skončení distribuční kampaně, zely prázdnotou.
Jen upřesním, že KB neprodala databázi kontaktů, ale její dceřinná společnost Komerční pojišťovna prodala kompletní kmen neživotních pojistek Kooperativě vč. osobních údajů a to samozřejmě se souhlasem ÚOOÚ, což není nikterak nelegální a neetické a dokonce ani nikterak výjimečné. A že Kooperativa využila tuto možnost k oslovení nových klientů, to mi připadá docela pochopitelné.