Nízkonákladové letecké společnosti přepravují stále více zákazníků. Koho by nelákalo zaletět si do Londýna za tři sta korun? Nebo do Říma za tisíc? Nízkonákladové letecké společnosti opravdu nabízejí lákavé ceny. Ty ale nejsou pro všechny. Zdaleka totiž neznamená, že nízkonákladová letecká společnost rovná se levná letenka.
Váhání se prodraží
Obecně platí jedno hlavní pravidlo. Čím méně chcete za letenku zaplatit, tím dříve si ji musíte koupit. Opravdu nízké ceny se týkají jen několika sedadel v letadle. A když už jsou obsazená, musíte si zaplatit více. Mimo sezónu můžete nejlevnější letenku sehnat i dva či tři měsíce před odletem. Ovšem teď, když je hlavní turistická sezóna přede dveřmi, musíte počítat s rezervou nejméně čtyř či pěti měsíců.
Výhodou při nákupu je časová flexibilita cestovatele. Odletět na dovolenou v pátek večer a vrátit se v neděli? To by chtěli všichni, a proto jsou tyto letenky také dražší. Při rezervaci letenky si tedy radši vždy ověřte, zda při posunutí odletu či příletu o pár dní nezískáte lepší cenu. Konečný termín si ale pořádně rozmyslete. V dnešní době je sice již možné čas či cíl cesty změnit, ovšem poplatky spojené s touto službou jsou velmi vysoké.
Neomezujte se jen na letiště, které je nejblíže vašemu bydlišti. V poslední době se snaží menší letiště přilákat další klienty, kterým proto nabízejí výhodnější ceny. Například irská nízkonákadová letecká společnost Ryanair nabízela při příležitosti otevření nové letecké linky mezi Brnem a Londýnem letenky pro pět tisíc turistů zdarma. Tedy jen za cenu letištních poplatků.
Levné letenky, drahé poplatky
A právě letištní poplatky bývají častokrát slabinou nízkonákladových leteckých společností. Přestože se cena samotné letenky pohybuje v řádu stokorun, letištní poplatky ji nakonec stejně zněkolikanásobí. Přestože levní letečtí dopravci létají především na méně atraktivní letiště, i tam se cena letištních poplatků pohybuje okolo jednoho tisíce korun.
Možná se to ale časem změní. Ředitel společnosti Ryanair Michael O´Leary v rozhovoru pro německý list Die Welt spekuloval, že do deseti let začne přepravovat zákazníky zcela zdarma. Náklady na přepravu cestujících by podle něj měli převzít majitelé hotelů, obchodů či autopůjčoven, kterém letecké společnosti přivážejí klienty.
Letecká společnost | Destinace |
---|---|
Aerlingus | Dublin |
Bmibaby | Birmingham, Cardiff, Manchester, East Midlands |
Central Wings | Varšava |
EasyJet | Bristol, Londýn, Dortmund, Newcastle, East Midlands |
Eujet | Manston (120 km od Londýna) |
Fly Baboo | Ženeva |
FlyGlobespan | Edinburgh, Glasgow |
GermanWings | Kolín nad Rýnem |
Helvetic Airways | Curych |
InterSky | Fridrichshafen |
Jet 2 | Belfast, Leeds |
Norwegian Air | Oslo, Bergen, Trondheim |
Ryanair | Londýn (letá z Brna) |
Sky Europe | Košice |
Smart Wings | Amsterdam, Curych, Heraclion, Larnaca, Londýn, Madrid, Miláno, Palma de Mallorca, Paříž, Soluň, Řím |
Sterling | Oslo, Kodaň, Billund, Göteborg, Stockholm |
Zdroj: Internetové stránky leteckých společností
Poohlédnout se můžete i v blízkém zahraničí. Například bratislavské či vídeňské letiště nabízejí širší škálu levných letů. Na druhou stranu si musíte rozmyslet, zda nešetříte na nesprávném místě. Několik ušetřených tisícikorun totiž nemusí vyvážit mnohahodinovou cestu z či na letiště. Navíc levné letecké společnosti obvykle volí méně atraktivní letiště, která jsou více vzdálena od centra města. Další peníze si tak musíte připravit na transfer z letiště.
Při hledání levné letenky se striktně neomezujte jen na low-cost dopravce. Klasické letecké společnosti jsou sice obvykle dražší, ovšem čas od času nabízejí do některých destinací akční ceny, které předčí i nízkonákladové letecké společnosti.
Za zpoždění se platí
Jednou z velkých nevýhod nízkonákladových leteckých společností je obtížnost „poskládat“ si z individuálních letenek delší let. Síť těchto společností je zatím poměrně omezená, takže nemusí vždy vyhovovat vašim potřebám. Na internetu ale existují stránky, které vám poradí, jak se dopravit na vytoužené místo jen s použitím nízkonákladových leteckých společností. Rizikem ale v tomto případě může být spolehnutí se na přesnost příletu. Může se vám tak snadno stát, že budete stát na přestupním letišti a dívat se za odlétajícím letadlem s propadlou letenkou v peněžence.
Nešvarem klasických i nízkonákladových leteckých společností jsou stále se zvětšující zpoždění oproti plánovaným časům. Nízkonákladové letecké společnosti téměř bez výjimky nepřebírají zodpovědnost za problémy při přestupu na jiný spoj.
V únoru vstoupil v platnost nový předpis Evropské unie, který upravuje práva cestujících v letecké dopravě. Mimo jiné přikazuje leteckým společnostem postarat se o klienty v případě zpoždění. Při delší prodlevě je přepravce povinen poskytnout vám nejen občerstvení, ale i finanční kompenzaci. Máte tak při čekání na zpožděný let alespoň jistotu, že letecká společnost udělá všechno, co je v jejích silách, aby tento limit nepřekročila a nemusela vám platit. A když už budete čekat déle, můžete se utěšovat tím, že za to dostanete zaplaceno.