Hlavní navigace

Jak jsem prodával auto do AAA Auto a Auto Esa (zkušenost)

11. 5. 2016
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Pokud jste někdy dávali inzerát na prodej auta, zcela jistě vás kontaktovali výkupčí různých bazarů. Zkusili jsme proto prodat auto.

Jsou tomu téměř tři roky, kdy jsem napsal článek Jak jsem kupoval auto u AAA Auto. Nebylo to plánované, a kdyby mi někdo řekl, že za tři roky to auto budu opět prodávat, zasměji se mu. Jenže člověk míní, Pán Bůh mění. Yarisek skvěle plnil úlohu, ale třídveřák byl pro některé situace nepohodlný. Padlo proto rozhodnutí, že půjde do světa a koupí se větší.

Vsuvka. Jsem puntičkář. Když si usmyslím, že zítra pojedu do Dagestánu či do Arménie, auto musí být v perfektním technickém stavu, aby zvládlo cestu tam a zpět a ještě něco navíc. Proto na kvalitních dílech nešetřím, dělám pravidelnou údržbu a autům dopřávám i autorizovaný servis. Má to výhody. Mám k dispozici stále spolehlivá auta. Stará auta, ale spolehlivá. A jakmile auto prodávám, mám k němu kompletní servisní historii a mohu si dovolit nabídnout vyšší cenu i se zárukou na vyzkoušení, protože vím, že auto je v pořádku.

Jdu se připravit na prodej. Yariska čistím, leštím, fotím. Venku je skvělé počasí, fotky budou perfektní. Stahuji si online servisní historii od Toyoty a dokládám k autu. Sázím na dřevo 399 Kč za 4* certifikát Cebie, že se auta kupec nemusí bát. Dávám inzerát, vychvaluji poctivých 135 tisíc kilometrů, pravidelný servis, atestované fólie a další klady a pozitiva. Prostě voňavka, ale nejen jako. Nabízím záruku.

Osvědčení Cebia k prodávané Toyotě Yaris.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Osvědčení Cebia k prodávané Toyotě Yaris.

Pátek, 12:36 hod.

Vydávám inzerát na inzertním webu Sauto.cz. To ještě netuším, že si užívám posledních deset minut klidu.

Pátek, 12:46 hod.

Přichází SMS z čísla 734 395 336:

Dobrý den, na webu jsem našla Vás vůz, o který mám zájem. Až budete mít čas, zavolejte mi prosím. Jana Štiková.

Rychlost odezvy je fascinující, až nereálná. Ze zvědavosti volám na číslo a představuje se mi jiná slečna (jména jsou smyšlená):

AAA Auto, Martina Nováková, dobrý den.

Promiňte, to byl omyl. 

V pořádku, na shledanou!

Pátek, 12:52 hod.

Zvoní mi mobil z čísla 734 395 336.

AAA Auto, Malík, dobrý den.

Další etapa. Během téměř sedmiminutového hovoru se mě mladý muž na druhém konci snaží dostat na pobočku AAA Auto, anebo aspoň navnadit na výkup vozu. Reaguji smíchem, že mi zcela jistě nenabídnou cenu, kterou si představuji. Hra mě začíná bavit.

Podívejte se, pokud auto ve skutečnosti vypadá tak jako na fotkách a vše, co v inzerátu máte, je pravda, nevidím důvod, proč bychom vám nedali dobré peníze.

Má reakce je mírně ironická a mladík nasazuje přísnější tón.

Já vám tady nabízím 43 tisíc, takřka je držím v ruce a vy se mi smějete.

OK, dejte mi 43 tisíc a auto je vaše.

Loučím se s dovětkem, že se možná v sobotu dopoledne zastavím na jejich pobočku k nacenění vozidla.

Pátek, 13:00 hod.

Zvoní mobil z čísla 724 692 294. Příjemný dívčí hlas na druhém konci se ihned představuje, že je z Auto Esa. Následující rozhovor není přesný slovo od slova, ale byl zhruba v tomto duchu.

Alena Tichá, Auto Esa, dobrý den. Dívám se, že inzerujete prodej Yarise. My bychom jej od vás koupili. Co na to říkáte?

Dobrý den, říkám, že si asi nepotykáme s cenou. Vidíte tu mnou požadovanou cenu? Tu mi zcela jistě nedáte.

To si nemyslím. Víte, my potřebujeme na pobočkách naskladňovat auta. Auto podle vašeho inzerátu je v dobrém stavu, taková auta chceme a dáme za ně dobrou cenu.

Ne, nedáte. Jsem si jistý.

Dejte nám aspoň šanci. Můžete kdykoliv přijet na naši pobočku a dozvíte se cenu. Věřím, že bude pro vás příjemná.

Slečna se snažila, v hlavě si organizuji svůj sobotní čas a nakonec kývám, že se do Auto Esa možná v sobotu zastavím.

Pátek, 13:06

Přichází SMS z čísla 734 395 098. AAA Auto mě v ní uklidňuje, že udělá vše pro moji maximální spokojenost.

Nastává fáze klidu. Nevolají ani bazary, ani potenciální kupci.

Sobota, 11:26

Volá mi pan V. z čísla 775 531 668.

Zdravím, jsem tady na to auto, mám pro vás peníze.

Promiňte, pro jakou společnost pracujete?

Pro Áčka.

Aha. No já jsem právě kousek od Třebíče, takže to asi neklapne.

To mě mrzí, mám pro vás těch 43 tisíc.

Super, ale já se tam dostanu až tak okolo 18 večer, ještě tu mám nějakou práci. Kdy můžete odpoledne?

Odpoledne už mám jiné výkupy.

Smůla. Co v pondělí?

Anebo byste mohl na pobočku Áček a odkažte se mým jménem. Už o vás budou vědět.

Potvrzuji, že se pokusím v podvečer přijet, a hovor končí.

Sobota, 11:37 hod.

Mám zmeškaný hovor z čísla 734 395 074, proto volám zpět na něj. Představuje se mi Petr z Áček. To už jdu opět do smíchu.

Měli byste si dát do pořádku časový harmonogram, kdo mě, kdy a jak bude kontaktovat.

Už s vámi někdo mluvil?

Právě jsem domluvil s panem V., který mi říkal, že za chvilku může být u mého auta a má v ruce 43 tisíc.

To byl náš kolega z callcentra v Praze. Výkupy ale dělám já.

Byl by velký problém, kdybych se místo dalšího hovoru stavil podle času na vaši pobočku? Jsem na jižní Moravě a teď se mnou kšeft neuděláte.

Končím hovor s tím, že se možná stavím. Zároveň končí telefonní marketing bazarů.

Sobota 17:30 – Auto Esa

Přijíždím na ostravskou pobočku Auto Esa s informací, že mě nalákala slečna z callcentra, přestože jsem jí říkal, že je to asi blbost. Chlapík z výkupu mě ubezpečuje, že to bude v pohodě. Předvádím auto, předkládám doklady a jedeme se projet.

Je to živé, fakt živé.

To víte, Yaris a Verva. S tím se dají trhat gumy.

Ale hrozně to hučí, fakt je to moc slyšet.

Samozřejmě, máte tam zimní pneu s 8mm vzorkem. Poctivé Vraníky.

Vy tam máte protektory? No to snad ne.

Naopak, lepší pneu do sněhu, ledu a námrazy neznám. Yaris drží jak přibitý.

Fakt to hučí.

A hučet to bude. Jsou to Vraníky. Zimní. Diamondy. Hučí. Je to normální, zvláště když je venku 25 nad nulou.

ABS to má?

Ne. Ale klima šlape jak hodinky.

Přijíždíme zpět do pobočky. Předkládám kompletní servisní historii, Cebii a dokumenty. Moc velký zájem o to nejeví a dozvídám se, že za 5–10 minut mi řeknou cenu.

Nabídka Auto Esa: 25 000 Kč

Začínám se upřímně smát, slušně požádám o vrácení technického průkazu a jedu pryč.

Sobota, 18:10 – AAA Auto

Vynechat Áčka by byl hřích. Když už jsem kousek od nich, přijíždím na jejich výkupní místo. Ihned se mě ujímá chlapík.

Vaši kolegové z callcentra byli neodbytní a snažili se mě přesvědčit, že mají pro mě fakt dobrou nabídku.

Za jak dlouho vám volali?

SMSka za 10 minut, hovor za 16.

Jojo, jsme rychlí.

Pán je na rychlost Áček evidentně pyšný, usmívá se a má neskrývanou radost. Jdeme na to a kolečko se opakuje. Předkládám informace k vozidlu, dokumenty a jdeme se projet.

Auto jede svižně, nic nebouchá, vše vypadá dobře, máte jej opravdu pěkné.

Jak jsem psal a říkal, je v pohodě a klidně na to dám záruku.

Následuje prohlídka okolo vozu, kde se odhalují malé kosmetické drobnosti.

To je původní. Tak jsem to už koupil, mimochodem z Áček. Takže když se podíváte do své databáze, už to tam uvidíte.

Pán pokyvuje hlavou, že to nebude problém. Zimní pneu neřeší a jdeme si povídat o historii. Procházím fakturu za fakturou a podrobně vysvětluji, co se kdy a proč s autem dělalo. Moje obchodní taktika také funguje: faktury s logem autorizovaného servisu Toyota jsou dobrým důkazem, že si nevymýšlím a že nemám potřebu auto prodávat za každou cenu.

Co olej a klima?

Castrol Edge 5W-30, každý rok výměna. Každý rok doplnění klimy, výměna vzduchového a kabinového filtru. To auto je ve 100% stavu, jezdím s ním Rusko. A máte tam i ruský plechový kryt podvozku.

Vy tam máte nějaký kryt?

Ano, na zakázku namontovaný kryt motoru, není jiný Yaris v ČR, co by to měl.

Výkupčí pozorně poslouchá a vše si ověřuje v dokumentech. Představení končí a po 5 minutách přichází první nabídka: 31 000 Kč. Usmívám se, že to není částka, kterou mi na callcentru slibovali. Takže se rozloučíme a půjdeme každý svoji cestou, ne?

A kdybych si od vás vzal auto, tak bychom se bavili o jiné částce?

To rozhodně. Mrkněte se na plochu, nebo pojďte se mnou na prodejnu a já vám najdu člověka, co se vám bude věnovat.

Na ploše s vozidly jsem už byl. Dávám šanci jeho kolegovi z prodeje, snad najdeme auto jinde na pobočce, které hledám. Prodejce se snažil hodně, prolustrovali jsme desítky aut včetně podrobných popisů zjištěných závad.

Tak jak, našel jste něco?

Ne, nic z toho, co bych potřeboval. Nevadí, děkuji vám za snahu, dejte mi techničák a já pojedu.

Počkejte moment. Co můžeme udělat pro to, abyste s tím autem neodjel?

Cenu znáte. Inzeruji 43 000. Dejte mi 40 a domu jedu tramvají.

To mi musí schválit manažer.

Směle do toho, mám dost času.

Výkupčí přichází za 5 minut, sedá si vedle mě na sedačku a začíná přátelsky.

Mám pro vás nabídku: 39 500 Kč.

500 sem, 500 tam, budiž. Průzkum bojem vyžaduje oběti. Souhlasím a podávám ruku na znamení uzavřené dohody.

Ale musíte si to auto sám odhlásit, přihlásit na nás a udělat evidenční kontrolu.

Aha. To jinými slovy znamená zaplatit ze svého 500 Kč za evidenční kontrolu (která se na tomto voze dělala několikrát a jen ukazuje na nesmyslnost této povinné kontroly) a dalších 800 Kč za přepis. Celkem tak odečtu 1300 Kč a za Yarise mi zůstane 38 200 Kč. Nic moc.

Ale pokud byste na to neměl čas, máme na to externí firmu, která to dělá za 3 tisíce. To máte sice o nějakých patnáct stovek víc, ale máte zase klid.

To by mi z Yarise moc nezbylo. Vyřídím si to sám.

Kývu, chci si ten proces projít a vyzkoušet až do konce. Domlouvám se na následující pondělí v 8 hodin. Dostávám k vyplnění a podpisu ověřenou plnou moc, ve které mě Áčka zmocňují, abych auto přepsal na ně.

V pondělí ráno přijďte po osmé, bude tady kolega. S ním pojedete na evidenční kontrolu a následně na magistrát přepsat auto.

V čekárně si posedím půlhodinku, podepisuji smlouvu o prodeji a souhlasím s tím, že peníze mi vyplatí poté, co donesu zpět technický průkaz s přepsaným vozem. Domů jdu pěšky.

Nabídka AAA Auto: Poprvé 31 000 Kč. Podruhé 39 500 Kč, ale zákazník zajistí+zaplatí vlastní přepis a kontrolu evidence vozidla.

Neděle, 12:15 hod.

Koukám na web Áček a zajímám se o to, za kolik budou prodávat mého Yarise. 48 000 Kč na úvěr, v hotovosti 65 000 Kč.

Můj Yaris je sice ve špičkovém stavu, ale sám bych za něj teď 65 tisíc už nedal, když lze o deset tisíc levněji koupit 5dvéřovou verzi i s lepší výbavou. Takovou hodnotu nemá. 48 000 Kč je na bazar naopak dobrá cena.

Toyota Yaris. Screenshot z nabídky stejného vozidla po výkupu v AAA Auto za 39 500 Kč.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Toyota Yaris. Screenshot z nabídky stejného vozidla po výkupu v AAA Auto za 39 500 Kč.

Toyota Yaris. Screenshot z nabídky stejného vozidla po výkupu v AAA Auto za 39 500 Kč.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Toyota Yaris. Screenshot z nabídky stejného vozidla po výkupu v AAA Auto za 39 500 Kč.

Neděle, 16:30 hod. – AAA Auto

Potřebuji si přeměřit kufr konkrétního typu auta, Áčka jsou jasnou volbou. Rozměry zjištěny, když tu kolem mě profičí můj bývalý Yaris. Málem bych jej nepoznal. Místo původních ocelových disků se zimními protekory má krásná paprsková alu kola (zcela jistě nepředpisové pro Yarise, ale koho to zajímá). Fakt fešák. V něm sedí pán a evidentně jede zkušební jízdu.

Pondělí, 8:15 hod. – AAA Auto

Ráno parkuji druhým vozem u Áček a jdu přímo k výkupu vyzvednout jejich člověka, se kterým strávím aspoň 3 hodiny vyřizováním papírů. Čekám asi 15 minut a přichází chlapík z výkupu.

Má pro vás dobrou zprávu. Nikam už nemusíte jít a nic vás to nebude stát. Tedy přesněji, jen skočíte na poštu a ověříte si za 30 Kč podpis.

Vždyť jsem měli jít s vaším kolegou na evidenční kontrolu a přepis?!

No on to někdo popletl a do systému u Yarise zadal, že si to uděláme my sami. Takže je to už vyřešené, jen potřebujeme od vás tu plnou moc.

Dostávám další plnou moc, ve které tentokrát já zmocňuji Áčka k přepisu, mířím na poštu v blízkosti a za 30 Kč končí moje starost s autem.

Nakolik šlo skutečně o chybu, nebo jen obchodní taktiku, nijak nezjistím. Avšak ušetřené dopoledne, které bych pak musel v práci nahradit, mě upřímně těší.

Koberečky si nechte doma

Když prodáváte auto do Áček, doplňková výbava či nějaká snaha o tuning je irelevantní. Prodejce si stejně auto upraví tak, aby bylo pro zákazníka atraktivní. Klidně vymění disky a pneu, vůz obecně celý vyčistí. Výbava jde většinou z auta pryč, až na výjimky.

Dobří a špatní obchodníci

Jedno přísloví říká: odříkaného chleba největší krajíc. Prodal jsem auto do Áček. Ne úplně podle mých představ, ale ne úplně mimo realitu. Chtěl jsem dostat 43 000 Kč, dostal jsem 39 500 Kč minus 30 Kč za ověření plné moci. Možná si u mě zaškatulkovali „pozor, novinář“, možná ne. Nelze to prokázat. Za pomyslných chybějících 3500 Kč jsem ušetřil dopoledne, které bych tak jako tak musel strávit přepisem vozidla (na jiného kupce), protože cizímu bych plnou moc na přepis nedal. Ušetřil jsem i čas s předváděním vozidla potenciálním kupcům.

Toto všechno Áčka udělala za mně. Výměnou za to prodala moje auto min. za 48 000 Kč, a ještě získala provizi z úvěru. Já bych Yarise za tu cenu jako soukromá osoba prodával jen velmi obtížně a velmi dlouho. Na druhé straně, za 65 000 Kč v hotovosti by jej snad nikdo rozumný v roce 2016 nekoupil.

V Auto Esa mě demotivovali pár minut po příjezdu. Nabídnutou cenu by musel přijmout pouze zoufalý prodávající. Z průběhu v Auto Esa byla překvapena i slečna z callcentra, která si v pondělí ověřovala, jak moje akce dopadla.

Podařilo se vám dojet na naši pobočku?

Ano, byl jsem u vás v sobotu. Ale jak jsem vám říkal, že to očekávám, tak se i stalo. Vaše nabídka byla zcela mimo.

Kolik vám prosím nabídli?

25 tisíc.

Tomu nerozumím. Podívala bych se na to, ale jak si to prověřuji, o vaší návštěvě nemám žádný záznam, což je divné. Musí tu být záznam.

Fakt jsem u vás byl. A mimochodem, v Áčkách začínali na 31 a dotáhli to na 39,5.

To nechápu, vždyť to mělo proběhnout hladce. A záznam mi chybí, to je velmi nestandardní a hlavně proti našim pravidlům.

Slečna byla zklamaná a já ji utěšoval, že vlastně o nic nejde. Snažila se, ale nevyšlo to. Nezkoumám důvody, užíval jsem si roli zákazníka, který jen chce prodat auto, víc ho nezajímá. Možná je vše jen v lidech a měl jsem (ne)štěstí na ty (ne)pravé. V tomto mém příběhu se Áčka zachovala jako správný obchodník. Hodí udičku a tahá. Když se zákazník cuká, přihodí víc. A když vypadá, že odejde, ještě víc. Je ale jasné, že cenu nelze šponovat do nekonečna, i Áčka musí z něčeho žít.

Finanční rekapitulace

  1. Nákup vozidla: 69 689 Kč – 25. 03. 2013
  2. Prodej vozidla: 39 500 Kč – 07. 05. 2016
  3. Ztráta: 30 189 Kč
  4. Ztráta v přepočtu na měsíc: 1161 Kč

Malá odbočka na závěr. O den později jsem kupoval v jedné prodejně autopříslušenství a zaslechl rozhovor zákazníka s prodavačem. Zákazník se snažil prodat auto do Áček. Parádní kára, vytuněné, samozřejmě luxus. Jen ten DPF filtr ustřihl. Áčka na to přišla a z rampy jej otočila zpět domů. Nechápal. Tím nechtěně potvrdil slova výkupčího, když jsem si neformálně povídal o autech, které lidé do Áček přivážejí: Denně odmítáme stovky aut. Nejčastěji diesely, nemají filtr pevných částic nebo je plný. Pak hodně stočenky, nebo často chybí či nefunguje katalyzátor. Poslouchalo se mi to dobře, jen mi pak nešlo do hlavy, proč pak vidím v Áčkách auta, u nichž bych se bál, že poločas rozpadu přijde do týdne. Ale to je už jiný příběh.

A na úplný závěr připomínka z filmu Pretty Women, kde Julia Roberts vejde do obchodu a prodavačky nad ní ohrnují nos. O pár hodin později vstupuje do téhož obchodu, ale již po velkém nákupu. Máte v Auto Esa odměny za výkup a prodej vozidel? Ano? Udělali jste chybu, velkou chybu.

Po Yarisu se jen zaprášilo a prodal se během 24 hodin.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Po Yarisu se jen zaprášilo a prodal se během 24 hodin.

Středa, 5:20 hod

SMS z Raiffeisenbank. Od AAA Auto International mi z Komerční banky právě přišlo 39 500 Kč. Příběh končí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).