Jak jsem kupoval auto u AAA Auto (zkušenost)

22. 5. 2013
Doba čtení: 14 minut

Sdílet

Koupit vůz u AAA Auto by si každý zájemce o auto měl vyzkoušet alespoň 1× v životě. Tak vynikající marketing a obchodní přístup konkurence může jen závidět.

Varování: Podoba s příběhy jiných klientů nebo s autorem článku nemusí být náhodná.

Na počátku byla jen ryze praktická potřeba sehnat slušný, malý, firemní vůz do 70 000 Kč se třemi parametry. Měl mít automatickou převodovku, klimatizaci a pohon na LPG, protože kupec je fandou alternativních paliv. Cestou po moravských neznačkových autobazarech kupec viděl mnoho vozidel, jejichž podoba na fotografii a textový popis neodpovídaly skutečnému stavu. I to bylo nakonec důvodem, proč jej zaujal vůz v hradeckokrálovecké pobočce AAA Auto.

AAA Auto: AAA Auto, dobrý den. Jak vám můžeme pomoci?

Kupec: Dobrý den, v nabídce máte Opla Corsu, automat a s plynem. Můžete mi ověřit, zda jej ještě máte?

AAA: Ano, je na naší pobočce v Hradci Králové. Chcete jej rezervovat, nebo přivézt na jinou pobočku?

K: Ne děkuji, stavím se tam. Na slyšenou.

Opel Corsa 1.0, 43 kW, z roku 2003 a se 135 000 kilometry za 65 999 Kč tyto představy zcela splňoval. Proto do Hradce vyrazil. Vůz si sice mohl nechat zdarma poslat na jakoukoli jinou pobočku, ale všichni známe pořekadlo o zajíci v pytli a odmítnutý zajíc by už tak úplně zadarmo nebyl.

Opel Corsa nabízený s LPG, které nefunguje.

Tak tady je ten Oplík. První setkání s autem bylo příjemné, fotografie odpovídaly realitě, popis také souhlasil. Kupce se hned ujal ochotný prodejce a obratem následovala testovací jízda. Při nasedání do auta z karosérie prodávající poctivě sundal zelenou vlaječku „LPG“, která už z dálky signalizovala jisté úspory při pořízení tohoto vozu. Chci vás předem upozornit, že ten plyn nefunguje, něco s ním je, říká prodejce při nasedání do vozu. Tato věta zájem o auto zchladila o 50 %, ale kupec mu dává šanci. Sveze se a podívá se na problém s plynem. Automatická převodovka řadila, ale pocitově ukazovala, že nějaké investice potřebovat bude. Po bližším prozkoumání LPG systému však kupec zjistil, že jde o holandský LPG systém, jehož servis je v Praze. Z Ostravy poněkud štreka a s nejistou cenou opravy. Snížení ceny minimálně o 20 000 Kč se prodejci nelíbilo, tak nezbývalo, než se s autem rozloučit.

Po zaparkování prodejce Opla s nefunkčním LPG poctivě vybavil vábničkou „LPG“ pro další zákazníky. Třeba se chytnou alespoň na ten automat.

Cenu smlouvejte

Kupec byl už na odchodu, když si všiml Toyoty Yaris za 70 000 Kč. Motor 1.0, z roku 2002 s 91 662 km. Cena nic moc, ale třeba se podaří dojednat slevu. Testovací jízda proběhla bez obtíží, až na jednu drobnost po jízdě:

AAA: Vy jste zkoušel to levé stahovací okno, ale zapomněl jsem vám říct, že u toho pravého to elektrické stahování nefunguje. Ale to bude nějaká maličkost, to auto má 11 roků, to se dalo čekat.

K: Aha.

Vůz však na ta léta vypadal velmi slušně. A o Toyotách se přece říká, jaké jsou to držáky. Že to byla drobnost (či spíše nevědomost prodávajícího) kupec zjistil sám, když zmáčkl tlačítko blokování otevírání pravého okna a ono se, světe div se, stáhlo.

Původní nabídka prodeje vozidla na webu AAA Auto.

Původní nabídka prodeje vozidla na webu AAA Auto.

Následující prodejní rozhovor proběhl takto:

K: Ta Toyota se mi líbí, ale 70 000 Kč je moc. A nejsou v ní koberce, trojúhelník, nic, jen rezerva.

AAA: Pane, ta cena je 80 000 Kč, 70 000 Kč je při koupi na úvěr. Vezměte si úvěr a máte ji za 70. A to víte, předchozí majitel si tyto věci nechal, oni si to většinou z aut berou.

A proč nejsou koberce ve většině aut z AAA Auto? Že by všichni majitelé byli automobilovými fetišisty a nechávali si na památku koberečky?

K: Nene, úvěr nechci. Auto klidně teď koupím a hned zaplatím. Přijedu si pro něj ve čtvrtek. Ale 70 je moc. Dám vám 60 a máte to hned zaplacené.

AAA: Neblázněte, 60 nám úvěrovka nepovolí, to auto má rezervované. To neprojde. Možná by šlo snad 75, ale to by musel schválit nadřízený a ten tu není. Můžete ho mít hned za úvěr za 60. Víte co, pojďme nahoru a podíváme se, co se dá s cenou dělat.

Kupec a prodejce míří do 1. patra.

AAA: Tak z leasingovky bych ukecal nějakých 5000 Kč, to by jim nevadilo, takže by bylo za 75 000, pokud ho zaplatíte teď hned.

Kupující vytahuje chytrý mobil a zjišťuje, že ceny Yarise obdobných parametrů se pohybují od 40 do 70 000 Kč.

Tah na cenu, že by to leasingovce vadilo, je dobrý pokus, ale nechlubí se náhodou AAA Auto tím, že všechny vozy jsou v jeho vlastnictví? A navíc, většinou se auta prodávají na úvěr, leasing u AAA Auto asi nebude tvořit majoritu. Další finta. Mimochodem, na webu AAA Auto byla skutečná cena při platbě v hotovosti 70 000 Kč a při platbě na úvěr 60 000 Kč.

AAA: Tak co, plácneme si?

K: Ne, 75 000 je moc, dám vám 65.

AAA: To nejde, to musí schválit šéf a ten tu není.

K: OK, tak tady na mě máte číslo, poptejte se šéfa a zítra mi zavolejte. Na shledanou!

Kupující míří k východu a prodavač se udiveně ptá:

AAA: Vy nechcete jet tím autem?

K: Ne, mám své auto. Přijel jsem auto vybrat a zaplatit, ne s ním odjet.

AAA: Počkejte, zeptám se manažera, co by se s tím dalo dělat.

Přichází manažer.

AAA: Podívejte se, Toyota má najeto 91. To je slušný, ne? Dám vám k ní 4 letní kola a výměnu oleje. To je hodně dobrá nabídka. 70 teď hned plus ty bonusy. A hlavně je to držák.

K: Mám také návrh. Dám vám 65 teď hned a půjdu i bez kol a bez oleje.

Manažer chvíli přemýšlí.

AAA: Pane, 67 hned, 4 kola k tomu, ale olej ne. Musíte uznat, že za tu cenu už olej neuděláme.

K: Takže 67 tisíc, 4 disky s letními koly, nesjetými a bez výměny oleje?

AAA: Ano, ruku na to?

K: Ty pneu mi dáte písemně do smlouvy?

AAA: Ano.

Kupec podává ruku a obchod je zpečetěn. Je pondělí, 22:10 hodin a pobočka AAA Auto má již 10 minut po zavírací době.

Manažer říká, že auto má najeto 91 tisíc kilometrů. Ve smlouvě však je uvedeno, že tento údaj nebylo možné ověřit a že je zde možný nesoulad.

Po shlédnutí předem zaškrtaných křížků se budete divit, že auto ještě vůbec jezdí.

Po shlédnutí předem zaškrtaných křížků se budete divit, že auto ještě vůbec jezdí.

Po shlédnutí předem zaškrtaných křížků se budete divit, že auto ještě vůbec jezdí.

Po shlédnutí předem zaškrtaných křížků se budete divit, že auto ještě vůbec jezdí.

Auto je předem prověřeno.

Auto je předem prověřeno.

Poplatek za zákaznický servis – 2690 Kč až 4790 Kč

Kupec jde do kanceláře vyřídit formality a raduje se z dobře uzavřeného obchodu. Předčasně. V kanceláři sedí slečna a ptá se na detaily k uzavření smlouvy. Vyhotovuje pokladní doklad, na kterém je k zaplacení částka 69 686 Kč a ne 66 999 Kč podle dohody, tedy o rovných 2690 Kč více.

K: Není tam chyba? Dohodli jsme se na ceně 66 999 a ne 69 686.

AAA: Nene pane, to je v pořádku. To je poplatek, máte to tady napsané, měl jste si to přečíst.

A rukou ukazuje směrem na zeď, kde visí tři zalaminované A4 s informacemi o poplatcích. Ano, mají to tam předem vyvěšené, litera zákona je splněna. Problém je, že žádný kupec do kanceláře běžně nechodí předem a jde tam až při uzavření kupní smlouvy poté, co se s prodejcem dohodne na ceně. Po přečtení informací si může výskat, že platí kartou nebo hotově, protože při koupi auta na úvěr by poplatek činil 4790 Kč.

Za vyčištěná auta a úsměvy prodejců zaplatíte. Pak vás váš úsměv přejde.

Za vyčištěná auta a úsměvy prodejců zaplatíte. Pak vás váš úsměv přejde.

Kupec skřípe zuby a přemýšlí, zda se zvedne a odejde. Nakonec souhlasí, protože 1393 Kč mu vrátí banka za platbu kartou a za 1297 Kč tak pomyslně dostane 4 disky s letními koly. Tím se tak dostává na původní inzerovanou cenu 70 000 Kč, ale auto je v pořádku, tak dobře. Áčka vyhrály, budiž jim to přáno; říká se přece, že v životě se má vyzkoušet všechno. Jde částku zaplatit a vrací se do kanceláře.

AAA: Chcete si sjednat povinné ručení?

K: Ne, děkuji, udělám si vlastní.

Slečna dává kupci podepsat čestné prohlášení, že kupec si je vědomý zániku povinného ručení po prodeji vozidla AAA Auto a že je povinen sjednat si nové. Na druhé straně dokumentu je informace o výši možné pokuty ze strany státních orgánů a výši sankce za nepojištěné vozidlo. To je korektní přístup, který oceňuji.

Na skončení platnosti povinného ručení jste upozorněni předem.

Na skončení platnosti povinného ručení jste upozorněni předem.

Na skončení platnosti povinného ručení jste upozorněni předem.

Na skončení platnosti povinného ručení jste upozorněni předem.

AAA: K autu zdarma nabízíme pojištění Carlife pro případ závady. Chcete ho?

K: Jak je to zadarmo, tak mi to dejte.

Kupec dostává k podpisu informace o pojištění, pojistné podmínky a kupní smlouvu. Pozorně si čte nejprve kupní smlouvu a zjišťuje, že původní kupní cena auta 66 999 Kč se zázrakem snížila o 15 000 Kč.

K: Proč mám kupní cenu o 15 tisíc menší? 

A: To je ta pojistka.

K: Tak takovou pojistku nechci.

Slečna obratem opravuje kupní smlouvu na smlouvu bez pojištění Carlife a cena auta rázem poskočí zpět na 66 999 Kč. Vida, ta pojistka není úplně tak zadarmo. Stojí 15 000 Kč a platí jeden rok. Vždyť je to jen na papíře, řeknete si. Ale pozor, snížení kupní ceny má zásadní vliv na případné pojistné plnění u dopravní nehody i na hodnotu vozidla v účetnictví. Pěkná kulišárna.

K: Moment, s manažerem jsme se dohodli na 4 letních pneu s disky. Ve smlouvě to není.

AAA: To mi nikdo neřekl, tak já to tam dopíšu.

Slečna ručně dopisuje, že k vozu budou dodány i pneu a disky kol.

Pojištění poruchy je drahé i zadarmo

Pojištění Carlife Garance kryje …náhlý a nepředvídaný vznik mechanické nebo elektronické poruchy pojištěného motorového vozidla… Jinými slovy, když dojde k neočekávané závadě, máte pojistku a ta zajistí proplacení opravy i součástek. Konec reklamy.

Pojistitelem je britská pojišťovna Jubilee Insurance a správcem pojištění je společnost Defend Finance z Fryštáku. Pojištěnci mohou být hned klidnější, když jsou pojištění u pojišťovny specializující se na Keňu, Burundi, Ugandu, Tanzánii, Mauritius a Pákistán.

Existují různé pojistné programy a pro kupujícího Toyoty byl v nabídce pojistný program s pojistnou částkou 10 000 Kč. To znamená, že za 15 000 Kč v podobě nižší kupní ceny by obdržel pojistné kryté ve výši 10 000 Kč. Vynikající obchodnická taktika.

Když pominu 27 bodů výluk, na které se pojištění nevztahuje, zajímavý je Článek 6 VPP, ve kterém se uvádí mj.:

Pojistitel neposkytne plnění, jestliže

a) pojištěný nemůže prokázat, že vozidlo bylo od uzavření pojištění pravidelně servisováno podle doporučení výrobce. Maximální povolená odchylka od hodnot doporučených výrobcem je 400 km nebo 2 týdny.

b) pojištěný při ohlašování pojistné události předloží nepravdivé nebo neúplné informace.

Co to v překladu znamená?

Pokud chcete mít jistotu, že vaše pojistka „zadarmo“ bude fungovat, po koupi auta z AAA Auto hned neprodleně jeďte do autorizovaného servisu daného výrobce vozidla (ale ne dál než 400 km) a neprodleně nechte provést všechny úkony, které výrobce pro dané auto daného stáří a s počtem najetých kilometrů doporučuje. Že vás servisní prohlídka včetně doporučených výměn výrobce bude stát třeba 50 000 Kč? Váš problém. Pokud to neuděláte, pojišťovna neplní. (Tu pojistku nechtějte ani zadarmo.)

Všeobecné pojistné podmínky

Všeobecné pojistné podmínky

Všeobecné pojistné podmínky

Všeobecné pojistné podmínky

Slyšel jsem hodně názorů, že koupě auta u AAA Auto zabere i 4 hodiny času. V případě tohoto kupce formality byly vyřízeny za cca 50 minut, tedy ve 22:50. Ano, 50 minut po zavírací době se kupci stále věnovali. Pro AAA Auto palec nahoru a klobouk dolů. Zákazník se tam skutečně cítí jako zákazník, ale jen do doby, než zjistí, jak ho chtějí přečůrat různými fintami.

Ale zpět ke kupci. Podepsal, zaplatil, domluvil se na předání auta o tři dny později ve čtvrtek a odjel jiným vozem. Již následující den však zjistil, že ve čtvrtek pro vůz přijet nemůže, omluvil se, že to stihne ve středu. Bez problémů, může přijet.

Kupní smlouva s AAA Auto má jen jednu stranu A4.

Kupní smlouva s AAA Auto má jen jednu stranu A4.

Pro vůz si kupec přijel ve středu 27. 3. 2013. Prodejce přivezl auto, předal klíče a popřál šťastnou cestu. Ale kde jsou ta 4 pneu s disky?

K: K tomu autu byla v ceně i 4 letní kola, kde jsou?

AAA: Já o tom nic nevím. A máte to ve smlouvě?

K: Ano, mám.

AAA: Tak to musíte za manažerem, je dole.

Kupec jde k místnosti s koulí a klepe. Nikdo neotevírá, a až poté, co do místnosti vejde prodejce, je představen manažeru pobočky. Koule je dobrým řešením pro nechtěné návštěvy. Kupec manažerovi vysvětluje situaci a navrhuje, že by kola mohli poslat přímo do Ostravy, kde sídlí.

AAA: To ne, to by bylo komplikované, kola máme na centrálním skladu a já si raději pohlídám, aby poslali ty správné. Domluvme se tak, že jak přijdou, vezmu je do auta a zavezu je k vám. Do Ostravy pojedu tak do 14 dnů. Stačí to tak?

Aha, takže kola jsou stále (i ve středu) na centrálním skladě a nejspíše by tam byla i ve čtvrtek, tedy v původní den převzetí vozidla. To není moc korektní.

K: Výborně, jsme domluveni, souhlasím.

A to bylo naposledy, co kupec manažera viděl a slyšel. Příběh s AAA Auto lze chronologicky shrnout do této tabulky:

Den Akce Poznámka
Pondělí 25. 3. 2013 Koupě auta a úhrada ceny  66 999 Kč + 2690 Kč poplatek
Středa 26. 3. 2013 Sjednání povinného ručení z domova
Středa 27. 3. 2013 Převzetí vozidla Do 14 dnů dovezou pneumatiky
Pátek 29. 3. 2013 Doplnění klimatizace, čištění
Pravidelná údržba „D“ po 60 000 km
Oprava brzdového zátěžového regulátoru
Autorizovaný servis Toyota, 7801 Kč
Čtvrtek 4. 4. 2013 Doručení velkého TP, malého TP a emisní karty Doporučeně poštou
Pátek 12. 4. 2013 Reklamní SMS od AAA Auto
Pátek 12. 4. 2013 Vozidlo „tak jak bylo“ šlo na řádnou technickou kontrolu a emise, přestože stávající byla platná rok Bez závad
Úterý 16. 4. 2013 Telefonní hovor na mobil manažera Má jednání, kupec má volat za hodinu. Za hodinu nedostupný.
Středa 17. 4. 2013 Urgence e-mailem přímo na manažera.  
Čtvrtek 18. 4. 2013 Reklamace přes infolinku Potvrzující SMS o přijetí požadavku.
Pátek 19. 4. 2013 Reklamní SMS od AAA Auto  
Úterý 23. 4. 2013 Hovor z AAA Auto Potvrzení požadavku, upřesnění doručení pneu do Ostravy. Kupce budou kontaktovat.

A jestli centrální sklad AAA Auto nevyhořel, pneu s disky na zakoupenou Toyotu Yaris jsou v něm dodnes a kupec na ně stále čeká.

Co byste měli vědět před nákupem auta v AAA Auto

  • Lze zakoupit vozidla ve velmi slušném stavu.
  • Zákazníkovi se věnují na 100 % a obětují mu i čas po zavírací době.
  • Zkušební jízda je samozřejmostí a bez problémů.
  • Na závady upozorní předem.
  • Lze platit platební kartou.
  • Pestré nabídky úvěrování.
  • Garance, že nejde o odcizené vozidlo, vozidlo na leasing, není předmětem exekuce a není na něm nezaplacená DPH

  • Inzerované ceny nejsou konečné, přičte se k nim vždy poplatek za „zákaznický servis“.
  • Cena na úvěr je menší jen naoko, konečnou cenu auta přeplatíte o úroky.
  • Poplatek za „zákaznický servis“ je při platbě v hotovosti nebo kartou 2690 Kč a při využití úvěru nebo leasingu je 4790 Kč (plátci DPH si z poplatku mohou DPH odečíst).
  • S výjimkou dražších vozidel v autech na ploše AAA Auto (většinou) nejsou koberce a základní výbava. Můžete si vše ale za tisícovku koupit.
  • Slíbí cokoli, ale pro splnění slibů jsou potřebné urgence.
  • Hovory probíhají ze skrytých čísel.
  • Při hovoru na bezplatnou linku automaticky dáváte souhlas s poskytnutím osobních údajů (tedy i čísla, ze kterého voláte).
  • Pojištění Carlife se zohledňuje do kupní ceny auta a tedy není „zadarmo“. Navíc není výhodné.
  • Dlouhá doba čekání na vyřízení formalit.
  • Z předávacího protokolu zjistíte, že vaše auto je téměř před rozpadem, přestože tak tomu není (prodejce se kryje).
  • Pozor na povinnou výbavu, automaticky je zaškrtnutý klíč na kola, zvedák, náhradní pneu apod., přestože ve vozidle nejsou.

Tipy

  • Prodejce nesmí poznat, že se vám auto moc líbí. Pokud chcete cenu stlačit, buďte připraveni odejít z bazaru, a to i fakticky, nabídek aut je více než kupujících.
  • Pokud konkrétní auto opravdu moc chcete, bude drahé, smiřte se s tím. To ale neznamená, že bude špatné.
  • Slíbí-li vám v AAA Auto cokoli navíc, chtějte to uvést písemně do smlouvy. Ideálním stavem je uhradit zálohu a auto převzít i s další slíbenou výbavou až poté, co v něm skutečně bude.
  • Zkontrolujte si předem, zda pneumatiky i disky kol odpovídají tomu, co je ve velkém technickém průkazu (to bude někdy oříšek, vzhledem k tomu, že TP je na centrále a zaslat jej e-mailem chvíli trvá).
  • V zimě a v chladných dnech nevyzkoušíte tak snadno klimatizaci a zpětně se obtížně dokazuje, že nefungovala.
  • Olej si nechte vyměnit ve svém servisu.

A proč vlastně chtěl kupec z tohoto článku koupit auto u AAA Auto? Chtěl si to zkusit a zjistit, zda lidské klepy odpovídají realitě. Výsledek? AAA Auto má dobře zvládnutý marketing a prodejní taktiku, rovněž smlouvy jsou připravené excelentně. Pokud jste si jistí kvalitou kupovaného auta, chybu s koupí u AAA Auto neuděláte. Ale najdou-li se po koupi chyby a závady, budete mít potíže s prokazováním, pokud jste podepsali předem zaškrtnutý předávací protokol bez pečlivého porovnání s fakty. Služby „zdarma“ jsou na kočku a snížení kupní ceny o pojistné si koleduje o prošetření státními orgány.

Je bezpečné kupovat auta u „Áček“?

Ano, protože tak, jako vás chtějí ugrilovat při nákupu, podobně si proklepnou každý vůz určený pro výkup. Áčka jen tak nepřevezete, ale s dobrou přípravou a následnou pečlivou kontrolou můžete dojít ke vzájemné dohodě a odjet s dobrým autem za rozumnou cenu.

Na závěr dobrá zpráva: Po následné prohlídce a drobných opravách v autorizovaném servisu Toyota se kupec dozvěděl, že auto je v dobré kondici a mělo by najezdit ještě pár set tisíc kilometrů. Jen ty disky z Opela, co jsou na Toyotě a tedy nedrží na středu osy, by měl vyměnit za originály. Opět nesoulad s údaji v předávacím protokolu…

skoleni_8_1

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a osobní silniční dopravu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).