Spočítejte si...

Zavřít

Jak cestovat autem do zemí, které právně vzato „neexistují“?

Pokud se chystáte cestovat autem a máte platnou zelenou kartu, v některých geografických územích vám bude k ničemu. A to i přesto, že jste formálně ve správném státě.

Pro cestovatele jsme sesbírali tipy pro cestování do problematických území, pokud se tam budou chystat vlastním autem. 

Srbsko → Kosovo

Stát Kosovo sice většina států uznala, ale Srbové se s uloupeným Kosovem nikdy nesmířili. Kosovo není součástí OSN, takže na tomto území ani neplatí zelená karta. Pokud pojedete do Kosova či přes něj autem, na hranici budete muset uhradit hraniční pojištění. Ceny pojistného stanovuje Centrální banka Kosova.

Musíte si zakoupit povinné ručení platné min. 15 dnů. Pokutami za neplatné povinné ručení se trápit nemusíte, protože bez něj vás přes hranici stejně nepustí. Pojistku sjednáte přímo na hranici a pro osobní vozidlo vás vyjde na 40 € (cca 1080 Kč) s 15denní platností.

Limity povinného ručení v Kosovu. Nutné zakoupit na hranicích.
Druh škody Minimální limit plnění
Škoda na zdraví 1 mil. € (cca 27 mil. Kč)
Škoda na majetku 200 000 € (cca 5,4 mil. Kč)

Při cestě do Kosova potřebujete platný cestovní pas. Pokud do Kosova pojedete ze Srbska a do něj se budete i vracet, vše proběhne bez potíží. Pokud sice z Kosova pojedete do Srbska, ale do Kosova jste vjeli např. z Makedonie nebo Albánie, budete potřebovat občanský průkaz. Tím se prokážete srbským policistům, nedělají s tím potíže, ale formálně jste vjezdem do Kosova nelegálně vstoupili na území Srbska, takže vám nemohou dát do pasu razítko. S občankou ale projedete.

V Kosovu běžně berou platební karty, platí se eury a bankomaty rovněž vydávají eura.

Priština, hlavní město Kosova.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Priština, hlavní město Kosova.

Moldávie → Podněstří

Takzvaná Podněsterská moldavská republika (dále jen „Podněstří“) vyhlásila samostatnost na Moldavsku 2. září 1990. Od té doby jsou vztahy s Moldávií na bodu mrazu. Mezi Moldávií a Podněstřím z pohledu Moldávie hranice neexistuje, nicméně fakticky tam samozřejmě je. Každá strana má svoji proceduru.

Z pohledu cesty autem vám na území Moldávie platí povinné ručení, na území Podněstří nikoli. V Podněstří na silnici platí jednoduché pravidlo: kdo narazí, je vinen, a pak se musíte spolu dohodnout na formě úhrady škody za asistence zkorumpované policie, která si na vás smlsne. Pokud by ke škodě došlo z vaší strany, budete v tom sami, protože jste na území státu, který de iure neexistuje, Česko v něm nemá zastoupení, neplatí tam žádné pojištění a pravidla si Podněstří určuje samo. Takže nebourat tam a nepůsobit škodu.

Moldavsko-podněsterská hranice. Vpředu hraniční přechod Podněsterské moldavské republiky. Autor fotí z území Moldávie.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Moldavsko-podněsterská hranice. Vpředu hraniční přechod Podněsterské moldavské republiky. Autor fotí z území Moldávie.

V patové situaci jsou hlavně samotná podněsterská vozidla, protože jejich registrační značky jsou právně neplatné a do zemí EU se s takovým autem nelze legálně dostat (byť autor textu pravidelně vídá v centru Prahy vůz na podněsterských značkách). Ukrajina a Rusko však potíže nedělají, a tak lidé z Podněstří mohou cestovat na východ bez omezení.

Podněsterská vláda avizovala, že chystá povinné pojištění pro auta. Na hranicích s Moldávií vás Podněsterská republika zatím zinkasuje jen o silniční daň ve výši 15 € a to je vše.

Sberbank v Tiraspolu v Podněstří. Bankomat akceptuje karty MasterCard a Visa.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Sberbank v Tiraspolu v Podněstří. Bankomat akceptuje karty MasterCard a Visa.

Do pasu vám Podněsterci dávat razítko sami od sebe nebudou, a pakliže se chcete vracet přes Moldávii, ani se o získání razítka nepokoušejte. Pokud pojedete z Moldávie přes Podněstří na Ukrajinu, nebo opačně, Moldavané potíže nedělají, potřebujete jen platný pas. Problémy ale mohou dělat Podněsterci. Když si nenecháte od Moldavanů či Ukrajinců dát vstupní razítko, jsou vás schopni obrátit zpět. Anebo ten problém vyřeší na místě za cca 10 € do kapsy policisty – vyzkoušeno za vás.

V Podněstří platební karty neberou, ale najdete tam bankomaty Sberbank a ty akceptují karty MasteCard a Visa. Vydají vám ruské ruble nebo dolary.

Limity povinného ručení v Moldávii pro českou zelenou kartu (neplatí v Podněstří).
Druh škody Minimální limit plnění
Škoda na zdraví 1 000 000 MDL (cca 1 283 000 Kč
Škoda na majetku 1 000 000 MDL (cca 1 283 000 Kč

Ukrajina → Krym

Dostat se na Krym pozemní cestou má smysl jedině z Ukrajiny. Dokud nebude stát most přes Kerčský průliv, je cesta z Ruska vhodná jen pro automobilové masochisty, kteří milují hodinové či několikadenní kolony při čekání na trajekt a neustálé předbíhání lidí, kteří buď mají více peněz, nebo silnější vůz v kombinaci s malým mozkem.

Za předpokladu, že vás vůbec Ukrajinci nebo Rusové pustí na Krym, je potřeba se na toto území, okupované Ruskem, vybavit zelenou kartou, která má krytí jak pro Ukrajinu, tak pro Rusko. To Měšci potvrzuje i Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů: Dle nám dostupných informací je, s ohledem na vzniklou situaci, pro vstup a provoz tuzemského vozidla na území Krymu nutné předložit zelenou kartu s platnosti pro území obou těchto států (tj. Ukrajiny i Ruska).

Přes Ukrajinu se dál východ dostanete nejrychleji přes Novoazovsk (UA) a Rostov na Donu (RUS). Ale teď se tam válčí a cesta není bezpečná.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Přes Ukrajinu se dál na východ dostanete nejrychleji přes Novoazovsk (UA) a Rostov na Donu (RUS). Ale teď se tam válčí a cesta není bezpečná. Screenshot před ruskou hranicí v Doněcké oblasti

Pokud budete cestovat do Doněcké oblasti či Luhanska, tam zelená karta zatím stále platí. Musíte se ale předem registrovat v Registru osob pro pohyb těchto oblastech. Oblast je průjezdná za předpokladu, že vás baví každých pár kilometrů projíždět přes vojenské checkpointy separatistů, vysvětlovat cíl cesty a mít s sebou dostatek peněz či zboží na úplatky. Dále potřebujete zvýšený podvozek, ideálně offroad, protože někde cesty kvůli válce už nejsou.

K tomu můžete vyfasovat bonus v podobě originální střelby do vozidla, žádná laciná tapeta. Ne že by na vás stříleli schválně, stále jste v zemi pravoslavných křesťanů. Jen můžete být ve špatnou dobu na špatné místě. Dvěma slovy, nejezděte tam.

Taková běžná informativní značka, kterou při rychlosti 90 km/hod. nemáte šanci přečíst.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Taková běžná informativní značka, kterou při rychlosti 90 km/hod. nemáte šanci přečíst.

Limity povinného ručení na Ukrajině pro českou zelenou kartu
Druh škody Minimální limit plnění
Škoda na zdraví 200 000 UAH (cca 184 000 Kč)
Škoda na majetku 100 000 UAH (cca 92 000 Kč)

Všimněte si minimální výše garantovaného plnění. Na Ukrajinu nemá smysl jezdit autem, které má vyšší hodnotu než 42 000 Kč, protože pokud jej vám někdo na cestě „zruší“, více z jeho pojišťovny nedostanete. A plnění za škody na zdraví je rovněž velmi nízké.

V Rusku jsou limity plnění o něco vyšší, ale oproti limitům v Česku, na které jsme zvyklí, jde v případě jakékoli škody doslova jen o almužnu.

Limity povinného ručení v Rusku pro českou zelenou kartu (platí i na Krymu)
Druh škody Minimální limit plnění
Škoda na zdraví 500 000 RUB (cca 219 000 Kč)
Škoda na majetku 400 000 RUB (cca 175 000 Kč)

Gruzie → Abcházie a Jižní Osetie

Abcházie a Jižní Osetie s tichou podporou Ruska vyhlásily nezávislost a de facto je Rusko násilně vojenskou silou odtrhlo od Gruzie. Gruzínci za to nemohou Rusům přijít na jméno a nesnášejí je. Je to vidět i na gruzínských cestách, policisté se s vámi z úcty k vám budou bavit rusky, ale preferují angličtinu. Mladí lidé opět preferují angličtinu a Gruzie je úžasná země, která jde směrem k Evropě, přestože to není cesta snadná.

V Gruzii povinné ručení neexistuje, kdo narazí, je vinen a je pak na dohodě zúčastněných stran, jak se mezi sebou vyrovnají. Policie to neřeší, jen pomůže s případnou identifikací osob nebo s úředním protokolem. Pokud způsobíte dopravní nehodu, co neukecáte, to zaplatíte z vlastní kapsy. Platí to i opačně s tím rozdílem, že vy jste v obtížnější situaci, pokud natrefíte na ne příliš majetného řidiče. Policie v Gruzii je korektní a nezkorumpovaná.

Abcházie i Jižní Osetie po vás budou vyžadovat vízum, to získáte elektronicky. Do Jižní Osetie se autem dostanete jedině z ruské strany přes vojenský horský tunel, ale Jihoosetijci z vás při žádosti o vízum nijak nadšení nebudou, není to typicky turistická destinace.

Stejný břeh Černého moře je rozdělen na dvě části. Sto metrů dál je Abcházie a přísně střežená hranice. Anaklia, Gruzie
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Stejný břeh Černého moře je rozdělen na dvě části. Sto metrů dál je Abcházie a přísně střežená hranice. Anaklia, Gruzie

Do Abcházie se autem dostanete pouze přes most v Zugdidi nad řekou Inguri. Pozor si dejte na to, že do Abcházie potřebujete jednak povolení ke vstupu pro sebe, pak povolení k vjezdu pro vozidlo a totéž opačně, tj. povolení k opuštění Abcházie a povolení k výjezdu vozidlem z Abcházie. Vše si vyřiďte hned elektronicky, jinak to budete muset řešit při cestě zpět a můžete se dostat do patové situace, kdy se sice dostanete tam, ale ne už zpět, resp. ne hned a ne podle vašich plánů. Anebo vy povolení k odjezdu ze země dostanete, ale vaše vozidlo nikoli. V oblasti Gali za „hranicemi“ Gruzie je „území nikoho“, takže tam jezděte výhradně s dalšími vozidly z hranice a ne na vlastní pěst.

Pokud by vás napadl nešťastný nápad podívat se do Abcházie nebo Jižní Osetie z Ruska, což jde bez větších problémů, nesmí se to dozvědět Gruzínci. Podobně pokud byste z Gruzie pokračovali do Abcházie a pak dál do Ruska, bude vám chybět výstupní razítko z Gruzie a v gruzínském systému budete stále evidováni, že jste v jejich zemi. Při vaší další návštěvě Gruzie pak mohou nastat dva postupy. Mírnější, že vám slušně řeknou, ať už to příště neděláte a za to zaplatíte pokutu 150 $. Přísnější, razítko „nežádoucí“, zákaz vstupu a do Gruzie se už nikdy nepodíváte. Vážně nikdy. A pokud se vám to stane na hranicích s Ruskem, kdy už třeba nemáte platné vízum zpět do Ruska, prožijete pár dnů na kavkazském pohoří, než vás možná vysvobodí český konzulát.

Ve zkratce, dodržujte pravidla a respektujte výsostné území Gruzie. Musíte se vždy vrátit do ní, nikdy ne do Ruska.

Abcházie. Hraniční most přes řeku Inguri. Směr z Abcházie do Gruzie.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Abcházie, před opuštěním celního prostoru. Hraniční most přes řeku Inguri. Směr z Abcházie do Gruzie.

Ázerbájdžán → Náhorní Karabach

Náhorní Karabach, republika, kterou nikdo neuznal. Další ze zamrzlých konfliktů, kde navíc jde i o náboženství: Karabaši jsou křesťané, Azerové muslimové. Náhorní Karabach je území Ázerbájdžánu, které de facto okupuje Arménie. Problém je však hlubší a nelze jej zde rozepisovat.

Do Karabachu se dostanete jedině přes Arménii, z Ázerbájdžánu je cesta uzavřena a, upřímně, by tam váš vůz v celém stavu nedojel a posádka ve zdraví rovněž ne. Přímo na „hranici“ Ázerbájdžánu a Náhorního Karabachu jsou běžné přestřelky, vojáci se provokují navzájem a nelze napsat, že chyba je jen na jedné straně.

Fotografie: Teorie vs. praxe

Hranice mezi Arménií a Ázerbájdžánem podle map Google fakticky neexistuje, cesta vede až do Náhorního Karabachu. Překročením tohoto bodu se dopouštíte trestného činu podle ázerbájdžánského práva. Autor stojí metr od hranice na území Arménie.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice mezi Arménií a Ázerbájdžánem podle map Google fakticky neexistuje, cesta vede až do Náhorního Karabachu. Překročením tohoto bodu se dopouštíte trestného činu podle ázerbájdžánského práva. Autor fotografie stojí metr od hranice na území Arménie.


Hranice mezi Arménií a Ázerbájdžánem podle map Google fakticky neexistuje, cesta vede až do Náhorního Karabachu. Překročením tohoto bodu se dopouštíte trestného činu podle ázerbájdžánského práva. Autor stojí metr od hranice na území Arménie.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Hranice mezi Arménií a Ázerbájdžánem podle map Google fakticky neexistuje, cesta vede až do Náhorního Karabachu. Překročením tohoto bodu se dopouštíte trestného činu podle ázerbájdžánského práva. Autor fotografie stojí metr od hranice na území Arménie.

Zatímco v Ázerbájdžánu platí zelená karta a české pojišťovny jsou povinny nejpozději od 1. 1. 2018 mít Ázerbájdžán na zelené kartě vyznačený (ale to neznamená, že tam budou plnit), v Náhorním Karabachu zelená karta neplatí (i když je na území Ázerbájdžánu).

Směrem z Arménie se do Karabachu dostanete pohodlně, ale nejbezpečnější přechod je Tegh (Arménie) – Zabux (Ázerbájdžán, Náhorní Karabach). Vstupní vízum do Karabachu si můžete vyřídit na zastoupení karabašské republiky v Jerevanu, anebo po příjezdu ve Stěpanakertu (Xanxendi).

Reprezentace Náhorního Karabachu v Jerevanu.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Reprezentace Náhorního Karabachu v Jerevanu.

Náhorní Karabach je úzce spojen s Arménií. Jsou tam bankomaty arménských bank a v některých obchodech přijímají platební karty MasterCard, Visa a místní arménské karty ArCa. Na čerpacích stanicích však platíte pouze hotově. V celé Arménii i Karabachu je hlavně íránský benzín a nafta, kvalita je standardní, ale výkon od auta nečekejte.

Propojení s Arménií je vidět i na systému povinného ručení. Arménie má vlastní a arménské povinné ručení platí i v Náhorním Karabachu, vozidla z Karabachu mají arménské značky i arménskou registraci, takže mohou svobodně jezdit, kamkoli se jim chce.

V Arménii vám doporučuji hraniční přechod Sadakhlo (GE) – Bagratashen (AM). Je to velký a vybavený přechod, je na něm bankomat vydávající arménskou hotovost a vše funguje standardně. Na malých přechodech narazíte na zásadní omezení: pokud u sebe nemáte arménské dramy, policisté s radostí od vás přijmou jakoukoli jinou měnu a dají vám na vše stvrzenku, ale s krutým, až dvojnásobně horším kurzem.

Arménie za to, že do ní jedete autem, vás slušně zinkasuje: připravte si celkem cca 1800 Kč za platbu silniční daně za její rozbité cesty, za clo a za povinné ručení.

cestovko

Gruzínsko – arménský přechod Guguti (GE) – Gogavan (AM). Malý přechod bez aut, ale vhodný pouze pro offroady.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Gruzínsko – arménský přechod Guguti (GE) – Gogavan (AM). Malý přechod bez aut, ale vhodný pouze pro offroady.

Povinné ručení samo o sobě je levné, za 14denní krytí zaplatíte cca 180 Kč. Dobrá zpráva: všechna auta v Arménii a Náhorním Karabachu jsou pojištěna. Špatná: limity jsou žalostné, viz tabulka. Ale ázerbájdžánské povinné ručení, které je součástí české zelené karty, je na tom ještě hůř.

Limity povinného ručení v Arménii. Nutné zakoupit na hranicích (platí i v Náhorním Karabachu)
Druh škody Minimální limit plnění
Škoda na zdraví 3,3 mil. AMD (cca 170 000 Kč)
Škoda na majetku 1,8 mil. AMD (cca 93 000 Kč)
Limity povinného ručení v Ázerbájdžánu pro českou zelenou kartu (neplatí v Náhorním Karabachu)
Druh škody Minimální limit plnění
Škoda na zdraví 5000 AZN (cca 73 200 Kč)
Škoda na majetku 5000 AZN (cca 73 200 Kč)

Vízum Náhorního Karabachu ve vašem pase je sice dobrým suvenýrem, ale vstupem do této neuznané republiky jste spáchali trestný čin. To vám připomene Ázerbájdžán, a to nejen ve chvíli, kdy jej budete chtít navštívit a budete stát na jeho hranicích, ale i bez jeho návštěvy. Stačí, že vás dokáže identifikovat a vydá na vás celosvětový zatykač. Pokud tam tedy budete cestovat, nikde se tím nechlubte a své příspěvky z tohoto regionu si nechte jen pro své známé a přátele. Sociální sítě a média vynechejte.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 4. 2017 18:12