Pojištění si všichni sjednáváme pro případ „co kdyby“. Samozřejmě všichni počítáme s tím, že se nakonec nic nestane. Kdyby se ale přece jen něco stalo, uzavřeli jsme pojištění, můžeme být v klidu.
Než si pojištění uzavřete, bývají většinou pojišťovny velice milé a ochotné. Kvalitu ale poznáte až v případě, že jde do tuhého a něco se vážně stalo. Jednou z kvalit může být i to, jakým způsobem se pojišťovna staví už k nahlašování pojistné události. Některá má striktně daný jeden postup, ze kterého nelze vybočit. Musíte si vyžádat příslušné formuláře, ty vyplnit a odeslat poštou na příslušnou adresu. A běda, jak jste něco nevyplnili podle předpisů. Začínáte znovu a vlastně jste ještě ani nezačali. Než se dopisy doručí jedné a druhé straně, pár dnů uběhne, a než se situace začne opravdu vyřizovat, může i týden uplynout.
Jiné pojišťovny jsou už trochu pokrokovější a umožní vám situaci řešit například e-mailem, kam zašlete veškeré vyplněné a ofocené dokumenty. Případně můžete pojistnou událost nahlásit i přes telefon a na zákaznické lince s vámi následně domluví další postup.
Nejpokrokovější pojišťovny ale umožňují vyřešit celou záležitost on-line. Například vám někdo na chatě rozbije okno a vloupe se vám dovnitř. Škoda na ukradeném majetku je minimální, nic cenného uvnitř nebylo. Okno ale citelně postrádáte. Vše proto nafotíte, zavoláte policii, aby s vámi sepsala protokol, a jdete domů. Nemusíte se už ale chystat na pojišťovnu a stát fronty a doufat, že máte všechny dokumenty. Místo toho se připojíte na webové stránky své pojišťovny a přes interaktivní formulář vyplníte, co je třeba. Ten vás bez správného vyplnění dál nepustí a po odeslání tedy máte jistotu, že máte vše z vaší strany a nyní je to na pojišťovně.
Doba, která uplyne, než se záležitostí začne někdo zabývat, se tím značně zkracuje. Výhodou je pak možnost přikládat ke škodě dokumenty či možnost sledování, v jakém stavu se řešení škody nachází,
říká Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny. Ne všechny pojišťovny ale tuto variantu nabízejí. A pokud už ano, často to nebývá ke všem typům pojištění.
Online umíme, ale ne pro všechno
Nahlašování pojistné události přes on-line formulář na webu není mezi českými pojišťovnami žádná výjimka. Tuto variantu nabízí 17 pojišťoven.
Hlášení pojistné události ONLINE | Zemědělské plodiny a hospodářská zvířata | Pojištění vozidel | Životní pojištění | Úrazové pojištění | Cestovní pojištění | Majetkové pojištění | Pojištění odpovědnosti |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Agra pojišťovna | Ano | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno |
Allianz pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
Česká podnikatelská pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Ne | Ne | Ne | Ano | Ano |
Česká pojišťovna | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
ČSOB Pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Ne | Ne | Ano | Ano | Ne |
DIRECT pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Není pojišťováno | Ne | Ne | Ne | Ne |
ERGO pojišťovna | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Ne | Ano | Ano | Ano | Ano |
ERV pojišťovna | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Ano | Není pojišťováno | Není pojišťováno |
Generali Pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Ne | Ano | Ne | Ano | Ano |
Hasičská vzájemná pojišťovna | Není pojišťováno | Ne | Ne | Ano | Ne | Ano | Ano |
Kooperativa pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano | Ano |
Mondial Assistance | Není pojišťováno | Ano, ale pouze technická asistence | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Ano, ale pouze prodloužená záruka | Není pojišťováno |
Pojišťovna České spořitelny | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Ano | Ano | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno |
Servisní pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno |
Slavia pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Není pojišťováno | Ano | Ne | Ano | Ano |
Union poisťovna | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Není pojišťováno | Ano | Není pojišťováno | Není pojišťováno |
UNIQA pojišťovna | Není pojišťováno | Ano | Ano | Ano | Ne | Ano | Ano |
Agra pojišťovna se specializuje na pojištění pro pěstitele zemědělských plodin a chovatele hospodářských zvířat. Online u ní můžete nahlásit všechny typy škod, které se týkají jednoho z produktů, které pojišťovna umí pojistit (orná půda, ovoce, chmel, vinná réva, hospodářská zvířata).
U Allianz pojišťovny online můžete nahlásit jakoukoli pojistnou událost, která se stala s vaším autem, ať už v rámci povinného ručení, havarijního pojištění, nebo doplňkového pojištění. Stejně tak pokud se jedná o pojištění majetku a odpovědnosti. U pojištění osob a cestovního pojištění ale můžete některé události hlásit on-line pouze coby bývalí klienti Wüstenrot pojišťovny.
V rámci životního pojištění můžete hlásit online tyto pojistné události:
- úraz,
- pracovní neschopnost,
- pobyt v nemocnici.
A jen pokud jste bývalým klientem Wüstenrot pojišťovny, můžete hlásit online i tyto pojistné události:
- ztráta zaměstnání,
- závažné onemocnění,
- invalidita,
- stomatologická péče,
- úmrtí.
A pokud máte pojištěné riziko zrušení svatby, musíte v každém případě ohlásit pojistnou událost písemně.
V rámci cestovního pojištění je možné nahlásit online:
- léčebné výlohy,
- pojištění zavazadel,
- pojištění odpovědnosti,
- stornovací poplatky.
Bývalí klienti Wüstenrot pojišťovny mohou online nahlásit i úraz.
U České podnikatelské pojišťovny můžete on-line nahlásit i škodu z pojištění SERVIS (vyřídí za vás škodu způsobenou klientem jiné pojišťovny).
Česká pojišťovna umožňuje hlášení pojistných událostí ze všech typů pojištění, které u ní je možné sjednat.
Podrobný přehled všech pojišťoven ukazuje tabulka výše.
Co mít připraveno?
Nahlášení škody on-line s sebou ale také nese nějaké povinnosti. Sice se vyhnete frontám na pobočce, telefonátům na zákaznickou linku a dopisováním si s pojišťovnou přes poštu, ale potřebné dokumenty a formality musíte dodržet v každém případě. Při nahlašování mějte po ruce tyto informace:
- čas a místo vzniku pojistné události,
- vaše identifikační údaje,
- číslo smlouvy,
- popis škodního děje,
- rozsah škody,
- příslušný dokument,
- fotografie.
V principu platí, že vždy potřebujete pro pojišťovnu důkaz – dokument, který potvrdí, že se daná událost stala a vy jste si ji nevymysleli. K pojistné události, ke které došlo v případě majetkového pojištění, je zapotřebí vždy volat policii. Ta s vámi sepíše protokol o dané situaci, což pro vás znamená, že máte potvrzení, že k události došlo. A bez tohoto potvrzení se s vámi pojišťovny většinou bavit nebudou.
U pojištění života a zdraví je třeba získat dokument od lékaře. Lékařská zpráva informuje o úrazu, vážném onemocnění, úmrtí apod. To je pro vás opět papír potvrzující, že se daná událost stala, a pojišťovna se tak bude situací zabývat. Těchto dokumentů může být i více, například přijímací zpráva, propouštěcí zpráva, průběžné zprávy o vývoji zdravotního stavu během kontrol apod. Pokud vám škodu způsobila druhá osoba, například v rámci povinného ručení, budete potřebovat informace i o této osobě.
A velice důležitou součástí jsou fotografie. Vcelku nezáleží na tom, jak kvalitní fotoaparát máte. Důležité je, abyste pořídili fotografii z místa vzniku pojistné události, například vylámané okno, rozbité auto apod. Vhodné je pořídit fotografie všech poškozených věcí. Je dobré vyfotit nejen detail poškození, ale i celkový pohled na poškozenou věc. Čím více fotografií, tím lépe,
dodává Ivana Buriánková.
Češi stejně zapomínají
Ačkoli interaktivní formuláře navádějí klienty, aby vyplnili potřebné údaje do nastavených kolonek, stejně se občas chybka vloudí. Typicky se jedná o opomenutí nějaké náležitosti – např. klient řádně neuvede identifikační údaje, číslo pojistné smlouvy, opomene přiložit fotografie apod.,
říká Ivana Buriánková. V takovém případě vás formulář nepustí dále a bude danou informaci vyžadovat. To je určitá výhoda oproti tomu, když si s pojišťovnami dopisujete například poštou. Tam každá chybějící informace znamená dny navíc, než vás pojišťovna vyrozumí a vy doplníte, co jste zapomněli.
On-line nahlašování si ale Češi poměrně oblíbili. V současné době zhruba čtvrtina klientů pojišťoven volí možnost nahlášení škod on-line z pohodlí domova. Výhodou je nejen právě pohodlnost celého procesu, ale například i možnost sledovat, v jakém stavu se nahlášená škoda a její řešení nachází.