Bankovní identita přinesla další cestu, jak se identifikovat v online prostředí. Zatím ji podporuje jen několik bank, další mají v plánu se připojit ještě letos. Kromě bank se připojují i další firmy, které tento způsob ověření akceptují u svých klientů. Od září navíc provozovatelé služby bankovní identity plánují spustit další novinku, která ověření usnadní v dalších oblastech.
Bankovní identita
Bankovní identita, která se od roku 2019 rodila pod pracovním názvem SONIA, nabízí další alternativu v oblasti digitální identifikace. Bezplatně ji využijí klienti bank s internetovým bankovnictvím. Těm umožní připojení ke státním elektronickým službám nebo ke službám firem právě pomocí přihlašovacích údajů do banky.
Máte-li tedy internetové bankovnictví u jedné ze zapojených bank, máte i bankovní identitu. Jen pokud jste si zřizovali účet online s ověřením přes korunovou platbu z účtu, měli byste si identitu aktivovat v aplikaci.
Na webu firmy, která využívá BankID budete při přihlášení přesměrováni na web své banky, kde odsouhlasíte postoupení údajů této firmě. Pak budete přesměrováni zpět na web firmy, už s ověřením. Přihlašovací údaje vidíte jen vy a vaše banka, firma je nevidí a nemá k nim přístup. Komunikace je šifrovaná.
Jedná se tedy o něco podobného jako elektronická digitální občanka, která funguje na myšlence, že se s bankovní identitou můžete bez dalšího ověření připojit k řadě služeb, protože banka už vás v minulosti při sjednávání internetového bankovnictví ověřila.
S bankovní identitou se tedy můžete přihlásit na Portál občana, abyste např. zkontrolovali vaše bodové konto řidiče. Umožní vám vyzvednutí e-receptu, založení datovky nebo zajistí automatické předvyplnění některých formulářů. Kromě Portálu občana ji využijete např. i na portálu Moje daně, na očkovacím portál občana, při sčítání lidu, u aplikace Tečka apod.
Do projektu se postupně zapojuje i soukromý sektor, takže banky pod hlavičkou BankID postupně umožňují využití služby i pro komunikaci např. s pojišťovnou, mobilními operátory, dodavateli energií nebo e-shopy. Počet zapojených firem (i bank) se postupně zvyšuje. Aktuální přehled zapojených soukromých subjektů najdete na webu Bank ID.
Které banky používají identitu
Akcionáři společnosti Bankovní identita a.s., která službu poskytuje, jsou v tuto chvíli:
- Air Bank,
- Česká spořitelna,
- ČSOB,
- Equa bank,
- Fio banka,
- Komerční banka,
- mBank,
- Moneta Money Bank,
- Raiffeisenbank,
- UniCredit Bank.
Dohromady tvoří jednotný systém ověřování. Ačkoli jsou banky v případě zřízeného internetového bankovnictví poskytovatelem bankovní identity, roli poskytovatele služby využívající proces ověření skrze bankovní identitu zatím zdaleka všechny neplní.
Například Equa bank zatím aktivně službu nenabízí. Vzhledem k probíhajícímu spojování Equa bank s Raiffeisenbank budeme do budoucna využívat jednotné řešení, na kterém kolegové z Raiffeisenbank již nyní intenzivně pracují. Konkrétní termín spuštění bankovní identity klientům Equa bank není v tuto chvíli pevně stanoven,
řekla serveru Měšec.cz mluvčí Kateřina Petko. Podobně je na tom například i Fio banka, která ji plánuje zavést kolem konce tohoto roku, nebo Raiffeisenbank, která ji spustí v září.
Přehled s informacemi, které banky už službu nabízí a které to teprve plánují, najdete v tabulce.
Digitální podpis dál rozšíří možnosti
Během září představí firma provozující bankovní identitu novou službu Sign. Půjde o zaručený elektronický podpis, se kterým můžete na dálku sjednat smlouvu, což by mohlo zjednodušit další vyřizování služeb. A to nejen bankovních produktů, ale i produktů a služeb třetích stran – komerčních subjektů, u kterých bude možné využít službu k podpisu dokumentu či smlouvy.
Další podrobnosti o službě Sign najdete v článku Přes BankID bude možné získat zaručený elektronický podpis.
Podpis bude na stejné úrovni, jako například podpis smlouvy o úvěru v internetovém bankovnictví ČS nebo ČSOB. Zjednodušení služba přinese zejména u podpisu smluv v soukromoprávním světě. Například bude možné tímto způsobem uzavřít a podepsat smlouvu o půjčce sportovního vybavení a následně si jej vyzvednout osobně v půjčovně. Nebo podepsat smlouvu o kreditní kartě u nebankovní instituce,
vysvětlila serveru Leila Goulliová za společnost Bankovní identita.
Banky, které s využitím služby Sign počítají, zatím neplánují s ní spojené náklady nijak přenášet na své klienty. Na tomto místě je ještě vhodné zdůraznit, že nepůjde o samostatný zaručený elektronický podpis na základě kvalifikovaného certifikátu, jaký známe dnes (tedy je nutné si ho platit, ale pak ho může majitel použít kdykoli je to možné). Zaručený podpis služby Sign bude možné uplatnit jen v rámci služby BankID.
Banky, které chtějí službu využít, se budou do systému zapojovat postupně. Pokud nám poskytly konkrétnější termíny, najdete je v tabulce. Služba pro ně bude k dispozici od září.
Banka | Poskytování služby využívající proces ověření skrze bankovní identitu – nyní | Poskytování služby – plány | Využití služby Sign | Pozn. |
---|---|---|---|---|
Air Bank | – pro komunikaci s veřejnou správou | pro komunikaci se soukromým sektorem (termín banka zatím nechce uvádět) |
od září se plánuje podpora služby na klientské straně (poskytování služby zatím ne) |
banka už elektronické podepisování smluv používá jiným způsobem |
Banka Creditas | ne | v první fázi pro komunikaci se státní správou, poté až komerční sektor (první fáze přelom 2021/2022) |
banka využití zvažuje | |
Česká spořitelna | – komunikace se státem i soukromým sektorem, – sjednání doplňk. penz. spoř. přes bankovní identitu, – založení os. účtu přes chatbota plně online s ověřením přes bank. identitu |
ověření klientů v rámci žádosti o hypotéku a při žádosti o hotovostní úvěr (v následujících měsících) |
od září | banka využívá jiný dig. podpis v oblasti hypoték a brzy i u stavebního spoření |
ČSOB (za celou skupinu*) | – komunikace se státem i soukromým sektorem | založení běžného účtu s ověřením přes BankID (v brzkých týdnech – další plány v r. 2022) |
od září | |
Equa bank | ne | termín zatím není stanoven | využití ve stejném rozsahu jako Raiffeisenbank (zatím bez termínu) |
|
Hello bank! | ne | služby spojené se sjednáním splátkového prodeje a půjček a identifikace klienta při změně citlivých údajů (druhá polovina r.2022) |
využití služby banka analyzuje | má vlastní proces elektronického podpisu smluv pro sjednání jakéhokoli produktu |
Expobank | ne | banka využití zvažuje | Nabízí vlastní koncept u b.ú. NEO, jehož prostřednictvím klienti mohou online přistupovat ke službám ext. partnerů a jsou automaticky identifikováni. Přes i. bank. si takto mohou sjednat cest. poj či další fin. produkt. | |
Fio banka | ne | spuštění je plánováno na konec letošního roku | ||
Komerční banka | – komunikace se státem i soukromým sektorem | ověření osob, které se chtějí stát klienty KB, další plány ani termíny zatím nejsou jasné |
banka plánuje využití (bez termínu) |
|
mBank | ne | banka chce zavádět začátkem r. 2022 | banka plánuje využití (zatím bez termínu) |
|
Moneta Money Bank | – komunikace se státem i soukromým sektorem | využití bank. identity pro ověření při sjednávání dalších produktů (od října) |
banka využití zvažuje | klientům s bank. identitou umí už banka digitální podpis poskytnout |
Oberbank | ne | termín zatím není k dispozici | banka využití zvažuje | |
Raiffeisenbank | ne | využití pro komunikaci se státem (od září) |
banka plánuje využití (první polovina roku 2022) |
|
Sberbank | ne | – pro komunikaci se státem (první polovina r. 2022) – pro komunikaci se soukromým sektorem (druhá polovina r. 2022) – poté umožní klientům ostatních bank využít BankID pro nákup produktů Sberbank |
banka plánuje využití (přelom 2022/2023) |
|
UniCredit Bank | ne | banka chce službu zavádět v blízké budoucnosti |
*) do skupiny ČSOB v tomto případě zahrnujeme kromě Československé obchodní banky také Hypoteční banku a Poštovní spořitelnu
I bankovní identita má alternativy
Některé banky služby kolem bankovní identity zvažují, protože už nyní pro ověření používají technologie podobného rázu. V případě služby Sign jde o Českou spořitelnu, která už nyní používá vlastní formu digitálního podpisu: V tuto chvíli již využíváme digitální podpis v oblasti externí spolupráce v oblasti hypoték a ve velmi brzké době i u stavebního spoření. Digitální podpis používáme na jiné technologii, než je připravovaná služba Sign,
vysvětlil Lukáš Kropík s tím, že banka bude u klientů zatím i nadále používat stávající řešení autorizace v aplikaci George nebo biometrický podpis v pobočkové síti.
Podobně zkoumá možnosti bankovní identity Expobank, která podobný koncept implementovala už před třemi lety. Je to standard našeho běžného účtu NEO, jehož prostřednictvím klienti mohou ihned online přistupovat ke službám externích partnerů a jsou bankou pro tyto transakce automaticky identifikováni a autorizováni,
řekl serveru mluvčí Jakub Švestka a dodal, že klienti si s využitím těchto externích partnerů mohou přes internetové bankovnictví sjednat cestovní pojištění či další finanční produkt. Banka proto nyní zvažuje, zda bankovní identita nabídne lepší možnosti než její vlastní koncept, nebo půjdou obě řešení nějak propojit.