Hlavní navigace

Elektronická podatelna: Prostor pro kšeft?

31. 8. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Nařízení vlády nařizuje všem orgánům státní správy zřídit elektronické podatelny. Státní rozpočet to nebude stát ani korunu. Přesto je to výborný prostor pro naplnění soukromých peněženek. A kdo to zaplatí? Je takováto investice skutečně nezbytná pro rozvoj našeho státu?

Nařízení vlády, které bylo schváleno dne 25. 8. 2004, stanoví povinnost orgánů veřejné moci zřídit e-podatelny (nebo v případě malého objemu elektronické komunikace zajistit příjem a odesílání zpráv prostřednictvím e-podatelny jiného úřadu), vybavit příslušné zaměstnance zaručenými elektronickými podpisy a zajistit odpovídajícím způsobem ochranu zpracovávaných informací. Tolik úvodní informace ze serveru MI ČR.

Na první pohled se jedná o normální nařízení vlády, které s sebou nenese žádné velké nároky na státní rozpočet, takže by to nemusel být žádný problém. Jenže… O tom, jak jsou na tom naši politici s vnímáním IS a jak je možné využívat moderní techniku pro zlepšení komunikace s občany, si nedělejme iluze.

Pokud před rokem předložil tehdejší „digitální ministr“ na středečním jednání vlády (25. 8. 2004) dokument, který je na první pohled nekonfliktní a bez nároků na státní rozpočet, tak jej jeho kolegové schválili (z 16 přítomných bylo 16 pro návrh). Finanční náklady, které vznikly schválením předloženého dokumentu, mají ve skutečnosti nést jednotlivé obce nebo úřady.

Toto rozhodnutí (495/2004 a vyhláška 496/2004) natvrdo nařizuje i malým obcím zřídit a používat elektronickou podatelnu a zaručený elektronický podpis. Pan ministr a jeho kolegium poradců se nezeptali, zda to malé obce s pár desítkami či stovkami obyvatel opravdu potřebují pro komunikaci se sousedy. Prostě od 1. 1. 2005 musejí používat a hlavně zaplatit elektronickou podatelnu a samozřejmě s tím spojený digitální certifikát (zaručený elektronický podpis) pro pracovníka nebo několik pracovníků, kteří budou zajišťovat provoz elektronické podatelny.

Malé obce si samozřejmě mohou službu elektronické podatelny někde pronajmout. Může to pro ně provádět Krajský úřad apod. Jenže jak dlouho to bude dělat zadarmo? Další kapitolou je používání zaručeného elektronického podpisu. Místo toho, aby jeho používání v průběhu měsíců a let postupně prošlo od centrálních úřadů přes kraje a malé okresy až k jednotlivým starostům na malých městečkách a vesnicích, tak to musejí používat všichni a hned.

Elektronický podpis je dobrá věc, kterou se naučí používat každý, kdo umí odeslat e-mail nebo změnit font písma v textovém editoru. Jenže pokud budu uživatelům takovouto věc vnucovat násilím, tak se s největší pravděpodobností setkám s jejich rezistencí.

Další a daleko vážnější skutečností je to, že si nikdo z tvůrců nařízení nedal ani nejmenší práci s ověřením, zda opravdu i malá městečka a vesnice potřebují pro svoji komunikaci s občany elektronickou podatelnu, když někteří vesničtí starostové vedou jednání obecního úřadu doma v obývacím pokoji a papírovou poštu jim každé ráno nosí doručovatelka domů.

Nařízení vlády 495/2004 možná bylo míněno dobře, ale výsledkem je mnoho zmatků a nejasností v hlavách běžných uživatelů na jednotlivých radnicích, kteří teď například mohou váhat, zda mohou jednoduše odpovědět na e-mail, který jim přišel přímo do jejich e-mailové schránky mimo elektronickou podatelnu a ještě k tomu bez elektronického podpisu. Takto se informační společnost nebuduje!

Co to je elektronická podatelna

Elektronická podatelna (počítač s programem pro provoz elektronické podatelny) má být obdobou klasické podatelny na dnešních úřadech, přes kterou by se měly přijímat a potvrzovat došlé e-maily. Podle prohlášení tiskové mluvčí ministerstva informatiky má nařízení o elektronických podatelnách přimět úřady, aby komunikovaly s občany prostřednictvím e-mailů.

V podstatě to funguje tak, že vy můžete vyplnit odpovědní formulář na www stránce konkrétního úřadu nebo poslat svůj e-mail například na adresu podatelna@micr.cz (posta@micr.cz). Když jej pracovnice na podatelně zpracuje a předá k vyřízení konkrétnímu pracovníkovi, zašle vám informační e-mail, který by měl obsahovat:

  • zaručený elektronický podpis oprávněného pracovníka podatelny
  • datum a čas, kdy byla datová zpráva doručena
  • identifikátor datové zprávy

Je fakt, že takový informační e-mail s výše uvedenými informacemi je dobrý, ale podstatný je výsledek, tedy zda mi někdo rychle, kvalifikovaně a srozumitelně odpoví.

Tvůrci nařízení 495/2004 a vyhlášky 496/2004 opomněli, že ti úředníci, kteří chápou svoji práci jako službu občanům, se nepotřebovali a nepotřebují skrývat a i bez nařízení vlády již mnoho let komunikují s občany prostřednictvím elektronické pošty, resp. mají svoji e-mailovou adresu uvedenu na oficiálních stránkách příslušného úřadu či radnice a občané je mohou kontaktovat přímo. Tito úředníci na takto zaslané zprávy samozřejmě odpovídají.

Pro tu druhou skupinu úředníků, kteří vnímají občany jako nepříjemný a stále obtěžující hmyz, je elektronická podatelna dobrým a vítaným způsobem, jak se skrýt v anonymitě za elektronikou podatelnou.

Důvod pro vytvoření elektronické podatelny

Jedním z důvodů pro vytvoření a schválení nařízení vlády č. 495/2004 a vyhlášky 496/2004 byl i argument, že elektronické podatelny jsou nutné z toho důvodu, aby občané mohli podávat elektronicky na příslušný úřad svá podání (žádost o občanský průkaz, stavební povolení atd.).

Když pominu ten fakt, že tato podání by mohla přijímat jedna elektronická podatelna, která by byla například součástí portálu veřejné správy, tak je zde ještě jedna vážná věc: malá městečka a obce v mnoha případech nemají žádnou agendu, ke které by bylo nutné ověřovat identitu občana, protože tyto agendy za ně provádějí obce s přenesenou pravomocí. Komunikace s občany na malých městech a vesnicích se zaměřuje především na řešení běžných, každodenních problémů.

To znamená, že v případě malých obcí a městeček nenajde elektronická podatelna žádné výrazné uplatnění, tedy mimo toho, že bude splněno nařízení vlády č. 495/2004, které bylo napsáno od stolu v pražské kanceláři.

skoleni_15_4

Elektronická podatelna jako business

Prosazování zájmů jednotlivých podnikatelů přes různé lobbyistické skupiny se děje všude na světě a pouze naivka by tomu nevěřil, ale že se to může dít tak okatě v ČR a ještě k tomu v prostředí moderních technologií, to mne opravdu překvapilo.

Mám konkrétně namysli účast generálního ředitele Software602 v poradním kolegiu ministra informatiky a současně akční nabídku společnosti Software602, která nabízí elektronickou podatelnu malým městečkům a obcím za 9 999 Kč. Tvůrců softwaru pro elektronické podatelny, kteří se snaží vnutit své řešení starostům, je mnohem více, a Software602 má pouze tu smůlu, že od poradního kolegia ministra informatiky až do jejich obchodního oddělení vede tlustá červená nit.

Využíváte elektronické podatelny?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje počítačové bezpečnosti a zjednodušování pracovních postupů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).