"Kromě výše zmíněných případů nemusíte kupovat dálniční známku ani ve chvíli, kdy zajišťujete přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P. Pokud pak narazíte na dálniční kontrolu, držitel některého ze zmíněných průkazů musí být samozřejmě ve voze přítomen a prokázat se jím, protože jinak se na daný automobil osvobození nevztahuje."
Buď to změnili s příchodem el. dál. známky, což si nemyslím, protože to by autor nepsal "samozřejmě" nebo spíš autor nezná...
Známku nemusím mít ani když jedu vyzvednout držitele ZTP např. jedu do lázní, což musím nějak prokázat (možná by stačilo jen volat do lázní).
Nemáte pravdu. Zákon to neumožňuje, ale nebudete pokutován, protože je zde domluva s Policejním prezídiem ČR a Celní správou nad rámec zákona. Jen to není tak jednoduché, jako telefonát do lázní. Více viz. https://pcfenix.cz/parkovaci-prukaz-ztp-misto-dalnicni-znamky/
A já se taky celou dobu těšil že s příchodem elektronických známek - zvlášť proo lidi co vyjedou na dálnici jednou , dvakrát za rok... že se férově a rovnoměrně rozdělí celoroční cena děleno 365 dní (na jednotlivé dny = 4,1Kč na den )...plus s nějakou rozumnou marží": třeba alespoň jen" o 100 %. jak jsme v ČR bohužel zvyklý.
Vzdyť diky elektronickému systemu by to klidně mohlo být dělené i na jednotlivé hodiny. Ale od 1. dne by bohatě postačilo.
Ale cena 310 Kč za minimum 10 dni = tj: 31 Kč za den. To je pokud spravně odhadem počitam = marže cca o 775% vice ?!
Takže docilili toho že dál budeme vymílat okresky ... ďekujeme.
Editováno.
Opravdu je nanejvýš zajímavé (a taky politování hodné), že jediné co naše spoluobčany v souvislosti s digitálními dálničními známkami a jejich sledováním zajímá je, proč neušetří pár korun za několik dní, kdy dálniční známku nepotřebují... ). No... , sami jsme si vybrali.... .
(Mch, vůbec nechápu, proč takovéhle otázky někdo klade - proč nelze koupit dvoudenní dalniční známku? Přeci proto, že na tom chce stát vydělat... . A všechny takto vydělané peníze nepochybně dá na opravy našich silnic v žalostném stavu... (a ne na nějaké nezákonné dotace na Babišovy linky na chleba... ) :-) :-).
29. 11. 2020, 12:06 editováno autorem komentáře
Co na tom, že jde o prostředek ničím neomezeného fízlování občanů a jejich pohybu. Co čekat od národa, který trpí vládu komunistického fízla s jeho plejádou trestných činů - že si bude vážit vlastní svobody? Ne ne, češi namísto odporu proti tomuto bezprecedentnímu fízlování neototalitního státu pěkně sklapnou kufry a místo bojkotu si budou tzv. elektronickou dálniční známku radostně kupovat. Vždyť je to přeci tak pohodlné - nemusí se každoročně podstupovat martyrium seškrabování nalepovací známky a ještě vás státní fízl upozorní smskou /takže bude mít krásně svázány vaše osobní údaje, spz a telefon a fízlování nebude mít chybu/, že známečka končí. Jak úžasný pokrok! Většina si myslí, že přeci o nic nejde, máme svobodu a demokracii. Ale pokud by to byla pravda, tak se to ze dne na den může změnit vinou našich slabomyslných spoluobčanů a nastane totalita jako např v Maďarsku nebo Rusku, češi si ji sami dobrovolně zvolí... a pak Vás bude mít totalitní systém jako na talíři s vaším každým uprdnutím... . Ale kdo chce kam... . Je tristní být příslušníkem národa zbabělých ovcí... .
Fízlování ve smyslu, jak jej podáváte se nekoná. Zadání SMS nebo e-mailu, na který vám přijde upozornění má být dobrovolné. Navíc z praktického hlediska se u takovýchto systémů tyto informaci šifrují a přístup k nim má pouze automatizovaný algoritmus. Automatizovaný systém, který sleduje kudy daná SPZ projede a vede o tom nějaký záznam, do kterého má přístup nějaký praporčík od vás z vesnice je v podmínkách EU úplná utopie. Právě proto máme GDPR. V ČR jsme zaspali, ale pokud jde o SK, tak systém pouze čte SPZ a páruje jí pouze s informací, zda má SPZ platnou dálniční známku. Pokud vyhodnotí, že ne, postupuje se SPZ, nic jiného, protože nic jiného není potřeba policie. A samozřejmě ne nějakému člověku, ale zase automatizovanému systému, který díky propojeným databázím policejních složek už v dnešní době je schopen podle SPZ dohledat majitele vozidla (ne člověka, co zaplatil známku) a odeslat mu pokutu, pokud známku nemá.
Aha, takže víme-li, že u nás musí mobilní operátoři pro potřeby fízlování ukládat data o spojení půl roku... ? Tvrdíte, že u nás to funguje tak, že nějaký automatizovaný systém pouze z dálničních bran čte značky a nahlédne do databáze, zda je s příslušnou SPZ registrován nákup dálniční známky a v případě že zjistí že ano, získaná data zahodí? Tohle tvrdíte? A jak to víte? Jste si jist, že se neukládají data o tom, jaká SPZ byla kdy a kde zachycena, případně k tomu záznamy z dálničních kamer, kdo ve voze seděl ?? Tohle tvrdíte? Proč tedy nebyla vládou využita občanská aktivita, kdy byl software pro dálniční známky zdarma naprogramován ?? Protože tam chyběla právě možnost sofistikovaného fízlování ?? Je také lhostejno, kdo k takovým uloženým datum má nebo nemá v TUTO CHVÍLI přístup a zda k tomu např. policie potřebuje souhlas soudu. Ani to nevíme! Ale víme, jak snadno soudy dávají souhlasy např. k odposlechům telefonů! A jak to je opakovaně předmětem kritiky! A také víme, že pokud existuje takový sběr dat a software atd. atd. tak jen minimálním zásahem do takového software lze dosáhnout toho, aby se v mžiku ukládala veškará data, která lze získat! A pokud se to nebude po spuštění systému dít, lze s tím kdykoli začít! (Např. pokud se v parlamentu najde dostatečná tzv většina náchylná k nastolení nové totality.) Víme, jak je to s fízlování občanů v Číně! Nechováte-li se dostatečně podle očekávání totalitní vlády (všechna data se o vás ukládají a vyhodnocují), nekoupíte si ani jízdenku na vlak! Kde máme jistotu, že to za 3 roky nebude u nás?? POUHÁ EXISTENCE TAKOVÝCH SYSTÉMů ZNAMENÁ ZÁSADNÍ POTENCIONÁLNÍ OHROŽENÍ NAŠICH OBČANSKÝCH SVOBOD !!! JEN EXISTENCE ELEKTRONICKÝCH DÁLNIČNÍCH ZNÁMEK JE SMLOUVA SĎÁBLEM, byť zatím MOŽNÁ (??) s podmínečným odkladem !!!
Vaše zmínka o mobilních operátorech je znova zcela mimo mísu. Ano, mobilní operátoři sbírají informace o tom, které telefonní číslo bylo v nějakou dobu připojeno na nějakou BTS. V případě, že tel. číslo patří k nějaké předplacence (SIM s tarifem) tak o majiteli neví vůbec nic. To jsou čísla bez smlouvy. Samozřejmě, pokud máte tel. s paušálem, tak se vaše data dají dohledat, ale v tom případě už je třeba nějaké administrativy, aby operátor taková data vydal. A ne, k takovým datům vážně nemá přístup jen tak někdo.
Co se týče o SPZ a o to, kdo sedí za volantem, tak ano, přesně to tvrdím. Provozovatel tak detailní data neshromažďuje, protože od toho máme nastavené nějaké zákony. A proč jím věřím, protože nežiji v totalitním státě, kde si zákony ohýbá jediný člověk tak, jak se mu zlíbí. To, že to příští volební období nemůže být jinak, je ošetřeno právě tím, co vy tak zlehčujete. Ono vážně není, a doufám nikdy nebude, tak jednoduchá získat dostatečnou většinu na to, aby ty vznikl sledovací systém ve stylu Číny.
Pokud tu nějaká kritika tohoto systému je, je to pro mě známkou, že stále ještě máme svobodu slova a lidé jako vy mohou vyjádřit své obavy a starosti nad tím, jak to může dopadnou. Pokud ne, tak bych se začal obávat o to, kde to žiji.
Co se týče občanské aktivity, která dle vás vytvořila systém pro dálniční známky, tak tady vidím vaší kompletní neznalost. Tato aktivita vytvořila jediné, eshop na prodej známek a databázi, která vede seznam SPZ. Nic víc, nic méně. A to je ten problém, stát měl trochu větší požadavky. A ne, nebylo to na sledování obyvatel, ale naopak, aby mohl určit které SPZ se sledovat nesmí (např. vládní vozy, vozy BIS, apod.). Což dává smysl, bylo by docela riskantní, kdyby soukromý subjekt, který spravuje systém dálničních známek mohl sledovat pohyb tajné služby. A ano, možná řeknete, že jsem naivní, ale věřím tomu, co nám bylo sděleno ve sdělovacích prostředcích. A proč? Protože žiji v demokratickém státě.
Chytáte se detailů a uniká vám celek. To o mobil.oper. není mimo mísu to je střípek mozaiky. Fízluje vás Váš mobilní telefon, chci stále doufat že zatím anonymní agregované údaje: kde se pohybujete, jaká náboženská nebo politická shromáždění navštěvujete, co vyhledáváte a čtete, jaké jsou vaše názory, co si kupujete. Stejně váš počítač. Fízlují vás vaše auta (nová průběžně odesílají data o pohybu a další údaje výrobci) zatím snad stále anonymizovaná (?), fízlují vás vaše smart televize, budou i elektroměry, plynoměry, vaše domácí lednice. Kamery na každém rohu, kde je dnes možno nasadit umělou inteligenci na identifikaci osob obratem ruky. Veřejnoprávní televize informuje o českém výrobci spolupracujícím s policií o dronech, které zatím budou sledovat hranice, a také dokumentovat dopravní přestupky až na vzdálenost cca 3 km. Nad brdskými lesy lítají a filmují policejní drony, protože tam občan nemá mobilní signál a může se ztratit. Pro jeho dobro! Takže pokud tam chcete přeříznout na pařezu manželku šéfa pozor, filmuje vás policejní dron. Už dnes. Každá EXISTUJÍCI DATA JSOU POKOUTNĚ ZCIZITELNÁ. Až budu chtít vylupovat byty, podplatím ženskou na ČEZ, která bude sledovat odběry, nebo najmu hackera, protože údaje o odběrech elektřiny domácností budou plynule proudit po internetu. Inženýři VŠB Ostrava vyvinuli ve spolupráci s policí dokonalé sloupy elektrického osvětlení do měst, kde kamery s vysokým rozlišením, a sofistikovaným softwarem pečlivě monitorují prostor kolem sebe. Každá hledaná osoba bude polapena! Ó to se máme, jsme v bezpečí! Přesně takové "veřejné osvětlení", jaké káceli a demolovali zoufalí studenti v Honkongu, bojující za svobodu proti čínské totalitě. Tam také bylo před pár lety všechno zdánlivě v pořádku! Lidem ta hrůza vůbec nedochází... . Až nastane situace, kdy někdo získá kompletní přístup k těmto datům a sofistikovaná umělá inteligence spojí všechny tyto drobné střípky dohromady, jako už se děje v číně, pak už nebudou potřeba žádné koncentrační tábory, všichni budeme žít v jednom velkém, jako už v Číně, a mnozí u toho budou ještě slastně hýkat... Ale nebudete hodný a nekoupíte si lístek na vlak (jako už v číně)/ K vaší námitce o demokracii a právním řádu, chci jen poznamenat, že Maďaři demokracii měli jako my a podle mne už nemají, v Polsku o ni bojují, co se děje v Americe vidíte. Pravda se stala bezvýznamným pojmem. Podíváte-li se jak volí čeští občané - zítra tu může být právní řád zcela jiný... . OBČANY UŽ DEMOKRACIE A SVOBODA TOLIK NEZAJÍMÁ, přestávají ji důvěřovat. Sám jste důkazem. Moji rodiče a prarodiče ve třicátých letech min. století také mysleli, že VŠE JE V NEJLEPŠÍM POŘADKU a bylo - v lepším než dnes, měli demokracii. Přesto je čekali dvě strašlivé totality! Hitler byl demokraticky zvolen! Mne v té minulé totalitě vyslíchala a honila StB a se vzdorovitými spolužáky jsme se před nimi schovávali na chatách. Jaká naivní dětská hra s tehdejší StB to byla, proti tomu, co by bylo dnes! Vaše děti pane, budou žít v digitálním nesvobodném pekle. A my jim to velkoryse umožníme přehlížením takových nevinných, praktických hloupostí jako digitální dálniční známky ! Jistě Vám poděkují... .
Jen ještě pro ilustraci: Brusel/Praha, 7. října 2020 - Soudní dvůr EU včera rozhodl, že hromadné ukládání dat uživatelů internetu, stejně jako z telefonních hovorů, není přípustné. Přesně toto přitom operátorům v ČR nařizuje i současná legislativa. Piráti proti takovému postupu v minulosti podali stížnost k Ústavnímu soudu, ten ji zamítl. Proto místopředseda Evropského parlamentu Marcel Kolaja a poslanci Ondřej Profant a Mikuláš Ferjenčík vyzývají vládu, aby upravila legislativu v souladu s rozhodnutím Soudního dvora Evropské Unie. Ukládání a zadržování dat (tzv. data retention) s cílem sledování pohybu osob musí být cílené, nikoliv plošné.
<hr />
Pro tentokrát soudní dvůr EU rozhodl. Rozhodne stejně i příště?? Není Vám ani trochu divné, že to někoho v tradiční demokracii vůbec napadá? A jak to že u nás to je možné? Mch. pokud vím, ve hře je nějaký návrh EU, aby soukromá data v našich počítačích nemohla být šifrována neprolomitelnou šifrou :-). Přiznám se, že to nevím přesně, nepodařilo se mi to teď v rychlosti dohledad. A jak je složité změnit ze dne na den "cílené sledování pohybu" na "plošné", když po technické stránce je vše k dispozici??? A jak složité je získat souhlas pro "cílené sledování" někoho? Stále vás to NENUTÍ KLÁST SI ŽÁDNÉ OTÁZKY? Asi stejně jako "většinu". Pak jsme ztraceni... .
29. 11. 2020, 11:43 editováno autorem komentáře
Většina diskutujících se brání, že bude tímto způsobem sledování lidí jednodušší, bude-li provázáno vozidlo se jménem, e-mailem, tlf. číslem apod. Nikdo však nikde neuvedl (zatím o tom nevím),
1. jaké údaje se budou zadávat při koupi el. dálniční známky
2. jaké údaje se budou zadávat při koupi více el. dálničních známek, jsou-li majitelé vozdel různí.
Nepochybně se bude zadávat minimálně SPZ, ukládat údaje o jejím pohybu. Vlastníka vozidla dohledá v databázi každý, kdo se do ní dostane. Na rozdíl od diskutujícího kolegy nepochybuji, že po nějakou dobu se ukládají i záznamy z dálničních kamer... vyhledat takový záznam bude dílem okamžiku (podle záznamu o průjezdu SPZ). Případy úplatných policistů, kteří pro podsvětí vyhledávali v policejních databázích, vynášeli pro obviněné nebo vyšetřované informace z aktivních vyšetřovacích spisů byly dokumuntovány mnohé!
Dejte si pozor, abyste někomu nedlužili peníze. Jsem důvodně přesvědčen, že aby nějaký vymahačský gang získal dost podrobná data o vašem pohybu, nebude stát velké úsilí !! Elektronické dálniční známky tomu NEPOCHYBNĚ NAPOMOHOU. Čím větší je naše digitální stopa, v tím menším jsme bezpečí! Je to pravý opak toho, než se nám tvrdí... .
S "vymahačským gangem" to byl samozřejmě příklad v mírné nadsázce. Ale pokud se ukládají data o průjezdu SPZ bránami, tak pouhým zadáním SPZ získáte SNADNO okamžitý záznam o průjezdech dané SPZ všemi bránami za zvolené období. Z něj je samozřejmě jasně patrné kudy a kam jezdíte, jak pravidelně a jak často za celé období po jaká budou data ukládána. Těmito daty, jak už zmíněno, bude disponovat pravděpodobně komerční subjekt, který bude taková data z mýtných bran pro stát za úplatu zpracovávat. To že taková data budou dokonale zabezpečena je iluze... (ztrácí se údaje o platebních kartách z databází bankám...). Pokud byste toho samého chtěl dosáhnout z filmových smyček z jednotlivých bran, nikdy byste, ani za použítí velmi speciálního software nezískal v tak ohromném objemu dat tak úplný obrázek tak snadno. A pokud by to měl někdo prohlížet, bylo by to nemožné... . Ale naopak, pokud získáte jednoduchým nenáročným výpisem kde, přesně v jakém čase vaše SPZ projela jakou branou, velmi snadno k tomu dohledáte příslušný kamerový záznam, je-li uchován. To je myslím jasné každému hlupákovi, takže Vám by doporučil medikaci na zlepšení prokrvení mozku.
Jenze ty kamery co ctou RZ uz jsou na tech dalnicich(a spouste dalsich mist) dnes. Mate dukaz o tom, ze se to dnes nikam neuklada a se zavedenim elektronicke dalnicni znamky se to ukladat zacne? A proc by melo? Vzdyt k tomu neni duvod. Akorat se overi, ze ma RZ platnou dalnicni znamku a pokud ne, tak se to preda policii(nebo janevimkomu).
No tak přinejmenším o tom, co bylo široce propíráno v médiích (nevím už který ministr přiznal, že systém bude tak drahý protože na něm vázly speciální požadavky policejních složek a BIS) a byl kolem toho rozruch, zabýval se tím bezpečnostní výbor parlamentu, za účasti BIS. Výstup z toho byl velmi kusý a stručný, dostalo se nám pouze obecného ujištění, že policejní složky nás nechtěly plošně (!) fízlovat a zejména, že nechtěly uchovávat společně se záznamy mýtných bran snímky z kamer, kdo v autě sedí :-). Že to bylo nedorozumění. Tím nám samozřejmě řekli, co přesně právě chtěli, pro naše větší bezpečí, dělat. Vyjádření politiků v tomto směru byla velmi kusá. Covid vše zametl pod koberec.
Dovolím se připomenout, že mezitím (!) soudní dvůr EU prohlásil PLOŠNÉ UCHOVÁVÁNÍ DAT O VŠECH OBČANECH OD MOBILNÍCH OPERÁTORů A POSKYTOVATELů INTERNETU je nezákonné. To je ovšem novinka! Dělo se to a děje. PROČ? U nás se všechna taková data stále ukládají po dobu půl roku, i když v rozporu s právem EU. Takže nebuďte naivní hlupák... .
29. 11. 2020, 21:25 editováno autorem komentáře
A odkud to víte? Uveďte zdroj, ze kterého máte, že kamery na mýtných branách na dálnicích automaticky čtou všechny SPZ a data o průjezdech bránami všech SPZ automaticky ukládají? To by byl systém elektronického mýta pro nákladní automobily úplně zbytečný :-). Je to datově daleko náročnější na zpracování, v současné době mi to nepřipadá reálné. S elektronickou dálniční známkou je to samozřejmě daleko snazší. Nehledě k tomu, že zdravý rozum říká, že se z toho dají velmi snadno např. počítat průměrné rychlosti, jakými se auta (kód dálniční známky) mezi branami pohybují :-). Možnosti takového sledování jsou daleko větší.
A už jen sám fakt, že se elektronickými dálničními známkami zabýval bezpečnostní výbor parlamentu za účasti BIS hovoří za vše!
Ale to nemá cenu... myslete (nebo nemyslete) si, co chcete.
29. 11. 2020, 21:52 editováno autorem komentáře
Tak to funguje od zacatku mytnych bran od Kapsche. Porovnavaji RZ s bezdratovou krabickou. https://www.idnes.cz/technet/technika/mytna-brana-pozna-i-vase-spz.A061013_121519_tec_technika_vse
"zdravý rozum říká, že se z toho dají velmi snadno např. počítat průměrné rychlosti, jakými se auta (kód dálniční známky) mezi branami pohybují"
No a jak myslite, ze funguje usekove mereni?
U fyzických známek se to ještě dalo okecat. U elektronických je neexistence jednodenní známky prostě okrádání občanů a projev arogance státního aparátu. Zejména vůči těm chudším, pro které je to významný výdaj. Při jen příležitostném používání dálnice je reálná potřeba předplatit si na 10 dnů 'v kuse' téměř nulová.
Přesně tak, v dané situaci nevidím problém, aby si každý zaplatil to, co potřebuje.
10 a 30 dní byla stejně past na občánky a řekl bych, že to vymýšlel někdo, kdo platit nemusel. Např. klasicky dovolená - ve valné většině čerpána v rozsahu 14 dní - obě sazby blbě! 10 málo, 30 zbytečné. Můj případ - cca 5x za rok jedu za dětmi a vnoučaty přes půl republiky ráno tam a večer zpátky - prakticky na otočku - tedy 5x1 den. 5x 10ti denní známka 5x310=1550, takže platím roční známku a užívám si dálničních uzavírek - bravooo!!! Když 10-ti denní známka stojí 310,- znamená to, že jeden den stojí 31,- Kč. Rád zaplatím 50 nebo 100 za den a pořád mi výdaj v ročním rámci přijde na 500,-. Pokud systém funguje on-line, v čem je problém???
Jen by musely systémy vymýšlet hlavy, které je taky samy používají. A to ani nemluvím o tom, že jedu na LPG - emise nula nic, ale o tomto palivu se taky mlčí, protože nemá dostatečnou lobbystickou podporu ........
Dobrou zprávou je, že i s nástupem elektronické dálniční známky zůstává cena kuponů pro řidiče vozidel na benzin a naftu stejná.
=========================
Jaká dobrá zpráva!?No ještě aby zdražovali při stavu našich dálnic.Dálniční známky měly být dávno úplně zrušeny!
28. 11. 2020, 19:18 editováno autorem komentáře
Pěkný svinstvo. A já se celou dobu těšil že s příchodem elektronických známek se férově a rovnoměrně rozdělí celoroční cena děleno 365 dní (na jednotlivé dny = 4,1Kč na den )...plus s nějakou rozumnou marží": třeba alespoň jen" o 100 %. jak jsme v ČR bohužel zvyklý.
Ale cena 310 Kč za minimum 10 dni = tj: 31 Kč za den. To je pokud spravně odhadem počitam = marže cca o 775% vice ?!