Ač lze s některými dílčími informaci p. Lazareviče souhlasit, tak jako obvykle v souhrnu sklouzává až na úroveň jedostranné demagogie. Oni totiž ta opatření nevznikají z nálady bruselských úředníků, ale mají své důvody. Některé samozřejmě až malicherné, jiné jsou závažnější, samozřejmě se vše mění v průběhu času. A při vší úctě, už jsem poněkud alergický na názory typu: Zlá Evropa a skvělé USA. Fakta: například v USA je podpora biopaliv starší tedy dlouhodobější než v Evropě. Ví autor, že podíl biosložky musí být v USA přes 10% - tedy o dost víc než v Evropě? Ví autor, že v Evropě se přistoupilo k pěstování biopaliv také z důvodu, aby pole neležela ladem při nadprodukci, což může mít i pozitivní vliv na zaměstnanost? To jen k tomu, jak je Evropa přeregulovaná a jinde jsou na tom skvěle. Fakta ale zjevně autora nezajímají, vítězí jen ideologie a jednostranný popis věci. Dnes je módní plivnout si na EU, takže si holt plivněme. Co se týká těžby z břidlic, je to v ridčeji zabydlených USA mnohem snažší než v poměrně hustě zalidněné Evropě. A ktématu kontroly chemikálií. Možná nebylo od věci si všimnout, že obrovský narůst alergií v poslední době je spojen s rozmachem chemického průmyslu a znečištění prostředí v posledním století. Takže zjednodušeně: Aby nám neumřel průmysl, tak si všude nacpeme kdejaký sajrajt, který bude zdravý škodlivý. Sice vydáme miliardy za léčení nemocných, ale hlavně že pojede průmysl. Bravo, to jsou myšlenky jak z 19. století.
Dobrý den, děkuji za názor. Rozdělil jsem odpověď do tří bodů:
1. Biopaliva - je zajímavé, jak ekologové jsou nekonzistentní ve své argumentaci. Pro zlepšení životního prostředí údajně musí pole ležet ladem, koneckonců řada zemědělců dostává i na to dotace. Nyní však píšete, že je vlastně špatně nechat pole ladem a je nutné ho využívat k intenzivní zemědělské výrobě s velkým podílem hnojiv a chemických složek. Jinak rozhodně není třeba si USA idealizovat, v posledních 10 letech bohužel úroveň regulací velice narostla, viz také: http://trhy.mesec.cz/clanky/konec-americkeho-snu-globalni-lidr-jde-vstric-socialismu/. Jinak v zemědělství je zaměstnáno ve vyspělých zemích přibližně 2 % pracovní síly, z hlediska HDP zemědělství vytváří ještě méně. Dotováním neproduktivní výroby z daní daňových poplatníků můžou zanikat pracovní místa v produktivní oblasti, takže zaměstnanost to určitě nevytvoří. Doporučuji shlédnutí tohoto videa: http://www.youtube.com/watch?v=cBK6vfYcLEM.
2. Co se týká nákladu na unijní regulace, doporučuji článek: http://www.cityam.com/article/1384998865/regulators-hit-innovation-hardest-eu-costs-rise#sthash.rFf4arWM.dpuf , kde zástupci velkých firem hovoří o nákladech za jednotlivé regulace. Výmluvný je také průzkum Colliers, podle které chce polovina firem z EU pryč. V článku http://www.mesec.cz/clanky/evropska-unie-je-jen-tovarnou-na-regulace/ jsou popsány další regulace a růst HDP EU je srovnán s USA. Tady nejde ale jen o HDP, ale že stagnující a přeregulované ekonomiky vedou k vysoké nezaměstnanosti, především mladých lidí.
3. Poslední argument je demagogií. Neuvedl jste nic z toho, jak nám zpřísňující se regulace REACH pomohly k lepšímu životnímu prostředí a zdali se tyto špinavé technologie nepřesunou do dalších zemí. Kupříkladu Srbsko dlouhodobě profitovalo na zpřísňujících se ekologických regulacích v Německu.
1. Že zemědělci dostávají dotace na ponechání půdy ladem není na požadavek "ekologů", nýbrž pro jejich ochranu v očích euroúředníků. Z pohledu ochrany přírody to má pouze vedlejší aspekt, tedy že vyčerpaná půda se musí více přihnojovat.
2. z velké části s pointou (více regulací, pomalejší růst či stagnace) souhlasím, jen nějaké regulace považuji za potřebné. V Číně jsou regulace minimální a z pohledu spotřebitele, obyvatele i zaměstnance tohle opravdu nechci.
3. přínosy REACH jsou jednoduše v menším zamoření chemikáliemi. Můžete namítat, můžete se rozčilovat, nemusíte souhlasit s jejich nebezpečností, ale těžko můžete rozporovat tento základní fakt. Problémem REACH je, že je aplikován na výrobce v EU a nikoliv na výrobce všeho prodávaného v EU. Kdyby každý Číňan musel prokázat, že jeho dovážený výrobek vše splňuje jako v případě výroby v EU, firmy by neměly důvod odcházet a naopak by kvůli snazší administrativě a technologickému náskoku na této legislativě vydělaly.