Dohoda o provedení práce 2025. Jaká jsou nová pravidla výkonu práce a nároky zaměstnance, které musí zaměstnavatel zajistit

6. 2. 2025
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jaká jsou aktuální pravidla pro výkon práce na základě dohody o provedení práce po změnách v minulých letech? Na co všechno mají nyní zaměstnanci nárok podobně jako ti v pracovním poměru? A na co nárok nemají?

Jakkoliv zaměstnavatelé ztrácejí o zaměstnávání lidí na dohodu o provedení práce zájem, protože je zaměstnanec na takovou dohodu zaměstnaný, byť mimo pracovní poměr, stojí čím dál tím více peněz, pro zaměstnance, kterému jde jen o nárazový a krátký úvazek nebo trvalý úvazek na malý objem práce, je to nejvýhodnější forma zaměstnání. Je snadné ji sjednat i ukončit a do částky odměny 11 499 Kč za měsíc se z odměny nesráží pojistné odvody

Problém je v tom, že byly, aniž by to bylo nějak nutné, zvýšeny nároky zaměstnanců, třeba mají nárok na dovolenou, a tak jsou někdy pro firmy oproti dřívějšku drazí. Firmy mnohdy, pokud nejde jen o krátkodobé zaměstnávání brigádníků, ale dlouhodobou spolupráci na malý úvazek, přešly na švarc-systém, kdy s bývalými zaměstnanci nově spolupracují jako s osobami samostatně výdělečně činnými.

Kdy se hodí dohoda o provedení práce s ohledem na povolených 300 hodin za kalendářní rok

Pokud jde o dočasné brigády, nárazové zaměstnávání, výpomoc třeba v době letních prázdnin, může na dohodu o provedení práce zaměstnanec odpracovat až 37,5 běžných pracovních dnů při 8hodinových pracovních směnách, tedy až 7,5 běžných pracovních týdnů.

Rozsah práce vykonávané na základě dohody o provedení práce nesmí být totiž větší než 300 hodin v kalendářním roce. Do tohoto limitovaného rozsahu práce se počítá i práce konaná zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení práce. 

Objem prací konaných na základě více dohod o provedení práce sjednaných mezi 1 zaměstnavatelem a 1 zaměstnancem se tedy sčítá

  • Pokud např. zaměstnavatel se zaměstnancem uzavřeli dohodu o provedení práce s rozsahem práce 200 hodin a zaměstnanec sjednanou práci odvedl, mohou smluvní strany uzavřít v témže kalendářním roce ještě další dohodu nebo dohody, pokud rozsah další práce nepřekročí 100 hodin. 
  • Také může zaměstnanec pracovat pro zaměstnavatele třeba celý kalendářní rok, když je dohodnut a respektován objem práce třeba 20 hodin za kalendářní měsíc (pak je to 240 hodin za rok) nebo třeba 4 hodiny za kalendářní týden (pak je to 208 až 212 hodin za rok).

Při dodržení uvedených limitů (objemů) povolené práce v celkovém součtu může mít zaměstnanec i více dohod u jednoho zaměstnavatele najednou. Dohody sjednané u různých zaměstnavatelů se však posuzují každá samostatně.

Jak uzavřít dohodu

Dohodu o provedení práce musí zaměstnavatel se zaměstnancem (podle ust. § 77 odst. 1 zákoníku práce) uzavřít písemně, přičemž zaměstnanec musí obdržet aspoň 1 vyhotovení dohody. 

Nedodržení předepsané formy však nemusí nutně znamenat neplatnost dohody, neboť (dle ust. § 20 odst. 1 zákoníku práce) platí, že pokud již bylo započato s jejím plněním (výkonem práce), nelze se pro nedostatek formy dovolat neplatnosti takového právního jednání (úkonu), avšak zaměstnavateli hrozí sankce (pokuty) od orgánu inspekce práce.

Co napsat do dohody?

V dohodě o provedení práce musí být uváděna doba, na kterou se tato dohoda uzavírá (podle ust. § 75 odst. 3 zákoníku práce). Tomu vyhovuje i ujednání o uzavření dohody na dobu neurčitou, pokud je dodržen limit maximálně 300 hodin práce za kalendářní rok. 

Dohoda může být sjednávána opakovaně na dobu určitou. (Na dohodu o provedení práce se nevztahuje omezení pro sjednávání pracovního poměru na dobu určitou.)

Výši odměny z dohody o provedení práce a podmínky pro její poskytování se sjednávají v této dohodě. Výše odměny je smluvní záležitostí, věcí dohody zaměstnavatele a zaměstnance, ale zaměstnavatel musí respektovat sazbu minimální mzdy jako nejnižší odměny za práci. (Ust. § 138 zákoníku práce)

Dalšími podstatnými (povinně předepsanými) náležitostmi se zákoník práce nezabývá. Lze proto konstatovat, že vedle zákonem výslovně předepsaných obsahových náležitostí:

  • doby, na kterou se dohoda uzavírá (v níž má být pracovní úkol proveden, vykonán),
  • výše sjednané odměny a podmínek jejího poskytování,

má dohoda z povahy věci obsahovat dále přinejmenším:

  • specifikaci sjednané práce (vymezení pracovního úkolu),
  • případně předpokládaný rozsah práce, pokud event. nevyplývá přímo z vymezení pracovního úkolu.

Rozvržení pracovní doby provádí zaměstnavatel, ale může si ho udělat i sám zaměstnanec

Jde-li o případ, kdy zaměstnanec činný na dohodu o provedení práce bude účasten nemocenského pojištění s ohledem na výši odměny 11 500 Kč a více za kalendářní měsíc (o tom podrobněji v článku: Práce na dohody o provedení práce (DPP) v roce 2025), pak je o to důležitější rozvržení pracovní doby, ať je součástí dohody, nebo ho činí jednostranně zaměstnavatel. Kromě jiného jde i o nároky zaměstnance na nemocenské dávky v případě dočasné pracovní neschopnosti.

Při výkonu práce na základě dohody o provedení práce je zaměstnavatel povinen (podle ust. § 74 odst. 2 zákoníku práce) předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení. 

Od 1. 1. 2025 je možné se se zaměstnancem, a to i činným na dohodu o provedení práce, písemně dohodnout na tom, že si zaměstnanec bude sám rozvrhovat pracovní dobu při dodržení základních omezení dle zákoníku práce.

Na co má a na co nemá zaměstnanec nárok jako v pracovním poměru

Na dohodu o provedení práce se vztahují pravidla pro výkon práce v pracovním poměru, s výjimkou těchto otázek:

  • převedení zaměstnance na jinou práci a přeložení,
  • dočasného přidělení,
  • odstupného,
  • skončení pracovního poměru,
  • odměňování,
  • cestovních náhrad a náhrad (podle ust. § 190a zákoníku práce).

Zaměstnanec činný na dohodu o provedení práce tak nemá nárok na odstupné, což ostatně vyplývá i z toho, že dohodu lze rozvázat z jakýchkoliv důvodů nebo i bez uvedení důvodů, což platí nejenom pro zaměstnance, ale i pro zaměstnavatele.

Zaměstnanci pracujícímu na základě dohody o provedení práce nepřísluší náhrada odměny z dohody po dobu trvání jiných důležitých osobních překážek v práci (podle ust. § 199 zákoníku práce)

Při překážkách v práci jako návštěva zdravotnického zařízení za účelem vyšetření nebo ošetření, při dopravních problémech, při svatbě atp., nemá tedy nárok na náhradu příjmu (podle nařízení vlády č. 590/2026 Sb. 590/2006 Sb.).

Dále zaměstnanec nemá nárok na náhradu odměny při překážkách z důvodu obecného zájmu (podle ust. § 200 až 205 zákoníku práce), jako je výkon veřejné funkce, při dárcovství krve nebo krevní plazmy apod.

Zaměstnavatel však může nárok na náhradu odměny ve svém vnitřním předpisu založit i pro zaměstnance činné na dohodu nebo se s nimi na takovém nároku dohodnout v dohodě či dodatku k ní.

Jak je to s cestovními náhradami

Zaměstnanec nemá automatický nárok na cestovní náhrady, viz Tuzemské stravné 2025: Zvyšuje se stravné i náhrady za použití vozidla (výpočty a příklady), ani na náhrady při práci na dálku (když pracuje mimo pracoviště zaměstnavatele) ze zákona, ale samozřejmě nárok na cestovní náhrady (pokud má zaměstnanec vykonat pracovní úkol v místě mimo obec svého bydliště) i na náhrady při práci na dálku dohodnout lze.

Jak je to s nárokem na mzdové příplatky

Odměnu z dohody lze sjednat již předem s přihlédnutím k případné noční práci, práci ve ztíženém pracovním prostředí nebo práci v sobotu a neděli. Pak nemá zaměstnanec činný na dohodu o provedení práce nárok na mzdové příplatky. 

Odměnu z dohody lze tímto způsobem sjednat, je-li současně sjednán rozsah práce v uvedených ztížených pracovních režimech, k nimž bylo při sjednání odměny z dohody přihlédnuto, a je-li sjednána výše příplatků (podle ust. § 116 až 118 zákoníku práce), které by jinak z tohoto důvodu byly zaměstnanci poskytnuty. 

Nelze tedy jen tak jednoduše do dohody napsat, že zaměstnanec nemá nárok na příslušné mzdové příplatky, je třeba uvést, v jaké výši byly paušalizovány a navýšily jeho odměnu přinejmenším nad úroveň minimální mzdy, k jakému objemu práce tedy v rámci toho bylo předem přihlédnuto. 

Za dobu práce ve ztížených pracovních režimech nad tímto způsobem sjednaný rozsah (příplatků paušalizovaných dopředu ve výši odměny) přísluší zaměstnanci příplatky (podle ust. § 116 až 118 zákoníku práce). Takže při vyčerpání objemu práce, u něhož byly příplatky paušalizovány, i tak vzniká zaměstnanci nárok na:

  • příplatek za noční práci (a to nejméně ve výši 10 % průměrného výdělku),
  • příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí (vymezeném nově v nařízení vlády č. 443/2024 Sb. ve výši nejméně 10 % průměrného výdělku),
  • příplatek za sobotní a nedělní práci (ve výši nejméně 10 % průměrného výdělku).

Při výpočtu výše příplatků se přitom odečte z odměny částka odpovídající výši příplatků, které by zaměstnanci příslušely, nebylo-li by k práci ve ztížených pracovních režimech v odměně přihlédnuto. 

Zaměstnanec má nárok na výplatu odměny z dohody v obvyklém výplatním termínu u zaměstnavatele vždy následující měsíc, ale lze dohodnout, že splatnost odměny je až po skončení (vykonání) celého pracovního úkolu, takže třeba i po několika měsících.

Povinnost zaměstnance informovat o podmínkách výkonu práce

O podmínkách výkonu práce na dohodu o provedení práce musí být zaměstnanec zaměstnavatelem písemně informován, zejména se musí dozvědět údaje o výši odměny a příplatcích k ní, o výměře dovolené, o dobách odpočinku a přestávkách v práci, o možnostech odborného rozvoje, o způsobech a podmínkách ukončení pracovněprávního vztahu dohodou založeného a délce výpovědní doby. 

A to vždy nejpozději do 7 dnů od započetí práce, pokud nejsou informace obsaženy v dohodě, a to zásadně nejsou, protože dohody mohou být uzavírány a také v praxi jsou uzavírány velmi stručně.

Lze tedy shrnout, že oproti v praxi mnoho let zažitým dřívějším pravidlům mají zaměstnanci činní na dohodu o provedení práce nově nárok:

  • po odpracování určitého počtu hodin na dovolenou.
  • na mzdové příplatky za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a za práci v sobotu nebo v neděli, nebo ve svátek,
  • na volno při důležitých osobních překážkách v práci, i když jen neplacené (ale i nárok na placené volno lze dohodnout).

Ke vzniku nároku na dovolenou je třeba, aby dohoda v kalendářním roce trvala aspoň 4 týdny (28 kalendářních dní) a aby na ni zaměstnanec odpracoval minimálně 80 hodin.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Jak ukončit práci na dohodu

Není-li sjednán způsob zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce, je možné ho zrušit:

  • dohodou smluvních stran ke sjednanému dni,
  • výpovědí danou z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu s 15denní výpovědní dobou, která začíná již dnem, v němž byla výpověď doručena druhé smluvní straně, nebo
  • okamžitým zrušením; přitom okamžité zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce však může být sjednáno jen pro případy, kdy je možné okamžitě zrušit pracovní poměr.

Zrušení dohody výpovědí nebo i okamžitým zrušením musí být provedeno písemně a doručeno druhé straně, jinak se k němu nepřihlíží, je tedy nicotné a dohoda trvá dál.

Autor článku

Nenadávejte právníkům, zákony netvoří zdaleka jen oni. Oni je pak jen zašmodrchávají ve prospěch svých klientů, třeba zrovna vás. Budu se však snažit vám je vysvětlovat.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).