Na trhu s energiemi stále dominují velcí hráči. Z průzkumu spotřebitelské organizace dTest vyplynulo, že 3 dodavatelé elektřiny (ČEZ Prodej, E.ON Energie, Pražská energetika) zajišťují dodávky do 63 % domácností. U dodavatelů plynu je situace více roztroušená a 3 velcí dodavatelé (innogy, ČEZ Prodej, Pražská plynárenská) dodávají plyn do 37 % domácností.
Za 3 roky změnila dodavatele třetina
V posledních třech letech se ke změně dodavatele elektřiny či plynu odhodlalo 35 % dotázaných. Zajímavé ovšem je, jakým způsobem ke změně došlo.
Většina (27,6 %) si byla ochotna sama vyhledat potřebné informace, zvolit si vhodného dodavatele a s ním pak uzavřít smlouvu. V tomto případě jde ale spíše o skupinu uvědomělých lidí, kteří jsou ochotni strávit i několik hodin času tím, že projdou nabídky na internetu, zjistí svoji sazbu elektřiny, do které spadají, a podle toho porovnávají, co jim může nabídnout jiný dodavatel. Dalších 25,5 % dotázaných využilo některé z aukcí o levnější energie a další byli přímo osloveni novým dodavatelem s tím, aby k němu přestoupili.
Část dotázaných využívá také internetové srovnávače. A v téměř 9 % případů došlo ke změně dodavatele na základě návštěvy podomního prodejce. Ti mají úspěch spíše u starších osob nad 65 let.
Svou roli samozřejmě hraje i důvěřivost starších lidí a ještě stále případná neznalost triků podomních prodejců. V prosincové aktualitě jsme vás informovali například o tom, že podomní prodejci po navštívených lidech požadují potvrzení toho, že u nich proběhla návštěva, případně potvrzení toho, že dodavatele měnit nechtějí. Za podpisem onoho potvrzení se ale skrývá podpis smlouvy, což důvěřivého seniora nemusí hned napadnout.
Například u osob do 35 let neuzavřel smlouvu o dodávce energií s podomním prodejcem jediný dotázaný.
Většina má stejného dodavatele přes 15 let
Jakkoli může být 15 let stará uzavřená smlouva pro mnoho lidí nevýhodná, má přes 50 % Čechů stejného dodavatele elektřiny více než 15 let.
V případě dodávek plynu má pak déle než 15 let uzavřenou smlouvu 39,2 % respondentů.
Starší smlouvy přitom mohou být v dnešní době již méně výhodné a lidé tak zbytečně platí vyšší cenu, než by museli. Do změn, aukcí či samostatného vyhledávání informací se ale stále mnoho lidí cíleně nezapojuje i za cenu, že budou platit více. Důvody jsou různé. Někteří mají smlouvu na dobu určitou, která obsahuje prolongaci i na 5 nebo 10 let (výjimečně i 15 let). Někteří mají například zkušenosti s podomními prodejci, kdy už jednou dodavatele změnili, jsou na tom hůře než předtím, ale odmítají znovu dodavatele měnit ze strachu, aby nedopadli ještě hůře. Jednoduše se na trhu dodávek energií neorientují a bojí se, že když jednou zvolili špatně, může se to stát znovu.
Z průzkumu také vyplynulo, že ti, kteří již dodavatele v předchozích letech měnili a bylo to na základě návštěvy podomního prodejce, nejsou ochotni k další změně. Na vině tak může být právě negativní zkušenost, kdy změna nedopadla dle očekávání, ale lidé se bojí měnit znovu.
Nekalí podomní prodejci jsou stále aktivní
Situaci na trhu bohužel neusnadňují ani podomní prodejci s nekalými obchodními praktikami. Zkušenost s nimi má 34 % dotázaných Čechů. Spotřebitelská organizace dTest zveřejnila několik zkušeností s nekalými obchodními praktikami, se kterými se na ně lidé obrátili.
Podomní prodejci říkali, že kontrolují vyúčtování. Chtěla jsem vidět jejich průkaz, protože říkali, že pracují pro všechny dodavatele a ať jim ukážu vyúčtování. To jsem odmítla a následně byli dost nepříjemní, že prý jsem hloupá, když nechci ušetřit. Následovaly slovní urážky z jejich strany, a když jsem jim nevyhověla, odcházeli velmi rozzlobení.
Zkušenosti ale lidé mají i s prezentováním falešných zákonů. Obchodní zástupce mi podal lživé informace, odkazoval se na ustanovení zákona, která neexistují, což jsem já jako laik nemohla na místě posoudit. Tvrdil mi, že nejde o změnu dodavatele, že bude možné se vrátit k původnímu. Po měsíci, kdy už bylo pozdě na zrušení, mi přišla SMS, že přecházím k innogy, a na zákaznické lince mi sdělili, že změna je možná jen po zaplacení smluvní pokuty 1000 Kč za elektřinu a 1000 Kč za plyn.
Výjimkou pak není ani strašení lidí s tím, že zůstanou bez plynu. Sousedce paní naháněčka řekla, že její dodavatel končí, a pokud ihned nepřejde jinam, zůstane uprostřed zimy bez plynového topení.
Dodavatele mění jen ti aktivní
Velice pravděpodobná je tak situace, že ačkoli každoročně dochází k tomu, že dodavatele elektřiny či plynu změní čím dál více lidí, nejedná se stále o nové domácnosti. Z průzkumu naopak vyplynulo, že ti, kteří se účastnili aukcí nebo si sami vyhledali informace a na základě toho svého dodavatele změnili, jsou ochotni ke změně přikročit znovu, pokud se najde výhodnější nabídka anebo přestanou být spokojeni se stávajícím dodavatelem.
Je tak docela dobře možné, že určitá skupina lidí mění dodavatele v pravidelných intervalech několika let, a naopak velká skupina Čechů se do změn nezapojuje a zůstává u starých uzavřených smluv.
Loajální zákazník se ale paradoxně může mít hůře než ten, který se nebojí změny. Často dochází k situacím, kdy nový zákazník přejde k novému dodavateli energií a má lepší podmínky než ten, který s dodavatelem uzavřel smlouvu před 10 lety.
Máte smlouvu na dobu určitou, či neurčitou?
Ani na tuto otázku neumí Češi vždy jednoznačně odpovědět. V průzkumu 10 % z nich přiznalo, že do takové hloubky podmínky své smlouvy o dodávce energií neznají.
V praxi se však ukazuje, že toto procento je vyšší. Dochází totiž v mnoha případech k tomu, že lidé si myslí, že mají smlouvu na dobu neurčitou, a při změně zjistí, že odejít vlastně nemohou, protože smlouva je na dobu určitou. Navíc mohou být vázáni smluvním ujednáním, že výpověď smlouvy na dobu určitou je možné podat jen v období 3–6 měsíců před koncem platnosti smlouvy. Jinak se automaticky prodlužuje na předem sjednanou dobu. V tomto dodavatelé Čechům vstříc příliš nevycházejí. Pro mnoho lidí je komplikované si hlídat přesný termín podání žádosti a mnohem vstřícnější by pro ně bylo, kdyby ve smlouvě měli ujednáno, že případnou výpověď smlouvy musí podat nejpozději 30 dnů před skončením.
Další variantou je, že po uplynutí nějaké doby se smlouva automaticky změní ze smlouvy na dobu určitou na smlouvu na dobu neurčitou. Lidé ale často takový přehled nemají, a tak neví, jaké podmínky mají ve smlouvě.
Přehled nemáme ani o pokutách
Další kapitolou jsou smluvní pokuty, kterými společnosti své zákazníky sankcionují, když chtějí předčasně ukončit smlouvu. Pouze 54 % dotázaných ví, jestli takovou pokutu ve smlouvě mají, či nikoli. Zbylých 46 % tuto informaci nezná.
V tomto bodě přitom ze strany dodavatelů energií někdy dochází k porušování zákona. Smluvní pokuty totiž musí být uvedeny ve smlouvě, aby byly po zákaznících vymahatelné. Jakmile jsou uvedeny jen v cenících, obchodních podmínkách či jiných dokumentech, ale ne ve smlouvě, jde o porušení zákona. A to i přesto, že ve smlouvě je na tyto dokumenty odkázáno.
Ani o tomto ale lidé často neví a podmínky uvedené ve smlouvě si nehlídají.
Co by výrazně pomohlo?
Největší překážky vnímají Češi v nepřehlednosti nabídek na trhu. Často neznají svou sazbu, neví, jaká sazba je pro tepelné čerpadlo apod. Vše tak vyžaduje větší časovou investici, kterou dotázaní často nemají.
Další obavy panují z administrativní náročnosti celé změny, papírování, obvolávání dodavatelů apod. Svou roli hraje i neznalost vlastních smluv a podmínek se stávajícím dodavatelem.
Na jedné straně by tedy lidé museli být ochotni začíst se do svých smluv a zjistit si základní informace o možnosti přestupu k jinému dodavateli a ukončení smlouvy a na straně druhé by dodavatelé energií museli zjednodušit nepřehledné nabídky, které pro mnoho Čechů zůstávají nepřekonatelnou překážkou.