Rozšířit akceptaci platebních karet do míst, kde často musíte hledat mince a značně vám to umí znepříjemnit život. To je jeden z cílů kartových společností MasterCard a Visa. A celkem se jim to daří. Před dvěma lety málokdo doufal, že platit platebními kartami na poštách bude standard, a podařilo se. Do té doby jste museli mít jen platební kartu od ČSOB.
Parkovací automaty zatím hromadně přijímají hlavně hotovost, ale i zde jsou už vidět vlaštovky. Minimálně nové automaty v Praze už umějí za parkové platit kartou. Bezkontaktní. A to je důležité, protože právě díky bezkontaktní technologii lze dostat platební karty do míst, kde by jejich standardní použití pomoci čipu nebo magnetického proužku zdržovalo.
Karta jako identifikátor
Platební karta už nemusí sloužit jen jako platební prostředek. Může fungovat i jako identifikátor. Takže pomocí jedné karty můžete platit v běžném obchodě, ale také se prokázat revizorovi platnou měsíční jízdenkou. Ta není „nahrána“ přímo na kartě, ale číslo karty je spojeno s unikátním identifikačním číslem, podle něhož revizor pozná, že jízdné máte řádně uhrazeno. A přestože platební kartu k placení jízdného ještě nepoužijete všude, počet měst se stále rozšiřuje. Další z měst, které chystá možnost časové jízdenky na kartě, je Ostrava. Četnost placení kartou ve veřejné dopravě se za poslední tři roky zvýšila o polovinu a celkem je v autobusech rozmístěno již 3500 terminálů.
Město | Ostrý, komerční provoz | Použití platební karty | Platba jednorázového jízdného | Cenový strop ve výši 24hodinové jízdenky | Časová jízdenka na kartě |
---|---|---|---|---|---|
Aš | ano | autobusy | ano | ne | ne |
Brno | ne, pilotní projekt | vozidla MHD | ano | připravuje se | ano |
Děčín | ano | vozidla MHD | ano | ne | ano |
Cheb | ano | autobusy | ano | ne | ne |
Chomutov | ano | autobusy | ano | ne | ne |
Jeseník | ano | autobusy | ano | ne | ano |
Liberec | ano | tramvaje | ano | ne | ne |
Olomouc | ano | autobusy | ano | ne | ano |
Ostrava | ano | všechny vozy dopravního podniku | ano | ano | připravuje se |
Plzeň | ano | všechny vozy dopravního podniku pro pravidelný provoz | ano | ne | ano |
Praha | ne, pilotní projekt | autobusy a tramvaje | ano | ne | ano |
Prostějov | ano | autobusy | ano | ne | ano |
Sokolov | ano | autobusy | ano | ne | ne |
Středočeský kraj | ano | 400 autobusů | ano | netýká se | ne |
Z tabulky je patrné, že platební karty začínají být pro mnoho veřejných dopravců standardem. A také kraje nijak neskrývají požadavky na veřejné dopravce, kteří v případě vyhraných výběrových řízení musejí mít ve svých vozidlech terminál pro příjem platebních karet.

Přehled dopravních projektů v ČR a SR, na kterých se podílí MasterCard. (Visa se podílí na Ostravě a Děčíně.)
Pípnete a neřešíte
Plzeňský dopravní podnik se chlubí 127 000 transakcemi za měsíc, z celkového počtu zakoupených jízdenek je 11 % placeno kartou přímo ve vozidlech. Po ročním ostrém provozu Dopravní podnik Ostrava hlásí 5000 jízdenek denně placených kartou ve vozidlech. V měsíčním přehledu tak jde o více jako 150 000 transakcí platební kartou.
Ostravský systém je unikátní díky své plné automatizaci a eliminaci papírových jízdenek. V Evropě funguje odbavení na stejném principu pouze v Londýně. Pro cestující je to nejpohodlnější možný způsob dopravy – nemusí mít u sebe připravené drobné na jízdenku, a dokonce ani nemusí předem zjišťovat, jakou cenu jízdného mají uhradit, aby se dostali tam, kam potřebují. Při nástupu cestující pouze přiloží platební kartu k terminálu, čímž si pořídí elektronickou jízdenku, a dál už se může spolehnout na inteligentní systém, který zvolí optimální jízdné,
říká Jan Kubíček, ředitel Rozvoje obchodu ČSOB. To v praxi znamená, že ve vozidlech dopravního podniku v Ostravě můžete jezdit celý den a nezaplatíte více jak hodnotu běžného celodenního jízdného, tj. v době publikace článku 80 Kč. Stačí při každém přestupu přiložit kartu na snímač.
To je zásadní rozdíl od ostatních dopravně-platebních řešení v České republice, kde sice můžete kartou platit jízdné, ale dopředu si musíte spočítat, zda se vám vyplatí (někde) koupit celodenní jízdenku, nebo budete za každou samostatně platit. V Ostravě na to cestující myslet nemusí, systém to udělá za ně. Podobné řešení pro cestující připravuje i Brno, spuštěno by mělo být v roce 2018.
Paradoxně tak krajská a okresní města v blízkých měsících budou mít či už mají moderní platební řešení pro cestující, zatímco v našem hlavním městě cestující včetně cizinců musejí mít v kapsách drobné, protože třeba v noci si jinak jízdenku moc nekoupí.
Karty ve státní sféře
Po rozmachu platebních karet v dopravě se nabízí šance dostat příjem karet i do státní správy. Zatímco některé samosprávy (obce, magistráty) už karty přijímají, hlavní státní instituce jim stále odolávají.
To by měla změnit novela daňového řádu, která vstoupila v platnost 1. července 2017. V § 56 daňového řádu se výslovně uvádí:
(1) Správce daně určí a zveřejní…
f) druhy daní, které lze platit bezhotovostním převodem, k němuž je dán platební příkaz prostřednictvím platební karty nebo obdobného platebního prostředku, a podmínky, které je při těchto platbách nutné dodržet.
Tím se otevřel prostor pro státní správu a umožnilo to výrazně rozšířit akceptaci platebních karet. Tendr na terminály již vyhlásila Celní správa a připravuje ho také Katastrální úřad a Finanční správa. Je tak velmi pravděpodobné, že berňáku i celníkům své povinnosti v příštím roce zaplatíte již kartou.