Dalsi clanek propagujici platebni karty... Chapu, jsou z toho prachy, je potreba vydelavat a tak propagovat a promenit prani kartovych spolecnosti a bank ve skutecnost.
Uz se nezminuje, ze podstatna cast cestujicich v Brne nechce pouzivat platebni kartu, ale radeji specialni kartu vydanou dopravnim podnikem.
Kdysi banky ucily, ze platebni karta je brana k penezum na uctech klientu a podle toho by se k ni klienti meli chovat a meli by ji odpovidajicim zpusobem chranit. Ted, kdyz se na tom da vydelat, zase uci, ze je potreba kartou mavat vsude mozne na potkani...
Nechci pouzivat platebni kartu k jinym ucelum nez platbe.
Nemluve o tom, ze se netesim na zpomaleni pri kontrole jizdneho - ted kdyz se kontroluji prukazky s predplacenym jizdnym, pracovnik zvladne zkontrolovat hromadu prukazek vcelku rychle. Odpipat kazdou kartu zvlast zabere vice casu (znam to z vlaku).
Neznám ten průzkum, ale zkuste mně, jako turistovi vysvětlit, proč bych měl řešit nějakou místní brněnskou "šalinkartu", když do Brna (Plzně, Ovy...)jezdím jen občas? Určitě se mi řešení v podobě platby platební kartou líbí daleko víc, než kupování papírových jízdenek, posílání SMS jizdenek apod. Tato varianta je naprosto nejvíc uživatelská.
A už vůbec narozumím Vašemu argumentu ohledně ztráty času kontrolou jízdenek. Copak se jízdenky v MHD kontrolují jako ve vlaku??
Předřečník asi kontrolou myslí to, že revizor z karty nevidí, že jízdenka byla zakoupena. On totiž v Ostravě se lístek netiskne. Ale to je problém i u karet dopravce (ODISka), má to jen různé řešení.
Takže v Ostravě revizor nastoupí, počká až se prostředek rozjede a přiloží speciální kartu, kterou systém přepne do režimu "přepravní kontrola". Ruční čtečkou kontroluje ODISky, ale pokud někdo platil platební kartou, přiložíte ji v tom speciálním režimu k odbavovacímu zařízení a tam se zobrazí, jestli na ní jízdenku máte nebo ne. Jakmile se na zastávce otevřou dveře, systém se přepne z "přepravní kontroly" zpět do běžného režimu. Celé to běží on-line, takže ani přestup by neměl být problém, platební karta je v systému evidovaná.
Na druhou stranu jsem byl svědkem toho, jak se paní s papírovou jízdenkou v ruce opřela kabelkou o odbavovací systém a už jí to zaúčtovalo jízdenku na platební kartě (ale takové situace by teoreticky mělo jít reklamovat).
Já jsem tento systém využil nedávno poprvé - v Ostravě. A velmi mi vyhovovalo, že jsem si nemusel nikde nic zařizovat. Prostě jsem nastoupil do tramvaje a "pípl" si, stejně tak jsem si pípl při vystupování (jak mi kdosi poradil, že v případě kratší jízdy je to výhodnější). Minimálně jako paralelní systém by bylo super, kdyby to takhle bylo všude.
Vy jste pořádný trouba. Kdybyste bydlel v Ostravě, což asi nebydlíte, a neměl v hlavě na***no, asi byste takovou blbost nenapsal.
Právě pro občasné cestující je to totiž naprosto nejlepší způsob odbavení - neřeší tarify, zóny, lístky, prostě si jenom pípnou a mají vystaráno. Kdo se někdy v minulosti snažil pochopit systém zón (např. i v Ostravě), ví své...
Přečetl jsem článek dvakrát, ale nikde jsem nenašel, kolik procent z každé platby půjde společnostem Mastercard a Visa. Docela zvláštní, když v Praze byl skandál, kolik z každé jízdenky půjde Rittigovi a tady u karetních společností se o tom cudně mlčí......... . Nebo to Mastercard a Visa dělají zadarmo?
To je asi součástí neveřejných smluv, ale očekával bych rámcově stejně jako u jiného platebního systému (půjde to bance dopravce a ta pak část pošle na poplatku jim).
Tuším, že ty poplatky budou spadat pod regulaci v rámci EU (Regulation on Interchange Fees), ale konec konců, prodejní automaty na jízdenky a ceninový papír pro ně taky nejsou zadarmo.
Poplatky "pro Rittiga" byly ještě nad poplatek za použití platební karty. Ono je celkem jedno, jestli si člověk koupí jízdenku (časovou nebo jednorázovou) v předprodeji a zaplatí ji kartou, nebo rovnou zaplatí kartou, v obou případech banka "svoje" dostane. V tom prvním k tomu ale přibudou náklady na tisk jízdenek a jejich distribuci (buď plat v prodejních okénkách dopravního podniku nebo provize pro trafiky) a případně nějaké "všimné" za veřejnou zakázku "tisk jízdenek".
Hodně jezdím vlaky a následně MHD po česku a musím skutečně velmi pochválit systém v Ostravě. Na webu jsem si našel jak kartu zaregistrovat (to jsem udělal ještě doma) a pak už jezdil po Ostravě zcela volně, pouze jsem vždy při nástupu i výstupu přiložil kartu a nemusel vůbec nic řešit, fantastické. A po příjezdu domů se mi to strhlo z banky najednou a na webu mám rozpis, kdy jsem do čeho nastoupil, jak dlouho jel, na co přestoupil. Tohle považuji za ideální systém - jediným zádrhelem může být, že kdo to neví, kartu si předem nezaregistruje a bude to muset nějak řešit až na místě.
Naopak teď jedu do Brna a tam jsem zatím nepřišel na to, jak se platí za MHD. Zavrhnul jsem jízdenku s poznámkou "označení tří polí", protože to skutečně asi nemám šanci rozklíčovat, o jaká pole jde. SMS jízdenka je na 20 minut, reálně 10 minut (spoj nepřijede hned co mi přijde SMS) a to je pitomost už z principu. Takže asi "jednorázová jízdenka 60 min" za 25 Kč, ale kde se bere a jak se s ní platí, to zatím nevím.
V Plzni je systém taky dobrý, stačí jen a pouze karta - i když se mi stalo, že z karty to peníze strhlo a nic nevyjelo, to 3x po sobě a až u jiného automatu to prošlo normálně - závada byla zjevně na přístroji, takže jsem měl 1 lístek za cenu čtyř, to není úplně košer. To by se asi dalo reklamovat, ale nezkoumal jsem jak a kde.
Co myslíte tou registrací, v Ostravě žádná není potřeba - přiložíte libovolnou bezkontaktní kartu a jedete..
Nespletl jste si to s jiným městem? Jediné co mě napadá je, že byste potřeboval daňové doklady nebo přehled transakcí, na to ta registrace karty slouží (a v budoucnu asi i v případě "kupónu" na platební kartě).
Registroval jsem se na https://karta.odiska.cz/emvweb/Registration - myslel jsem, že to je povinné (teď tedy nevím zda je nebo ne). Ale bez té registrace bych asi neměl přístup k historii jízdenek atd.
Vzhledem k tomu, že o nás stát ví online vše a nejen náš stát, ale i Google a Microsoft a přes ně i všechny tajné i veřejné služby USA a tedy i Izraele a dalších zemí, tak nějaký nákup či nenákup jízdenky v Ostravě kartou je to úplně nejmenší. Nepochybuji o tom, že na serverech FBI, CIA a několika dalších je už uloženo to co teď píšu a to dřív než to vůbec odešlu - svoboda skončila v okamžiku, kdy jsme začali propojovat elektroniku, teď je pozdě cokoliv řešit. Tedy vyřešit to může déletrvající blackout :)
Pro turisty je to výborné, ale je to zbytečné pro časové předplatné, kde je potřeba, aby revizor kontroloval fotku. Šlo by to sice řešit stažením fotky do zařízení revizora z databáze, ale pak není potřeba kdovíjak zabezpečený průkaz, stačí když jeho číslo sdělí cestující nebo třeba ukáže čárový kód, protože z té databáze lze přečíst i aktuální stav předplatného.
A víte, co je legrace? Na ODISce (karta používaná v Ostravě) ten čárový kód je. Pokud selže čtení z vnitřního čipu bezkontaktní čtečkou revizora, pořád může naskenovat ten čárový kód a v databázi kartu ověřit. Jen je to pomalejší a méně bezpečné (možná je na kartě uvnitř uložena i ta fotka jako je tomu u pasu, těžko říct), ale už jsem při kontrole zažil, že tak někoho kontroloval.