Hlavní navigace

ČSOB: Vaše chyba!

25. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ani další z řady zkušeností vás, čtenářů Měšce, není příjemná. Možná jste vy nebo vaši blízcí zažili podobný příběh. Přestala vám banka platit inkaso? ČSOB to udělala! Po dvou letech si všimla, že proplácí inkaso, které je vlastně neplatné. A kdo za to může? Prý klient.

Čtenářská zkušenost:

Vážená redakce,

nejsem první a určitě ani poslední, kdo má špatnou zkušenost s našimi bankami, ale nedá mi, abych se také neozval.

Takže se pusťme do ČSOB.
K této bance jsem přešel po pádu Kreditní banky v Plzni, kde se mi podařilo vyzvednout úspory opravdu na poslední chvíli. Několik let vše běželo v normálních kolejích (nepočítaje v to fronty u přepážek, nesmyslně vysoké poplatky a dohadování s úředníky).

Ovšem v září roku 2001 se banka opravdu vyznamenala. Při „velkém přečíslování účtů“, kdy všichni klienti – a tedy i já – dostali nové číslo účtu, banka písemně garantovala, že platnost starého účtu potrvá ještě jeden rok. Jaké tedy bylo moje překvapení, když jsem v listopadu dostal upomínku od Telecomu, že nemám uhrazen účet za září(!). Podotýkám, že tyto poplatky hradím inkasním převodem.

Při návštěvě banky, která trvala téměř dvě hodiny a kdy si nás úřednice předávaly rychleji než tenisový míček, nám bylo sděleno, že chyba musí být na straně Telecomu, neboť v bance je vše OK. No, proč ne, to se stává.

V Telecomu nám však asi po deseti telefonátech řekli, že u nich je také vše v pořádku a chyba tedy musí být na straně banky.

Nějak mě to ani nepřekvapilo. Další průběh zkrátím. Po několikahodinovém kolečku v ČSOB a mnoha telefonních hovorech vyplynulo, že je to způsobeno mou chybou v roce 1999, kdy jsem se přestěhoval a nenahlásil změnu telefonního čísla a starý inkasní příkaz je tedy neplatný. Banka tudíž dva roky proplácela položku inkasa, kterou neměla právo proplatit. Když jsem se na toto zeptal oné úřednice, bylo mi dolova řečeno: „no, to teda sama nechápu, ale chyba je to Vaše…“ (To velké „V“ bylo docela určitě malé).

K žádné finanční ztrátě u mně naštěstí nedošlo, vše jsme uhradili složenkami, změnili příkazy v bance a život jde dál. Co by se ale stalo, kdyby šlo o větší sumy, než je můj telefonní účet? Kdyby šlo o miliony či desítky milionů? Jestliže přistupují v ČSOB ke všemu takto laxně, pak nás, drobné střadatele, ale i ty větší opatruj Pánbůh, protože nikdo jiný to nedokáže. Banka rozhodně ne.

Antonín Knížek
(text prošel redakční úpravou)

Reakce ČSOB:

Za správnost údajů předaných bance v inakasním příkazu a jejich aktualizaci ručí klient. Tedy dokud klient bance neoznámí změnu parametrů takovéhoto příkazu, musí ho banka považovat za platný. Chyba je tedy jednoznačně na straně čenáře, je ovšem záhadou, jak je možné, že nedostal upomínku od Telecomu hned po změně tel. čísla, a kdo za něho platil dva roky účty za telefon, když on místo toho platil za telefon, který již nepoužíval?

Pavel Hejzlar,
firemní komunikace ČSOB

Redakce

Tabulka č. 213
Je vskutku podivné, že dva roky po změně údajů inkasního příkazu platby Českému Telecomu probíhaly bez komplikací. Banka změnu zaregistrovala až po dvou letech, v průběhu nichž prováděla neoprávněné platby, což banka nepřímo potvrdila. Proto ČSOB udělujeme zlámanou grešli.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

skoleni_15_4

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).