Vlákno názorů k článku České dráhy: kouzelníci s cenami a s veřejným míněním od LK - České i slovenské dráhy jsou jeden velký průser....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 11. 2007 7:39

    LK (neregistrovaný)
    České i slovenské dráhy jsou jeden velký průser. Kdykoliv jsem se v posledních asi osmi letech rozhodl, že pojedu vlakem namísto autem, byl jsem dostatečně vytrestán. Vyjma jedné testovací jízdy po Praze. Zpoždění, bordel, smrad a hlavně ceny, ze kterých by člověk upadl.
    Posledním "úletem" byla cesta autovlakem na Slovensko. Martýrium to bylo obrovské, služby mizerné (namísto slíbeného vagonu s třílůžkovým kupé přistavili vagón s kupé po šesti). A hlavně tak nehorázné ceny, až z toho bylo jednomu špatně. Cesta tam autovlakem pro tři osoby nás vyšla o 50% dráže než ta samá cesta autem zpět, a to podotýkám, že můj osmiválec za 8l mimo město opravdu nejezdí, takže kdybychom škudlili a vyrazili něčím jako Fábie HTP, dostaneme se s náklady zhruba na čtvrtinu ceny přepravy autovlakem.
    Přičemž přidaná hodnota, kterou jsme od autovlaku očekávali (že se člověk v klidu pohodlně vyspí) se nekonala. Vyjma šestilůžkového kupé jsme zažívali takové věci, jako uvolněné a neustále třískající dveře od kupé, se kterými nikdo nebyl nic schopen udělat apod., takže zůstala akorát ta úspora času, kdy jsem namísto řízení spal. Tohle tedy opravdu ne a pro příště bude podstatně jednodušší, příjemnější i levnější vyrazit o něco dříve, v půlce přespat v penzionu a ráno pokračovat tři hodiny na místo. Pohodlí neskonale vyšší, flexibilita značná a časové zpoždění jen o maličko větší.
    Podobně jsou naprosto nevýhodné i běžné cesty vlakem. Už v době, kdy stál benzín 26Kč litr a minulé auto nám žralo kolem devíti litrů, se namísto vlaku finančně vyplatila cesta autem už při dvou lidech . O nefinančních výhodách typu flexibility, časové úspory a pohodlí ani nemluvím. A kupovat si zákaznickou kartu, když člověk jede vlakem jednou do roka, to opravdu ne.
    Kdo jezdí vlakem do práce, asi si rychle spočítal, že když se domluví se sousedem a pojedou jeho Felícií, budou tam dříve a ještě ušetří. Kdo tedy může využívat České dráhy vyjma těch, co auto nemají, popř. nesehnali spolucestujícího do auta a tudíž pro pár korun úspory jezdí pravidelně vlakem? Na tuto otázku bych opravdu rád znal odpověď.
  • 10. 11. 2007 7:50

    LK (neregistrovaný)
    Ještě pro případné počtáře bych dodal, že ačkoliv jsem zmiňoval pouze náklady na benzín, situace se příliš nemění ani při započtení opotřebení auta (amortizace), to se pak posouvá do roviny, kdy cesta autem pro dva vyjde maximálně stejně draze jako pomalý, špinavý a neflexibilní vlak.
  • 10. 11. 2007 9:50

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Auto kde amortizace "situaci prilis nezmeni"? To bude nejaka Skoda 105, ne? ;-) Obvykle to naklady cca zdvojnasobi.

    Ja jezdim vlakem nepravidelne do Prahy. Autem cca 220 km * 5 korun na kilometr (pouzivam cenu uznavanou jako naklady v ucetnictvi) = 1100,- na cestu, trva neco pres dve hodiny (2:15).

    Vlakem to trva o neco dele (cca 3 hodiny i s cestou na nadrazi), cena 220 * 0.7 korun na kilometr (kilometricka banka) + 20 korun listek MHD = 174,-. Tedy 15% toho co cesta autem.

    Vlaky mivaji zpozdeni, ale to s autem v zacpe na dalnici chytnete taky. Ve vlaku se nemusim bat ze usnu za volantem (casto jezdivam brzy rano, eventuelne odpoledne je clovek po praci unaveny). A hlavne si ve vlaku muzu rozlozit notebook, pripojit se na Internet a pracovat, takze mi ani nevadi, ze cesta trva o trochu dele.

    Je to dostatecne racionalni? ;-)
  • 10. 11. 2007 11:50

    jezevec (neregistrovaný)
    Racionální asi jak pro koho. Pro lidi co maj auto na ježdění je rozdíl mezi 50.000km a 50.300km ročně bagatelní - takže když vytáhnou auto na výlet do Brna, nepřipočítávají kilometrovou amortizaci ale kalkulují jen s cenou ropy.
    Mimochodem konkrétně autovlak nechápu proč jezdí jen 10x za rok na jadran a nejezdí například každou půlhodinu do Brna či do Ostravy - podle mně kdyby ho železničáři dokázali naložit za dvacet minut a cesta do Brna stála litr, tak nestíhaj jezdit a vydělávat.
  • 10. 11. 2007 14:00

    Michal Kára (neregistrovaný)
    To samozrejme nezapocitavaji, ale to neznamena, ze to delaji spravne. To je o psychologii, ne u ocetnictvi - u pohonnych hmot vidi jak jim klesa rucicka palivomeru a musi je pomerne brzy doplnit a castka za doplneni se jim vryje do pameti.

    U opotrebeni auta nic takoveho nemaji, takze si lehce vsugeruji, ze je to vlastne zadarmo (a velmi jednoduse, protoze tomu chteji verit). Ale neni, taky ho zaplati akorat skryte - na tom, ze budou muset driv menit pneumatiky, olej, neco se jim drive poroucha, auto bude mit pri prodeji nizsi hodnotu, ...

    I kdyz je pravda, ze amortizace ma cast zavislou na najetych kilometrech - ta se pri "vyletu navic" pocita tak jako tak a je slozena prave z vyse uvedenych veci a pak cast na kilometrech nezavislou (napr. casova ztrata hodnoty auta). Takze pokud jezdim s autem hodne, mam kilometrovou amortizaci opravdu mensi, nicmene rozhodne ne nulovou.
  • 13. 11. 2007 15:05

    Ready (neregistrovaný)
    Podnikavci si stejně dají cestu autem do nákladů a zaplatí to zákazník v dražším výrobku či službě. Už jste někdy viděli, aby si dal podnikatel do nákladů cestu veřejnou dopravou? Asi jako kdyby papaláši cestovali veřejnou dopravou, byť ji mají zdarma. Obojí je pod jejich úroveň.
  • 11. 11. 2007 10:57

    gopal (neregistrovaný)
    Tech 5 Kc je v pripade os. aut nadsazeno. Kdyz se vezme jen spotreba, tak pri 10l je to 3 Kc a pri 6l necele 2 Kc. Kdyz vezmete 3 spolujezdce, cena za osobu bude 165, resp. 99 Kc. A to je cilem spolujizdy/carpoolu. Auto jen s ridicem je ekonomicky a ekologicky nesmysl.
  • 11. 11. 2007 11:21

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Nojo, ale kdyz u CD budu pocitat jen pulku cesty, tak se taky dostanu na lepsi cenu. I kdyz nesmyslnou, stejne jako pocitani jen s palivem (viz muj prispevek vyse).

    Spolujizda je pekna, ale ne pokud bydlite v nejake dire kde lisky davaji dobrou noc daleko od nejake vetsiho mesta :-) A kdyz vite dostatecne dopredu, kdy pojedete a ne ze to zjistite vecer predem ze zitra rano musite nekde byt v presnou hodinu.
  • 27. 11. 2007 9:09

    Anonym (neregistrovaný)
    Jenže když bydlíte v ďouře kde dávají lišky dobrou noc, tak stejně se dopravní obslužnost blíží téměř nule, takže stejně auto mít musíte. Vlastní zkušenosti, kdy na autobus/vlak bych musel čekat v nejhorším možném případě 3 hodiny. Poslední vlak v 21.00, následující 5.30 ráno.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).