Hlavní navigace

Návod, jak v Praze rychle přijít o 1700 Kč. Stačí použít platební kartu

12. 10. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Procházíte se Prahou a potřebujete si zavolat. Mobil je vybitý, peníze došly. Poslední záchranou je platební karta, ale pokud ji skutečně použijete, nedoplatíte se.

V Praze mě zaujaly moderní veřejné automaty, na nichž jsou nepřehlédnutelné nálepky inzerující možnost zaplatit za volání prostřednictvím platební karty. Stačí vytočit české přístupové číslo 822 555 555 a dojde k bezplatnému spojení se službou.

1700 Kč za minutu hovoru

Po vytočení přístupového čísla vás automatická paní vyzve k volbě z předdefinované nabídky. Jednou z nich je nabídka hovor mimo USA, který bude uhrazený pomocí platební karty. Vybral jsem si tuto možnost. Z bezpečnostních důvodů jsem záměrně použil platební kartu mBank, která měla nastavené nulové limity na všechny typy transakcí. Ke kartě mám aktivní službu zasílání SMS i při neúspěšné autorizaci transakce.

Navolil jsem číslo platební karty, datum platnosti a CVV kód na její zadní straně. Poté jsem vyťukal mezinárodní směrový znak České republiky a svoje mobilní číslo, protože jsem chtěl otestovat, jak služba bude fungovat. Ještě jsem nedokončil zadávání údajů o svém mobilní čísle, když mi přišly dvě SMS o dvou zamítnutých transakcích na celkem 1760,48 Kč (cca 2× 35 EUR). Následující den jsem od mBank obdržel i souhrnný e-mail s kompletními informacemi o zamítnuté transakci (viz tabulka). Hovor se samozřejmě nespojil a byl jsem automaticky přepojen na operátora, to jsem odmítl a zavěsil.

Datum transakce Obsah Informace
07.10.2010, 17:39hod. mBank: Zamit. autorizace 05937241: (290) NEDOSTATEČNÝ DENNÍ. BBG LUXEMBOURG. Castka: 880,24 CZK. Dostup.zust: 0,33 CZK
07.10.2010, 17:39hod. mBank: Zamit. autorizace 05937241: (290) NEDOSTATEČNÝ DENNÍ. BBG LUXEMBOURG. Castka: 880,24 CZK. Dostup.zust: 0,33 CZK

Nemravná finta (nejen) na turisty

Nechutně vysoká cena telekomunikační služby mi připomněla situaci v roce 1996, kdy jsem podobnou službu využil k platební kartě MasterCard od Agrobanky Praha. Tehdy byla součástí nabídky embosovaných karet i nabídka telekomunikačních služeb pod logem MasterCard (byla to originální brožurka vydávaná současně s platební kartou), každá země měla vlastní přístupové číslo a prostřednictvím operátora bylo možné volat do jakékoli země a hovor byl zaúčtován za zvýhodněnou cenu k platební kartě. Dvouminutový hovor z Německa do České republiky proběhl bez komplikací, ale dodnes si vzpomínám na celkem 4 transakce různé výše, které souhrnně utvořily částku cca 1600 Kč, která měla daleko do zvýhodněné ceny. Již tehdy jsem se po obdržení výpisu zhrozil výše ceny služby, transakci reklamoval a po cca 3 měsících peníze zpět úspěšně dostal.

Společnost BBG Luxembourg, která provozuje službu na pražských veřejných automatech, je dceřinou společností BBG Communications se sídlem v USA. A mezi turisty je tato telekomunikační společnost nechvalně známá po celém světě. Z mezinárodního letiště v Miláně jsem 17.6.2009 provedl jeden místní telefonní hovor a za několik minut hovoru jsem na výpisu viděl 3 transakce na částky 41,91, 41,89 a 41,94 USD (cca 3646,46 Kč), píše na spotřebitelském fóru svoji zkušenost s firmou BBG americký turista s přezdívkou Shadik. A pod ním je řada příspěvků popisující stejné zkušenosti na různých místech světa. Minuta hovoru z pražského letiště mě stála 35 USD, píše další lapený turista. Asi třikrát jsem se snažil dovolat z Barcelony na místní španělské číslo. Hovor nebyl spojen, zato den poté mi bylo naúčtováno 30 EUR a 42,23 EUR (cca 1805 Kč), popisuje příběh jiný. Nikdy neplaťte telefonní hovor platební kartou, varuje ostatní autor blogu The Finance Buff, kterého zkušenost s BBG stála 27 USD za minutu hovoru. Záporných referencí na firmu BBG je na webových stránkách nekonečné množství.

Ve spolupráci s O2

Leták společnosti BBG se tváří nevinně a chlubí se, že jde o službu provozovanou společně s českou Telefónikou O2. Nenechte se napálit, operátor Telefónica O2 pouze BBG umožnil používat přístupové číslo na základě smluvního (placeného) vztahu. Totéž si může nechat zřídit kdokoli z vás.

Vychytralá místa služeb

Zatímco běžný čtenář tohoto serveru se může potutelně usmívat, že toto se mu stát nemůže, protože v Praze z veřejných automatů nevolá, až vyrazí na dovolenou za hranice českého státu, může nastat opak. Tato společnost své „služby“ poskytuje celosvětově a místa pro své telefonní automaty volí velmi strategicky. Na svých webových stránkách sama popisuje, že neustále hledá nové partnery působící v těchto odvětvích:

  • Hotely a nemocnice
  • Letiště a směnárny
  • Nákupní centra

A má to dobře spočítané, jde o místa s největší koncentrací turistů anebo místa, kde v nouzi vezmete za vděk možností funkčního telekomunikačního spojení. Vzpomeňte si na BBG Luxembourg, až uvidíte telefonní automat na egyptském letovisku a budete chtít ušetřit za roaming.

Účinná obrana: bezpečná karta a hlavně neplatit

Proti nekalým praktikám této telekomunikační společnosti se můžete bránit snadno: nikdy neplaťte platební kartou za telekomunikační služby „na dálku“. Kdekoli na světě, z jakéhokoli telefonního přístroje. Prostě ne. Transakci sice můžete reklamovat, ale bude se vám velmi špatně prokazovat, že jste nebyli seznámeni s cenou služby a že nedošlo ke spojení hovoru. A právě na to telekomunikační společnost BBG spoléhá, o čem svědčí reakce napálených turistů.

dan_z_prijmu

Pokud jste v tísňové situaci a hovor musíte provést, použijte bezpečnou platební kartu a nejprve si hovor otestujte třeba na vlastním nebo jiném čísle. Pro tyto účely je nejvhodnější pouze jakákoli platební karta mBank, protože umožňuje vynikající volbu jednotlivých transakčních parametrů. S ostatními kartami se můžete dostat do situace, že i přes zablokované transakce bez přítomnosti karty si společnost BBG peníze od vás vezme, protože se tváří jako platba na platebním terminálu, a proti tomu je každá platební karta bezmocná.

Oficiální vyjádření

Společnost BBG Communications jsem požádal o oficiální vyjádření a napsal jí tento e-mail jako novinář, ne jako zákazník:

Dobrý den, vaše telekomunikační společnost nabízí v různých místech Evropy telefonní služby, kde prostřednictvím veřejných telefonních automatů lze telefonovat do všech zemí světa a hovor zaplatit platební kartou. Jenže cena za tyto hovory je závratně vysoká a navíc volající nemají možnost získat informace předem. Například, poslední test telefonátu z Prahy na české mobilní číslo prokázal cenu cca 2× 35 EUR za minutový hovor.

Žádám vás o vyjádření na tyto otázky:

  • Jaká je cena hovorů při použití vašeho přístupového čísla?
  • Jak mohou zákazníci předem zjistit náklady na hovor?
  • Kde lze podat reklamaci hovoru?

Přišla tato odpověď:

Děkujeme za váš dotaz ohledně účtování poplatků naší společnosti. Naše společnost poskytuje volání prostřednictvím automatického spojení i živých operátorů z různých zemí do USA i do dalších států. Abychom vám mohli detailně odpovědět, potřebujeme znát číslo vaší platební karty, kterou byl hovor placený.

Můžete jej poslat na e-mailovou adresu info@bbgcomm.com nebo zavolat na náš zákaznický servis na čísle +1 800 576 2218, který je k dispozici 24 hodi denně a 7 dní v týdnu.

S úctou Informační centrum.

Platili jste někdy platební kartou za hovor z veřejného telefonního automatu?

  • Ano a bez problémů.
    2 %
  • Ano, ale cena hovoru byla velmi vysoká.
    1 %
  • Ne.
    97 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).