Hlavní navigace

Názor k článku Banka zrušila účet bez vysvětlení. Může se to stát i vám od Patrik Chrz - Idea přenositelnosti čísla účtu je super, ale vidím...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 6. 2020 9:39

    Patrik Chrz

    Idea přenositelnosti čísla účtu je super, ale vidím zde mnoho rizik. Četl jsem o několika případech "unesení" telefonního čísla. Pro jeho majitele byla škoda jednak v neoprávněném hovorném a případně ztráta kontaktu se zákazníky.
    V případě čísla účtu může jít ale o obrovské peníze, klidně miliardy. A teď kdo případné ztráty ponese? Majitel účtu? Banka? Ne, určitě bych nechtěl přenositelnost čísla účtu mezi bankami.
    Snad jen možnost založit si "alias", ať už s kódem banky 0710 (ČNB) nebo nějaký nový kód přímo pro tento účel. Jenže aby to bylo bezpečné, musel by být navázán na nějaký jednoznačný identifikátor, dobře u firem IČ (tedy číslo účtu ve formátu IČ/0710), ale co u osob? Rodné číslo? Byť se to trochu démonizuje, třeba všechny fyzické osoby, plátci DPH mají rodné číslo jako svoje DIČ, tak někdo se může cítit "nekomfortně", pokud by měl svoje rodné číslo na potkání rozdávat.
    ČNB (nebo jiné autoritě) by se pak nahlásilo, že platby na IČ/0710 mají jít na toto číslo účtu (a ČNB ve spolupráci s bankou by ověřila, že majitel "aliasu" je totožný s majitelem čísla účtu u komerční banky).
    Dalo by se to spojit s povinným přechodem na IBAN (stejně nás to čeká, Poláci už i při národních převodech uvádějí číslo účtu ve formátu IBAN), kdy by ti, kdo chtějí, uváděli místo čísla účtu u komerční banky svůj alias.

    ….a teď otázka za zlatého bludišťáka. Kdo ten systém zaplatí? Banky? Zákazníci? Daňoví poplatníci prostřednictvím ČNB?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).