Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Banka zrušila účet bez vysvětlení. Může se to stát i vám od VlK - Jednoduché řešení: přenositelnost čísla účtu. Nevidím jediný problém,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 6. 2020 5:56

    VlK

    Jednoduché řešení: přenositelnost čísla účtu. Nevidím jediný problém, který by nešel vyřešit, i vzhledem k tomu, že už dávno funguje přenositelnost telefonních čísel a to během hovoru.
    Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Strašně by mě zajímalo, proč ČNB, popř. ECB, nechce.

  • 3. 6. 2020 8:42

    Ostap Bender

    Má to jednu vadu: Telefonní číslo je unikátní, zatímco číslo účtu u jiné banky již může existovat. A co pak? Ostatně i změna kódu banky si vyžádá náklady, o nichž se v článku píše.

  • 3. 6. 2020 8:51

    VlK

    I "číslo účtu" je unikát, protože číslo účtu není jen číslo účtu u konkrétní banky, ale i kod banky i kod země.
    I telefonní číslo je takto složeno z předčíslí přidělené danému operátorovi a vlastního čísla u operátora i kodu země.
    A řeší se to jednoduše databázi přenesených čísel, která se aplikuje dřív než "standardní směrování". Stačí tedy databáze přenesených účtů.

  • 3. 6. 2020 8:48

    BASSET

    A jak by jste chtěl přenášet bankovní kód (to čislo za lomítkem) ??? Jak by jste postupoval v případě, že dejme tomu utečete z KB do ČSOB a tu číslo účtu již existuje (stejné číslo účtu má již jiný klient - roky - a liší se jen tím bankovním kódem za lomítkem) ??? Jak by jste pak řešil IBAN v celoevropském kontextu ??? To je ale celé jen výkřik do tmy, který podpoří jen neznalec.

  • 3. 6. 2020 8:55

    VlK

    Podobně jako u telefonních čísel.
    I tam původně bylo číslo pevně složení z předčíslí země, předčíslí operátora (608, 777, 737) a vlastního šesticiferného čísla.
    A jak se to vyřešilo? Při směrování se předřadilo podívání do databáze přenesených čísel.
    A jak by se to vyřešilo u účtu? Před vyřešením převodu se podívat do databáze přenesených účtů. Klidně v tuto chvíli jen pro ČR.

  • 3. 6. 2020 9:00

    VlK

    Ano číslem účtu myslím kompletní identifikaci čísla účtu, tedy včetně kodu banky. Ono taky přenášet jen číslo účtu bez kodu banky nedává smysl.

  • 4. 6. 2020 6:32

    J, Novák

    Nejsem odborník, tak se zeptám odborníka: Co přesně by v popsaném případě vyřešila přenositelnost čísla účtu? Banka prostě účet zrušila, a to ať už z jakéhokoliv důvodu. Jak by se tedy pak číslo účtu přenášelo do jiné banky? A přenesení čísla účtu včetně směrového kódu? No, už vidím, jak bych poslal peníze na účet, kde by mě majitel informoval o tom, že chce platbu zaslat na účet, který má veden u ČSOB, přičemž by uvedl směrový kód třeba 0600, tedy Moneta Money Bank. Nevím, jak vy, ale já bych takto peníze neposlal, přinejmenším bych se dotázal, proč chce poslat peníze do ČSOB, když účet má směrový kód Moneta Money Bank. A, počítám, že bych asi nebyl jediný, kdo by pochyboval o správnosti informace např. obchodního partnera.

  • 4. 6. 2020 6:53

    VlK

    A proč by uváděl u koho má veden účet? Nějak nevidím potřebu uvádět už nyní u koho mám účet. Prostě se uvede číslo účtu.
    A opět je tu analogie se světem mobilních čísel. Kdysi se taky lidé chlubili u koho mají číslo a sedělo předčíslí. Dneska to velmi často nesedí.
    Jak by to vyřešila přenositelnost účtu? V době výpovědi by se klient domluvil s jinou bankou, která by číslo účtu (včetně kódu banky) převzala do své správy. Stejně jako u telefonních čísel to samé můžete udělat, když vám telefonní operátor dá výpověď nebo vám jen končí výhodná smlouva.
    A jestli umožnit přenesení již zrušených čísel účtů? Nejsem si jist.

  • 4. 6. 2020 9:39

    Patrik Chrz

    Idea přenositelnosti čísla účtu je super, ale vidím zde mnoho rizik. Četl jsem o několika případech "unesení" telefonního čísla. Pro jeho majitele byla škoda jednak v neoprávněném hovorném a případně ztráta kontaktu se zákazníky.
    V případě čísla účtu může jít ale o obrovské peníze, klidně miliardy. A teď kdo případné ztráty ponese? Majitel účtu? Banka? Ne, určitě bych nechtěl přenositelnost čísla účtu mezi bankami.
    Snad jen možnost založit si "alias", ať už s kódem banky 0710 (ČNB) nebo nějaký nový kód přímo pro tento účel. Jenže aby to bylo bezpečné, musel by být navázán na nějaký jednoznačný identifikátor, dobře u firem IČ (tedy číslo účtu ve formátu IČ/0710), ale co u osob? Rodné číslo? Byť se to trochu démonizuje, třeba všechny fyzické osoby, plátci DPH mají rodné číslo jako svoje DIČ, tak někdo se může cítit "nekomfortně", pokud by měl svoje rodné číslo na potkání rozdávat.
    ČNB (nebo jiné autoritě) by se pak nahlásilo, že platby na IČ/0710 mají jít na toto číslo účtu (a ČNB ve spolupráci s bankou by ověřila, že majitel "aliasu" je totožný s majitelem čísla účtu u komerční banky).
    Dalo by se to spojit s povinným přechodem na IBAN (stejně nás to čeká, Poláci už i při národních převodech uvádějí číslo účtu ve formátu IBAN), kdy by ti, kdo chtějí, uváděli místo čísla účtu u komerční banky svůj alias.

    ….a teď otázka za zlatého bludišťáka. Kdo ten systém zaplatí? Banky? Zákazníci? Daňoví poplatníci prostřednictvím ČNB?

  • 5. 6. 2020 5:26

    VlK

    ad "Četl jsem o několika případech "unesení" telefonního čísla. " - Budu rád za odkazy. Nicméně i teď v době nemožnosti přenositelnosti čísla dochází k podvodům, útokům s nepřenositelnými účty. A kdo to zaplatí? Viník - dle případu.
    Nevidím důvod, aby číslo bylo IČ/RČ, naopak považuji to za velmi nevhodné (např. i kvůli tomu, že RČ se může změnit).

    ad otázka za zlatého bludišťáka: Dle mě by bylo ideální, aby to platili ti, co si budou přát přenositelný účet (a pro firmy, neziskovky, charity, sbírky, které investují obrovské peníze do propagace by účty typu 1234/0100 mohou mít vysokou cenu) a postupně by cena na uživatele klesala podobně jako u domén.
    Nicméně dovedu si představit mnoho způsobů zavádění i placení. Pro začátek se může domluvit jen pár bank a zaplatit to ze svého v rámci propagace, reklamy. Protože to ve skutečnosti je, levná reklama.

  • 5. 6. 2020 5:48

    J, Novák

    No, osobně se domnívám, že kdyby o to byl tak obrovský zájem, tak by s tím banky nejspíš už dávno přišly samy. Za sebe mohu říci, že v tom nevidím žádný smysl. V době, kdy si mohu během pár minut založit účet z kanape u celé řady bank, zdržovat se tím, že nějaký účet převedu z jedné banky do druhé? Nu, smysl mi uniká. Mám celou řadu účtů u různých bank, které už nevyužívám a nejsou na nich žádné peníze. Jejich osud mě naprosto nezajímá. Ale chápu, že by se pár lidí asi našlo, co by přenositelnosti využilo. Možná... Pane Kutálku, zkuste napsat na měšec článek na toto téma a zkuste rozpoutat diskusi. Uvidíte, jaká bude odezva. I když, jak to na měšci sleduji, čtenařů asi valem ubývá...

  • 28. 6. 2020 10:45

    MaT

    Já bych sice přenositelnost účtu asi také nevyužil (a také mi ta představa přišla dosti divná až nelogická), ale jeden "use case" je právě v tomto článku. Nějaké neziskovky, které na konkrétní číslo dostávají dary, ty mohou být i prostřednictvím trvalých příkazů a na ty dárce ani nemají kontakty...

  • 5. 6. 2020 5:06

    J, Novák

    Pane Kutálku, když se člověk nedočká odpovědi na první dobrou, tak se holt musí zeptat znovu. Takže se znovu ptám: Co přesně by v popsaném případě vyřešila přenositelnost čísla účtu? Radší už to dál nebudu rozebírat, abyste si zase nevybral jen odpověď na něco či polemiku s něčím jiným... Děkuji za odpověď!

  • 5. 6. 2020 5:13

    VlK

    z článku: "Vždy platí dvouměsíční výpovědní lhůta...." napsala banka."
    Stejně jako u mobilů, v době dvouměsíční výpovědi by si přenesli číslo účtu do jiné banky.

  • 5. 6. 2020 5:40

    J, Novák

    No, už s vámi diskutovat nebudu, považuji to za zbytečné. Jen snad poznámku k článku: Je zajímavé, že ti "postižení" zrušením účtu na svých stránkách informují o změně banky z Fio na Raiffeisenbank, kde zřeřejňují v článku z 4.6.2020 čásla dvou nových účtů u nové banky, ovšem v kontaktech mají uvedeny čtyří účty stále u banky Fio. Osobně bych těm "pejskařům" moc nevěřil, že nevědí, proč jim banka výpověď dala, ale chápu, že před případnými dárci je nutno zachovat dekorum a i za pomoci Měšce se dělat v očích dárců jako ti chudáci bankou podvedení. :))

  • 8. 6. 2020 21:59

    Martin Pištora

    Pan Kutálek vám na vaši původní otázku "Co přesně by v popsaném případě vyřešila přenositelnost čísla účtu?" neodpověděl nejspíš proto, že si vůbec nedovede představit, že někdo to trivální řešení problému nevidí.
    Není problém zakládat nové účty, není ani problém pravidelné platby placené ze starého účtu přenést tak, že budou placené z nového účtu.
    Problém je s příchozími platbami. Tam musíte informovat všechny možné plátce, že mají platit na jiný účet. Pokud jich jsou tisíce, a kontakty na ně jsou nejisté, tak to je neřešitelný problém. V článku se to píše:
    "Sedm let pracujeme na tom, aby lidi věděli o našem čísle účtu a aby nám na něj chodily trvalé příkazy. Teď budeme muset kontaktovat všechny dárce, kteří u nás mají trvalé platby, a informovat je o změně účtu. Dárců je přibližně 1500 a je velká pravděpodobnost, že kvůli tomu o některé přijdeme, protože na ně neseženeme kontakty."
    Přenositelnost čísla účtu (včetně kódu banky!) přesně toto řeší. I po změně banky by plátci nemuseli dělat nic. Jejich staré trvalé příkazy by vedly na nový účet stejného majitele. Účet se stejným číslem, ale v nové bance.
    Tento problém v malém se týká každého, když mění banku. A nijak ho neřeší ani kodex mobility. Nijak nelze zjistit komu jsem kdy sdělil číslo účtu s tím, že mi v budoucnu pošle peníze. Třeba to zatím nemuselo nastat ani jednou, takže to nelze zjistit ani ze starých výpisů.
    Trochu to řeší inkaso. Tam jde iniciativa z druhé strany, takže při změně banky můžete přenést i příkazu k inkasu. Ala na charitu si asi málokdo nechá inkasovat.

  • 9. 6. 2020 3:51

    J, Novák

    Já si nemyslím, že by to byl až tak velký problém. Pokud totiž je ten plátce při smyslech, tak si nejspíš všimne, že jeho trvalá platba se mu vrátila, protože zrušený účet nejspíš žádnou platbu nepřijme, že? Takže, pokud je, jak píši, při smyslech, zřejmě si zjistí, proč že ta platba nedorazila tam, kam byla poslána, načež zjistí, že adresát platby na svém webu má informaci o změně účtu, takže i sám od sebe udělá změnu, pokud tedy tímto nezjistí, že platí něco, co už dávno platit nechce. Mimochodem, jak jsem již zmiňoval, v onom konkrétním případě změnila organizace dva účty, další pod původní bankou má stále ve svém infu. Takže zřejmě u Fio měli účtů více, ale v článku se píše o zrušení pouze jednoho. I mně tedy přijde, že to zrušení nebylo až zas tak bezdůvodné, jak se snaží organizace naznačit. Jinak osobně si neumím dost dobře představit, jak by v praxi vypadalo přenesení čísla účtu, který byl u jedné banky zrušen, a to ať již z jakéhokoliv dovůdi, např. z důvodu podezření na praní špinavých peněz. To by se přenášel i s tím zrušením? :)) Pokud by totiž byla nakrásně přenositelnost možná, zcela jistě by byly stanoveny výjimky, kdy přenositelnost nemusí být provedena, přičemž jako právě jednu z nich vidím situaci, kdy došlo ke zrušení účtu. Takže co by přenositelnost vyřešila v daném případě? Právě tak by taková výjimka z přenositelnosti musela být stanovena třeba při blokaci účtu pro účely trestního řízení, že?

  • 9. 6. 2020 6:24

    VlK

    Pokud je plátce při smyslech, tak při vrácení platby ze zrušeného účtu nebude hledat někde na webu nový účet a na něj pošle peníze. (Pokud by se taková praktika rozšířila, vsadím se, že každý hacker bude hledat informace o zrušení účtu a bude testovat zabezpečení webové stránky, aby si tam dal svůj účet na bílého koně)
    Úřad vůbec nebude zajímat, že máte zrušený účet a že by hledal váš nový účet? Znáte takový úřad?
    Dlužník, smluvní partner nebude hledat nový účet, nejdříve si počká na oficiální změnu smlouvy, dodatku.
    Navíc úmrtnost klientů při změně účtu zcela jistě nebude nulová, sice nedokážu odhadnout počet, ale partner, který mě otravuje změnou na mé straně, automaticky zvažuji, jestli rovnou neudělám změnu partnera. Např. jeden z důvodů odchodu od 3E.
    Pokud jste soukromá osoba, možná těch příchozích plateb (partnerů) nemáte mnoho. Nebo jen máte spoustu času na změnu účtu u zaměstnavatele, zaměstnavatelů, u partnera na alimenty, u úřadu na dávky, vratky daní, u dodavatelů na přeplatky, u přátel, kteří vám takto platí drobné společné výdaje nebo se takto skládáte třeba "rodinný tarif".

    U podnikatelů se jedná často o stovky, tisíce i stovky tisíc lidí, kteří musí strávit změnou účtu pár minut. A pak řešíte lidi, co tak z nějakého důvodu neudělali nebo se překlepli v čísle účtu (těch moc nebude, musí se trefit do kontroly čísla účtu, ale jsou). Když podnikatel mění účet často je provozuje paralelně několik měsíců i let.

    Ano, náklady na přenositelnost, změna v IT, nebudou malé, ale zajímalo by mě jakou cenu by pro podnikatele mělo. Změny všech dokumentů, razítek, prezentací, letáků, reklam a kontroly, že se na nic nezapomnělo. Mnozí podnikatelé nemění účet, i když by někde ho měli výrazně levněji.

  • 9. 6. 2020 7:24

    J, Novák

    No, řekl bych, že váš příklad úřadu, kterého nezajímá, že se mu vrátila platba z důvodu zrušení účtu, je tak nějak mimo mísu. Hovor je o jakési charitativní organizaci, na kterou přispívají lidé dobrovolně. Takže bych řekl, že pokud se mi vrátí platba nějakého přípěvku, který posílám na charitu, zpět s tím, že byl účet zrušen, tak se budu zajímat, jak to s tou charitou je a zda to nebyla nějaká bouda, do které jsem své peníze posílal. A, když se podívám na web té charity, tak tam informace o nových účtech a vysvětlení najdu. Tak proč do toho taháte úřady? Je samozřejmé, že pokud platím nějakou platbu úřadu, tak se dozvím o změně účtu od toho úřadu, což mohu dokumentovat třeba u své zdravotní pojišťovny. A pokud mi nějakou platbu pošle úřad na můj účet, který jsem v mezidobí zrušil, tak je to zase moje chyba, protože jsem měl dát úřadu správný účet či ho informovat o změně. I k tomu mám pár příkladů z vlastní praxe.
    Navíc jste tak nějak pominul moji námitku k přenosu čísla účtu v případě, že tento byl ze strany banky zrušen, jakož i k případu, kdy je zablokován například z důvodů trestního řízení.
    Jinak si myslím, že pokud by o takovou službu byl ze strany klientů bank nějaký větší zájem, zcela jistě by se tím banky zabývaly. Ale nikde jsem nečetl, že by o něco takového byl nějaký hromadný zájem, takže počítám, že se s něčím ani do budoucna moc neuvažuje. Spíš mi to přijde jako plácání do vody, přičemž paralela s přenosem telef. čísla mi nepřipadá příliš příhodná. Své tel. číslo jsem přenesl mezi operátory již asi třikrát. U svých bankovních účtů mě to ještě nikdy nenapadlo a skutečně v tom nevidím žádnou výhodu.

  • 9. 6. 2020 7:28

    J, Novák

    A ještě poznámku k podnikatelským účtům. Většina plateb ve prospěch podnikatelů je založena na vydání faktury či něčeho podobného, kde celkem běžně bývá uvedeno číslo účtu. Takže, když něco koupím třeba u Alzy, tak nehledám v seznamu uložených čísel účtů č. účtu Alzy, ale vždy vycházím z toho, co je uvedeno na faktuře, event. platím kartou, takže mě až zas tak číslo jejich účtu nezajímá.

  • 9. 6. 2020 7:45

    L.

    Vaše představa hackera, který hledá informace o zrušení účtu (jak?) a pak zkouší web hackovat mne pobavila, děkuji :-D :-D :-D

    Jinak píšete sice dojemně, ale podáváte to jako kdyby banka rušila účty tak, že si nějaký nudící se úředník řekne: "No, máme tři odpoledne, ještě hodinu tady musím sedět, tak co bych udělal... Co třeba zrušit nějaký účet? Vylosujeme hezky klienta... Tak třeba paní Vopičková. A zrušeno! O byla panečku zábava!"

    Ve skutečnosti ačkoli banka důvod ke zrušení účtu nesděluje, tak ho má. V drtivé většině případů jde o to, že na něm provozujete nějakou podezřelou aktivitu. Takže že by jen tak zrušila účet "chudince osmdesátileté babičce", jak jsem zahlédl někde nahoře, je nesmysl.

  • 9. 6. 2020 7:58

    Martin Pištora

    Ano prakticky to velký problém není. Chtěl jsem jen zdůraznit, že je ze strany příjemce teoreticky neřešitelný. Pokud jde o nějaké drobnější platby, ke kterým neexistuje žádná smluvní dokumentace, tak se to dohledat dá jen při velké snaze. A tu nějaká část plátců mít nebude, a uvítá to jako záminku k ukončení plateb.

    Pokud by se přenositelnost čísla účtu zavedla, nepředpokládám, že by ukončení smlouvy, jako je toto, mělo být překážkou k jeho přenosu.

    Psalo se o tom hodně někdy před 15 lety, ale už to nějak utichlo. Narozdíl od přenositelnosti telefonního čísla, která je v provozu. Tam je reálné využití podstatně větší. Pravděpodobnost, že vám po delším čase zavolá na kdysi opsané číslo je výrazně vyšší, než že vám bude chtít poslat peníze na kdysi opsané číslo účtu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).