Hlavní navigace

Banka chtěla zrušit účet kvůli neaktuálním údajům, ty se však neměnily

 Autor: Shutterstock
Na výzvu banky navštívil pobočku, aby si aktualizoval osobní údaje, ačkoliv se nezměnily a banka je měla k dispozici. Přesto mu kvůli tomu hrozilo zrušení běžného účtu. Může se to stát i vám, stačí zaklínadlo „AML“.
Veronika Němcová 26. 6. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Daniel Novák (jméno bylo redakčně změněno) má 25 let účet u Poštovní spořitelny, která je značkou ČSOB. V březnu 2020 mu z banky přišel dopis, že mu hrozí zrušení účtu, protože si neaktualizoval osobní údaje. Banka se s ním údajně nemohla spojit.

Opakovaně jsme se vás snažili kontaktovat kvůli aktualizaci osobních údajů, kterou po nás vyžadují právní předpisy. Přijďte si prosím do 31. 3. 2020 na kterékoliv obchodní místo aktualizovat osobní údaje, stojí mimo jiné v dopise od banky.

Výzva ČSOB k aktualizaci údajů přišla těsně před korona krizí. Poté se vše uzavřelo.
Autor: Měšec.cz

Výzva ČSOB k aktualizaci údajů přišla těsně před koronakrizí. Poté se vše uzavřelo, včetně poboček bank.

Daniel Novák se nad tím pozastavil, protože jeho osobní údaje jsou už roky stejné. Za 11 let, co mám e-mail, se nezměnily, až na adresu, a i to už je šest let a všude jsem to tehdy řádně ohlásil, popsal redakci Měšec.cz muž, který si přeje zůstat v anonymitě, redakce však jeho totožnost zná.

Aktualizujte údaje, výpověď zrušíme

Následující pracovní den se proto vydal na poštu a údaje aktualizoval. Nedlouho poté dostal od banky e-mail s radami, co všechno se dá v době karantény s bankou vyřídit na dálku bez chození na pobočku.

Co stojí v obchodních podmínkách

Klient odpovídá za aktuálnost, správnost a úplnost všech údajů sdělených bance a je povinen bez zbytečného odkladu oznámit bance všechny změny těchto údajů na stanoveném formuláři a doložit je platným průkazem totožnosti, popř. jiným dokumentem, ze kterého jsou zřejmé, s výjimkou změny zasílací adresy, případně adresy bydliště, kterou klient bance pouze oznamuje.

Změna identifikačních údajů (vyjma změny zasílací adresy) je účinná v den oznámení, pokud k němu došlo ve Finančním centru, případně na pobočce ČSOB, a 5. pracovním dnem následujícím po dni oznámení, pokud k němu došlo na pobočce České pošty.

Zdroj: ČSOB

Jak se se mnou tak najednou dokázala banka spojit e-mailem, je mi záhadou. Předtím to přece nešlo. Pak jsem všechno pustil z hlavy s tím, že takové hlouposti se prostě stávají, uvádí dále muž. 

O necelé tři měsíce později, 9. června 2020, vyrazil na pražskou pobočku v Anglické ulici v Praze, aby si nechal aktivovat internetové bankovnictví. Paní na pobočce s ním prošla i osobní údaje, o problému s účtem nepadlo ani slovo. Den nato dostal od banky e-mail, aby zhodnotil kvalitu služeb a přepážce. Ten má redakce k dispozici.

Jaké bylo jeho překvapení, když mu o pár dní později přišel další doporučený dopis s tím, že mu banka účet ruší. V dopise uvádí, že se ho neúspěšně pokoušela kontaktovat kvůli aktualizaci osobních údajů:

Nyní jsme proto nuceni dát vám výpověď ke všem účtům, které u nás máte. Stále ale existuje možnost, jak účty zachovat. Od 1. července poběží dvouměsíční výpovědní lhůta. Pokud přijdete na pobočku Poštovní spořitelny nebo ČSOB ještě v průběhu výpovědní doby a dojde k aktualizaci Vašich údajů, účty pro Vás budeme spravovat i nadále.

Další kolečko a znovu na pobočku

Ještě ten den proto zašel na pobočku ČSOB, opět v Anglické ulici. Paní na pobočce vše ověřila, vyptala se mě na to, co dělám, čím se živím, jaké mám příjmy, někam zavolala a slíbila, že dostanu dopis, kterým se rozhodnutí ruší, říká muž.

O několik dnů později skutečně přišlo zpětvzetí výpovědi s poděkováním za aktualizaci osobních údajů a s ujištěním, že všechny účty a služby budou dál fungovat bez omezení.

Kde se stala chyba a proč k celé anabázi došlo, Novák netuší. Nikdy jsem bance nic nedlužil, platil jsem řádně všechny poplatky a byl jsem vždy průměrný a zcela bezproblémový klient. V posledních letech se mi pracovně moc nedařilo, ale s penězi z účtu jsem vždy dobře vyšel. Na účtu tak byl vždy pohyb formou vybírání peněz a nikdy nešlo o zcela nepoužívaný účet. Peněz ovšem hodně ubylo a nakonec mi zbylo jen pár tisícovek. Dost na placení poplatků, takže jsem se ze svého pohledu nedopustil ničeho špatného, uzavírá.

Banka na zaslaný dotaz odpověděla, že celá skupina ČSOB naplňuje požadované procesy kontrol a aktualizace údajů o svých klientech. Vycházíme z povinnosti, které bankám ukládá zákon  č. 253/2008 Sb, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,  v platném znění, ale také z interních pravidel o obezřetnosti podnikání na finančním trhu. Při jakékoli změně osobních údajů nebo dokladu totožnosti je zapotřebí, aby klient banku o změně informoval, uvedl mluvčí ČSOB Patrik Madle.

V případě Daniela Nováka však nebylo co aktualizovat, jeho údaje se nezměnily.

Banka dále uvedla, že od června mají její klienti možnost provést nahlášení změny údajů v občanském průkazu pomocí nové funkcionality ve smartbankingu. Stačí si průkaz v aplikaci ofotit a předat bance elektronickou cestou.    

Banka může zrušit účet z jakéhokoliv důvodu

Banka může zrušit účet prakticky z jakéhokoliv důvodu. A pokud to má v obchodních podmínkách, nemusí vám ani sdělit proč. Účet může zrušit bez udání důvodu, stejně jako vy jí.

Začátkem června jsme psali o útulku pro nemocná a týraná zvířata, kterému Fio banka zrušila po sedmi letech transparentní účet, kam útulku chodí pravidelné platby od dárců, na jejichž příspěvcích je zařízení závislé. Přestože jde o legální postup, zajímalo nás, jak se na takové počínání dívají úřady, oslovily jsme proto Českou národní banku, Finančního arbitra ČR a Ministerstvo financí s dotazem, jak oni vnímají fakt, že banky mohou vypovědět klientovi účet bez udání důvodu, a zda by klienti neměli mít právo na to, aby ho znali. Jejich odpovědi najdete v tomto článku.

Podle informací Měšce jsou nejčastějším důvodem rušení účtů bez varování a bez vysvětlení problémy s AML (Anti-Money-Laundering), kdy má banka podezření na praní špinavých peněz. Banky patří mezi hlavní typy takzvaných povinných osob dle AML zákona, z čehož jim plyne povinnost nahlásit jakoukoli podezřelou transakci Finančnímu analytickému úřadu (FAÚ). 

Podezřelou operací však může být například to, že na málo používaný, prakticky spící účet, najednou přijde větší suma peněz. A byť může být vše legální, v případě, že bance se to bude zdát podezřelé, může to skončit právě zrušením účtu a následným popotahováním ze strany FAÚ.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).