Společnost dTest zorganizovala hromadnou změnu energií, a to pod názvem Chci výhodnější energie. Registrovat jste se mohli až do 10. února 2016 na webu. Cílem celé akce bylo vybojovat pro zaregistrované občany levnější energie, ať už elektřinu, plyn, či obojí. O tom všem jsme vás již informovali v článku Braňte se zdražování elektřiny. Pošlete úřadu svůj názor.
Podmínky pro energetické společnosti
Aukce se mohl zúčastnit jakýkoli aktivní dodavatel elektřiny a plynu působící v České republice. Musel ale splnit určité podmínky, za kterých bude v případě výhry své služby poskytovat:
- Smlouva bude zaregistrovaným domácnostem nabídnuta na dobu určitou, a to na 1 rok.
- Ve smlouvě nebude automatické prodlužování.
- Smlouva bude bez skrytých poplatků.
- Smlouva bude bez poplatků spojených s jejím ukončením.
- Vítězná společnost musí zákazníkům zajistit kvalitní zákaznický servis.
- Musí přistoupit na Etický kodex obchodníka v energetických odvětvích.
Po skončení smlouvy pak musí zákazníky převést na smlouvu na dobu neurčitou, aby jim tak dal možnost ji kdykoli vypovědět.
Aukce
Do celé akce se nakonec zapojilo více než 66 000 domácností, z nichž 53 % chtělo změnit dodavatele elektřiny i plynu, 44 % z chtělo změnit pouze dodavatele elektřiny a 3 % zaregistrovaných si přálo změnit pouze dodavatele plynu.
Aukce proběhla 11. února 2016 a o těchto 66 000 domácností se v ní utkalo 7 dodavatelů energií. Společnost dTest ale ostatní účastníky aukce nezveřejní. Ti totiž mají i ve smlouvě zakotveno, že jejich jméno bude publikováno pouze v případě, že výslednou aukci vyhrají. Jedním z důvodů je zabránění případného poškození té společnosti, která nevyhrála, a zabránění tlaku ze strany občanů na poražené energetické společnosti, aby jim nabídly lepší ceny.
Je však možné, že i společnosti, které se zúčastnily, ale aukci nevyhrály, upraví své ceny směrem k zákazníkům. Pravděpodobně to ale nebude tak výrazné jako u vítězného dodavatele.
Vyhrála Europe Easy Energy
Aukce se zúčastnilo 7 dodavatelů elektřiny. My se však dozvíme pouze vítěze, a tím se po 18 hodinách stala společnost Europe Easy Energy, zkratkou „3E“. To je velmi seriózní firma. Mezi její standardy patří dlouhodobě nízké ceny, smlouvy na dobu neurčitou, ale i nabídka asistenčních služeb, která je pro klienty společnosti v ceně. Společnost nabízela i zvýhodněné nabídky pro seniory či zaměstnance společnosti, kterým tento dodavatel elektřinu dodával. Zvýhodněné nabídky nabízel i v případě společného odběru elektřiny a plyn.
Dodavatel se navíc zavázal dodržovat Etický kodex a transparentně informuje zákazníky o změnách. Reagoval dokonce i na kritiku zákazníků a upravil nové ceníky, místo zdražení zlevnil.
Tuto společnost ale loni koupila jiná energetická společnost, a sice Bohemia Energy Entity. O tom jste si mohli přečíst v článku Máte smlouvu s Europe Easy Energy? Zbystřete, koupil ji lovec klientů.
Fakticky tedy budete součástí skupiny Bohemia Energy. Podmínky aukce musí samozřejmě společnost Europe Easy Energy dodržet, ale po skončení smlouvy pečlivě sledujte případné změny obchodních podmínek, protože „Bohémku“ a jí vlastněné společnosti (s výjimkou 3E) v minulosti neprovázela zrovna dobrá reputace z pohledu jednání ke koncovým zákazníkům.
Jaká bude úspora?
Výše úspory je samozřejmě čistě individuální a bude se odvíjet od konkrétní společnosti, kterou máte nyní v poměru k cenám společnosti, ke které přecházíte. Společnost dTest však připravila jakýsi modelový příklad průměrné domácnosti, na kterém úsporu demonstrovala.
Modelová domácnost má 3–5 osob a elektřinu využívá běžným způsobem – svítí s ní a využívá pračku, lednici, myčku a jiné spotřebiče. Mají sazbu D02, což je jednotarifní sazba určena zejména pro střední spotřebu a odběr mají ve výši 3200 kWh (3,2 MWh) ročně. Při přechodu na vítězný tarif by tato domácnost na elektřině ušetřila v průměru 1942 Kč ročně.
Tato domácnost zároveň používá plyn k vytápění zatepleného rodinného domku a její spotřeba je 15 000 kWh (15 MWh). V takovém případě domácnost ušetří za plyn 9980 Kč za rok.
To jsou však jen výpočty pro modelově nastavenou domácnost. Do výpočtů nebyly zahrnuty položky jako například bojler, klimatizace puštěná v létě, tepelné čerpadlo nebo dům vytápěný pomocí elektřiny. V takovém případě máte spotřebu vyšší a vyšší bude i vaše úspora.
Kdy přejdu?
Zaregistrované domácnosti si na nabídku budou muset ještě chvíli počkat. V současné době bude probíhat fáze výpočtu a kalkulací. Následně bude všem zaregistrovaným zaslána individuální nabídka, ve které budou i vyčísleny úspory oproti současnému stavu.
Společnost dTest začne nabídky rozesílat ve druhé polovině března 2016.
Vy pak budete mít na rozmyšlenou několik týdnů. Výslednou nabídku samozřejmě přijmout vůbec nemusíte a můžete dál zůstat u svého dodavatele. Pokud se pro změnu rozhodnete, Europe Easy Energy s vámi vyřídí potřebné formality a uzavře s vámi smlouvu.
Chcete se zaregistrovat? Ještě můžete
Prošvihli jste lhůtu pro zaregistrování, nebo jste si to prostě rozmysleli až teď? Ačkoli lhůta pro přihlašování vypršela již 10. února 2016, ještě pořád je možné se zaregistrovat a o levnější energie se ucházet.
Ti, kteří se zaregistrovali do zmíněného data, mají nabídku levnějších energií jistou. Do uzavření smlouvy je ale nikdo nutit nebude, a tak se může stát, že někteří se nakonec rozhodnout u svého původního dodavatele zůstat. V takovém případě se jejich místo uvolní a šanci dostanou ti, kteří se zaregistrovali po termínu.
Pokud se tedy zaregistrujete nyní, budete zařazeni jako náhradníci a ve chvíli, kdy někdo nabídku odřekne, přijde řada na vás. Zda jste byli jako náhradníci úspěšní, se dozvíte v 1. polovině dubna 2016, kdy vás bude dTest kontaktovat s informací, zda má Europe Easy Energy ještě kapacitu vás přijmout či nikoli.
Registrace je i nadále bez poplatku a i nadále vás nezavazuje k využití předložené nabídky.
Pozor na nátlak
Velcí dodavatelé se obecně do podobných aukcí příliš nehrnou. Je to logické, oni již mají velké množství zákazníků a drží si vyšší ceny, které mnohdy odůvodňují tím, co dnes zákazníci považují za běžné. Například kamennými pobočkami, zákaznickou linkou a dalšími službami. V jejich zájmu samozřejmě není cenu snižovat – mají hodně zákazníků a vysoké ceny. Ke snížení je nic nenutí. Neznamená to ale, že by k odlivu zákazníků byli neteční.
Na základě reakcí, které hromadná změna dodavatele energií vyvolala v zahraničí, lze očekávat nátlak na spotřebitele. Spotřebitelé, kteří mění energie, jsou samozřejmě i od těchto velkých dodavatelů. A jim nebude odliv zákazníků příjemný. Pokud i vy patříte mezi zaregistrované domácnosti a jste v současné době zákazníkem většího dodavatele energií, počítejte i s mírným nátlakem z jeho strany.
Velcí dodavatelé často reagují v mezidobí od skončení aukce do předložení nabídky – tedy v období od 11. února 2016 až do druhé poloviny března 2016, než budou předloženy nabídky.
Může se vám tedy stát, že váš současný dodavatel energií vás v tomto mezidobí sám kontaktuje a nabídne vám nabídku, která by měla vaši možnou úsporu vyrovnat. Problém je v tom, že tak činí v tomto mezidobí, kdy vy ještě nemáte v ruce nabídku od vítězné společnosti. Takže si nemůžete porovnat obě nabídky a logicky se rozhodnout, kde dostanete nižší cenu.
Svoji nabídku vám současný dodavatel předloží s tím, že je samozřejmě časově omezená. Využít ji musíte například do týdne či 14 dnů. Velice pravděpodobně se navíc bude jednat o smlouvu na dobu určitou, ze které se bez smluvní pokuty v případě ukončení před koncem smlouvy nevyvážete.
Pokud i vás kontaktuje stávající dodavatel, mějte to na paměti. A než se rozhodnete na nabídku kývnout, promyslete si, zda se vám opravdu vyplatí zůstat u stávajícího dodavatele a zavázat se znovu na dobu určitou.