Hlavní navigace

Znáte svá práva při nákupu vánočních dárků přes internet?

Sdílet

Veronika Doskočilová

Nakupování přes internet je každoročně oblíbenější a oblíbenější. Tento způsob nakupování má ale i rizika, na které je potřeba si dát pozor. Může se totiž jednat o podvodný e-shop nebo zboží nemusí mít očekávanou kvalitu. Problémy ale mohou nastat i při doručení zboží nebo také v případě reklamace.

Podvodný e-shop často odhalíte podle několika základních znaků. Mezi nejzásadnější patří absence emailového a telefonního kontaktu, nemožnost vybrat si jiný způsob platby, než platbu kartou, a teprve několikatýdenní funkčnost e-shopu. Podvodné e-shopy často vznikají právě v předvánočním období, protože mnoho lidí při nákupu vánočních dárků jedná daleko lehkovážněji, než obvykle, upozorňuje Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz.

Jestliže jste za zboží zaplatili, ale prodejce nekomunikuje a nic vám nepřišlo, můžete se obrátit na svoji banku. V případě, že je zboží zakoupeno v e-shopu a není dodáno, peníze vrátí zákazníkovi banka, která kartu vydala, říká Petr Novák. 

I pokud zboží nakonec dorazí, buďte obezřetní. Než si zásilku přeberete, zkontrolujte vzhled balíku a pokud je poškozený, nepřebírejte ho. Pokud objevíte poškození až po převzetí, pak můžete balík reklamovat. Ideální je ale udělat to co nejdříve a poškození zdokumentovat fotografiemi či výpovědí svědků. Stejný postup platí i v případě, že je balík v pořádku, ale poškozené je zboží uvnitř, případně chybí některý z komponentů.

Stále platí, že pokud si objednáváte zboží z internetu, máte právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Lhůta začíná běžet ve chvíli, kdy si zboží převezmete. Nárok vám ale při nákupech přes internet nenáleží vždy. V některých zákonem stanovených případech toto pravidlo neplatí, jedná se například o nákup spodního prádla, zubních kartáčků, případně časopisů, které již byly rozbaleny, a dále také o nákup zboží, které bylo upraveno dle přání kupujícího, objasňuje Petr Novák.

Nákupy na sociálních sítích se pak řídí stejnými pravidly, jako byste nakupovali na e-shopu. Je však rozdíl v tom, kdo zboží prodává, tato pravidla totiž platí pouze pro tzv. profesionály. Pokud například maminka prodává oblečení svých dětí přes Facebook či jiný server, stejná pravidla pro odstoupení od smlouvy neplatí. Pokud prodávající není podnikatelem, nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dní nevzniká.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Žádné názory

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).