Hlavní navigace

Zájem o čínské e-shopy v Česku roste. Pomáhá i sílící koruna

Jiří Hovorka

Češi nakupují stále častěji na čínských e-shopech. Ukazují to statistiky bank, které poskytly agentuře ČTK.

Například u klientů mBank před posledními Vánocemi dominoval nákupům na internetu čínský e-shop AliExpress, ještě v roce 2016 přitom nejčastěji klienti mBank na internetu utráceli peníze u české jedničky Alza.cz. Výrazně se ale liší výše útraty. Zatímco u Alzy byl průměr ve výši 2707 Kč, v případě AliExpressu to bylo jen 249 Kč.

U ČSOB vzrostly počty nákupů v tomto největším čínském e-shopu loni o polovinu, loni tak šlo měsíčně v průměru o 110 000 transakcí.

Za rostoucím zájmem o nákupy v zahraničních e-shopech je kromě jiného i sílící kurz koruny. V meziročním srovnání si česká měna vůči jüanu polepšila o 14 procent, vůči americkému dolaru pak o pětinu. K euru je koruna na téměř pětiletém rekordu, například Česká národní banka má na dnešní den vyhlášený kurz 25,43 CZK/EUR.

Podle prosincového průzkumu pro společnost ESET nakupuje v čínských e-shopech již 42 procent českých uživatelů internetu. Čínské e-shopy tak jsou v Česku druhé nejoblíbenější. Na e-shopech v USA a ve státech EU nakupuje shodně 13 procent uživatelů.

Čechy k nákupu v zahraničí kromě silnější koruny lákají i nižší ceny zboží. Zároveň ale musí myslet na to, že při nákupech z Číny či USA, pokud objednané zboží stojí od 22 až 150 euro, se platí DPH 21 procent. Při ceně nad 150 euro je nutné uhradit DPH i clo, připomíná ve své zprávě agentura ČTK.

Našli jste v článku chybu?