Výrobce značek Opavia, Figaro, Milka a Oreo dostal pokutu přes 8,3 mld. Kč

Sdílet

Oreo Autor: Depositphotos

Výrobce českých tradičních značek Opavia, Figaro či Milka, ale také Oreo a Toblerone, nadnárodní společnost Mondelez, dostala od Evropské komise obří pokutu ve výši 8,3 mld. Kč za umělé rozdělování vnitřního trhu EU a dlouhodobé poškozování zákazníků.

V podstatě jde o to, že tento americký koncern brání obchodníkům, aby mohli volně nakupovat jeho značky v rámci jednotného evropského trhu a udává pro své výrobky různé ceny v jednotlivých evropských zemích. Znemožňovala obchodníkům nakupovat tam tam, kde jsou výrobky nejlevnější. 

Takové praktiky se nazývají územní omezení dodávek a vedou k umělému rozdělování společného evropského trhu tak, aby dominantní producenti potravin mohli zneužívat své silné pozice a obliby u zákazníků k požadování neoprávněně vysokých cen a k umělému navyšování svých zisků, podotýká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Na takto uměle rozděleném trhu nastavují výrobci značkových potravin, obvykle prostřednictvím svých distributorů v jednotlivých zemích, uměle odlišné nákupní ceny pro obchodníky. Národní distributoři pak mají obvykle zakázáno dodávat dané výrobky do jiné evropské země a nemožnost obchodníků nakupovat volně po celé Evropě nevyhnutelně vede k vyšším cenám pro konečné spotřebitele, dodává.

Kupujete sušenky od společnosti Mondelez?

Chování firmy Mondelez není ojedinělé. Územní omezení dodávek je systémový problém, který se objevuje napříč všemi členskými státy Evropské unie a se kterým se pravidelně potýkají obchodníci v rámci svého každodenního podnikání. Tyto praktiky se však stále nedaří zcela vymýtit a obchodníci požadují, aby přišel jednoznačný zákaz podobného neférového chování a poškozování evropských spotřebitelů.

Mondelez není první, kdo pokutu dostal, Například v roce 2019 uložila Evropská komise pokutu ve výši 5 mld. Kč pivovarnickému koncernu AB InBev za to, že omezovala dovoz piva z Nizozemska do Belgie.

Evropské sdružení obchodníků EuroCommerce i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR odhadují, že zbytečně vysoké ceny stojí zákazníky v Evropské unii podle analýzy Evropské komise každý rok téměř 350 miliard korun.

Pozornost na téma musí zaměřit také jednotlivé členské státy. Ministři pro ekonomiku v rámci Rady pro konkurenceschopnost diskutovali o problému minulý pátek. Česká republika je součástí koalice zemí, které chtějí rozbíjení jednotného evropského trhu řešit, a oceňujeme, že se Ministerstvo průmyslu a obchodu jednoznačně postavilo na stranu zákazníků, podotýká Tomáš Prouza. Na potřebu vyřešit tuto nekalou praktiku velkých potravinářských koncernů poukázal ve své zprávě o vnitřním trhu také bývalý italský premiér Enrico Letta.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).