Výrobce značek Opavia, Figaro, Milka a Oreo dostal pokutu přes 8,3 mld. Kč

Sdílet

Oreo Autor: Depositphotos

Výrobce českých tradičních značek Opavia, Figaro či Milka, ale také Oreo a Toblerone, nadnárodní společnost Mondelez, dostala od Evropské komise obří pokutu ve výši 8,3 mld. Kč za umělé rozdělování vnitřního trhu EU a dlouhodobé poškozování zákazníků.

V podstatě jde o to, že tento americký koncern brání obchodníkům, aby mohli volně nakupovat jeho značky v rámci jednotného evropského trhu a udává pro své výrobky různé ceny v jednotlivých evropských zemích. Znemožňovala obchodníkům nakupovat tam tam, kde jsou výrobky nejlevnější. 

Takové praktiky se nazývají územní omezení dodávek a vedou k umělému rozdělování společného evropského trhu tak, aby dominantní producenti potravin mohli zneužívat své silné pozice a obliby u zákazníků k požadování neoprávněně vysokých cen a k umělému navyšování svých zisků, podotýká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Na takto uměle rozděleném trhu nastavují výrobci značkových potravin, obvykle prostřednictvím svých distributorů v jednotlivých zemích, uměle odlišné nákupní ceny pro obchodníky. Národní distributoři pak mají obvykle zakázáno dodávat dané výrobky do jiné evropské země a nemožnost obchodníků nakupovat volně po celé Evropě nevyhnutelně vede k vyšším cenám pro konečné spotřebitele, dodává.

Kupujete sušenky od společnosti Mondelez?

  • Ano
    34 %
  • Ne
    66 %

Chování firmy Mondelez není ojedinělé. Územní omezení dodávek je systémový problém, který se objevuje napříč všemi členskými státy Evropské unie a se kterým se pravidelně potýkají obchodníci v rámci svého každodenního podnikání. Tyto praktiky se však stále nedaří zcela vymýtit a obchodníci požadují, aby přišel jednoznačný zákaz podobného neférového chování a poškozování evropských spotřebitelů.

Mondelez není první, kdo pokutu dostal, Například v roce 2019 uložila Evropská komise pokutu ve výši 5 mld. Kč pivovarnickému koncernu AB InBev za to, že omezovala dovoz piva z Nizozemska do Belgie.

Evropské sdružení obchodníků EuroCommerce i Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR odhadují, že zbytečně vysoké ceny stojí zákazníky v Evropské unii podle analýzy Evropské komise každý rok téměř 350 miliard korun.

Pozornost na téma musí zaměřit také jednotlivé členské státy. Ministři pro ekonomiku v rámci Rady pro konkurenceschopnost diskutovali o problému minulý pátek. Česká republika je součástí koalice zemí, které chtějí rozbíjení jednotného evropského trhu řešit, a oceňujeme, že se Ministerstvo průmyslu a obchodu jednoznačně postavilo na stranu zákazníků, podotýká Tomáš Prouza. Na potřebu vyřešit tuto nekalou praktiku velkých potravinářských koncernů poukázal ve své zprávě o vnitřním trhu také bývalý italský premiér Enrico Letta.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).