Výprodejové akce jsou stále v plném proudu a prodejci se snaží zaujmout výhodnou nabídkou. Výjimkou nejsou ani lákadla na slevy, které dosahují 80 %. Ne vždy se ale jedná o výhodnou nabídku. Obchodník slevu často vytváří uměle, nebo si klade zvláštní podmínky. Společnost Senior Safe zveřejnila několik tipů, jak při výprodejích nenaletět.
Informace o ceně
Výzkum, který provedla společnost Karsa Tecchnologies v roce 2015 ukázal, že v lednu zlevnily e-shopy pouze 3 % ze svého sortimentu. U dvou třetin zboží k poklesu ceny po Vánocích nedošlo. Jednalo se tak o slevy uměle vytvořené. To že prodejce připevní k výrobku cedulku sleva, ještě neznamená, že bude levnější. Obchody často ceny několik týdnu před výprodejem uměle zvýší a pak je znovu sníží na původní úroveň. Slevu tak zákazníkovi skutečně poskytnou a jejich jednání není nijak postižitelné, kupující ale ve výsledku nic neušetří,
říká Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe.
Pokud budete kupovat dražší zboží, informujte se nejprve, jak se pohybuje cena tohoto zboží na trhu. Můžete se zaměřit i na vývoj ceny v posledním měsíci.
Velkým slevám nevěřte
Již zmíněné slevy ve výši 70 % či 80 % je lepší brát s určitou rezervou. Většinou se slevy v této výši týkají pouze drobného zboží. Také se může stát, že v obchodě bude jen pár kusů zlevněného zboží a zbytek zůstane beze změny.
Dbejte proto spíše na celkovou úsporu, než na výši slevy. 20% sleva na dražší kousek oblečení nebo na elektroniku totiž může být ve výsledku mnohem výhodnější než 80% sleva na drobnosti.
Podmínky akce
Je vhodné se také dopředu vyptat na konkrétní podmínky akce. Obchodník někdy podmiňuje slevu tím, že nakoupíte za určitou minimální částku, nebo při odběru nad určitý počet kusů apod. Nebo je sleva vázána na členskou kartičku.
Na svých právech trvejte
Někteří obchodníci mají ve zvyku klást u zlevněného zboží zvláštní podmínky. Většinou na to ale ze zákona nemají nárok. Pokud koupíte zboží přes internet, máte vždy nárok ho do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Jestli jste jej zakoupili za plnou či zvýhodněnou cenu, není důležité. Všechny druhy zboží máte právo reklamovat. Na zlevněné zboží se vztahuje záruka stejně jako na zboží, které v akci není. Výjimkou je případ, kdy je zboží zlevněné kvůli nějaké vadě, v tom případě pak tuto vadu nelze po nákupu reklamovat,
vysvětluje Tomáš Kunc.