Hlavní navigace

Volal vám jiný dodavatel energií? Možná jste s ním během hovoru uzavřeli smlouvu

Sdílet

Spotřebitelské sdružení dTest upozornilo na některé praktiky dodavatelů, kteří využívají možnosti uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny či plynu prostřednictvím telefonického hovoru. Zákon totiž výslovně nepožaduje, aby smlouva o dodávkách energií musela mít písemnou formu.

Pracovníci dodavatele otázky někdy formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Přitom volanému tvrdí, že jen přestavují svou nabídku, upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení a upozornil hlavně na otázku, zda vás nabídka zaujala. Pokud na ni odpovíte souhlasem, někteří dodavatelé zaevidují uzavření smlouvy. Vy pak musíte dokázat, že jste svým vyjádřením smlouvu uzavřít nechtěli, což může být problém.

Jednou z možností, jak se bránit, je podle Zeleného uznat, že smlouva byla byť nechtěně uzavřena a následně ji zrušit odstoupením od smlouvy nebo její výpovědí. Odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku (tedy i telefonicky) můžete do 14 dnů od jejího uzavření.

Smlouva se pak zruší od počátku. Pokud nestihnete od smlouvy odstoupit, můžete ji podle energetického zákona vypovědět ještě do 15 dnů po zahájení dodávek. Pak smlouva skončí po uplynutí 15 denní výpovědní lhůty (počítá se od prvního dne měsíce následujícího po tom, ve kterém jste doručili výpověď).

Dodavatel vůči vám nemůže uplatňovat v souvislosti s výpovědí smlouvy žádnou sankci, jako například smluvní pokutu nebo poplatek za ukončení smlouvy, zdůraznil Zelený, podle kterého smlouvu lze takto vypovědět kdykoliv od jejího uzavření. Pokud však už dodavatel začal s dodávkami energií, platí, že musíte zaplatit za to, co jste spotřebovali.

Informace o možnosti odstoupení, a podle názoru dTestu i o možnosti výpovědi, patří mezi povinně poskytované informace, které vám musí dodavatel před uzavřením smlouvy sjednávané po telefonu poskytnout.

Pokud nebudete o možnosti odstoupit od smlouvy informováni během telefonického rozhovoru, ale až později, 14 denní lhůta pro odstoupení běží od doby, kdy poučení dostanete. Nedostanete-li tuto informaci vůbec, máte možnost od smlouvy odstoupit do roka a čtrnácti dnů od uzavření smlouvy, dodal Zelený.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 3. 2017 12:22

    Big Johny J (neregistrovaný) 85.162.8.---

    Ano s tim mohu jen souhlasit. Vetsinou to teda delam tak, ze hovor neukoncim, ale telefon dam na stul a delam si dal svou praci. Jouda na druhe strane po nejake dobe pozna, ze ho nikdo neposloucha a sam hovor ukonci. Obcas takhle kecaji i minutu :)

  • 1. 3. 2017 16:38

    vanas (neregistrovaný) ---.cust.vodafone.cz

    Osobne mi volaji tak 1x do tydne ruzne spolecnosti. Na kazdou jejich otazku odpovidam ne. Dalsi dobra vec je ta ze mam aplikaci ktera mi nahrava veskere hovory a uz parkrat pomohla. Kdyz reknu ze hovor nahravam tak bud zavesi nebo mluvi uplne jinak

  • 3. 3. 2017 16:31

    Marphy (neregistrovaný) ---.digineo.de

    Mně takhle volali ob Bohemia energy během pracovní doby a ještě k tomu na služebák, tak jsem jim dal na sebe svoje osobní číslo a ať mě kontaktují až po páté hodině, když už nejsem v práci. Jak jsem jim řekl tak i udělali a nakonec jsme se i na poskytování služeb dohodli. Takže jek je to pro někoho otravné, tak mně to přišlo od nich vhod. Už delší dobu jsem totiž uvažoval, že bych překopal papíry ve svých dodavatelích kvůli cenám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).