Vady zájezdu reklamujte ihned, zdržení na vaší straně vás může připravit o kompenzaci

Sdílet

Objednaný zájezd musí proběhnout podle uzavřené smlouvy. Pokud se od ní odchýlí a vy nejste s průběhem spokojeni, máte právo zájezd reklamovat. A to buď přímo u cestovní kanceláře, nebo u zprostředkovatele, u kterého jste zájezd zakoupili.

Situaci si pohlídejte už při sepisování smlouvy. To, co vám slíbí ústně, totiž ještě nemusí nic znamenat. Je důležité dbát na to, aby vše, co pracovníci cestovní kanceláře přislíbili ústně, bylo uvedeno ve smlouvě či jiném písemném dokumentu, upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud pak dojde k tomu, že zájezd neprobíhá podle toho, co je uvedeno ve smlouvě, musí cestovní kancelář zajistit nápravu. Předně se musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, kdy vám rozdíl v ceně vrátí. Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého.

V některých případech můžete změnu ubytování odmítnout. Pokud jste si například zaplatili zájezd do hotelu s nadstandardním sportovním areálem a navrhované náhradní řešení není srovnatelné s tím, co bylo sjednáno ve smlouvě, můžete odmítnout a nechat se dopravit zpět domů.

S reklamací ale na nic nečekejte. Jakýkoliv problém je zapotřebí reklamovat na místě, jinak nevznikne právo na slevu. Po zjištění nesrovnalostí proto upozorněte vašeho delegáta, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a chtějte okamžitou nápravu nebo alespoň vystavení písemného dokladu o uplatněné reklamaci. Ke zjednání nápravy na místě určete lhůtu. Nečinnost cestovní kanceláře či delegáta vás pak opravňuje si potřebná opatření zařídit sami a vzniklé náklady předložit cestovní kanceláři k úhradě – například příplatek za přestěhování do pokoje s výhledem na moře. Veškeré vytýkané nedostatky si nafoťte nebo natočte. Jako důkaz může posloužit také svědectví dalších účastníků zájezdu, radí Eduarda Hekšová.

U některých vad náprava možná není, tam pak zbývá požadovat pouze finanční kompenzaci. Při určování výše slevy se lze orientovat podle takzvané frankfurtské tabulky slev, kterou užívají při rozhodování zejména německé soudy. Podle ní by například u chybějícího bazénu bylo možné požadovat slevu 10 až 20 % a u nižší třídy dopravního prostředku až 15 % z ceny zájezdu.

Pokud váš problém nikdo na místě nevyřešil, obraťte se po návratu s reklamací na cestovní kancelář a chtějte slevu. Na vyřízení reklamace má cestovní kancelář 30 kalendářních dnů. Pokud vám reklamaci zamítnou, musíte řešit spor u soudu nebo mimosoudní cestou, například přes službu mimosoudního řešení sporů při České obchodní inspekci.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).