Administrativa pro firmy a zaměstnavatele se zjednoduší. Stát plánuje nahradit v rámci informační povinnosti zaměstnavatelů různým úřadům desítky formulářů tzv. Jednotným měsíčním hlášením zaměstnavatele (JMHZ). Změna by měla pomoci i zaměstnancům. Vyplývá to ze zprávy Ministerstva práce a sociálních věcí s odkazem na schválený návrh zákona o Jednotném měsíčním hlášení a podpůrné legislativy vládou.
Namísto až 25 formulářů pro pět různých institucí by tak zaměstnavatelé mohli od ledna příštího roku podávat elektronicky jedno hlášení a ušetřili by si opakované vykazování stejných údajů různým úřadům.
Zaměstnavatelé budou nově zasílat všechny požadované informace do 20. dne následujícího měsíce přímo MPSV. To bude data automaticky sdílet s dalšími oprávněnými institucemi, jako jsou Česká správa sociálního zabezpečení, územní správy sociálního zabezpečení, Institut posuzování zdravotního stavu, Úřad práce ČR, orgány Finanční správy České republiky, Ministerstvo financí nebo Český statistický úřad,
popsal ministr práce Marian Jurečka.
Jurečka ve zprávě MPSV nezmínil, že návrh zároveň počítá se vznikem povinnosti podat daňové přiznání pro řadu zaměstnanců, kvůli zrušení srážkové daně.
Kromě jednodušší administrativy a jednotného termínu by mělo hlášení přinést státu i lepší možnosti statistického zpracování dat pro účely politiky zaměstnanosti. Výhody pocítí i zaměstnanci, například v podobě předvyplnění daňového přiznání ze strany Finanční správy,
nastínil výhodu i pro samotné fyzické osoby také ministr financí Zbyněk Stanjura s tím, že úřady budou mít k dispozici také další údaje, které by se podobným daly využít i do jejich případných žádostí o podporu v nezaměstnanosti nebo dávky státní sociální podpory.
Do budoucna by se měly do hlášení dostat i další vykazovací povinnosti, např. hlášení vůči zdravotním pojišťovnám. Novinka by měla znamenat první krok k vizi Jednotného inkasního místa. S tou přišel před lety Miroslav Kalousek, který chtěl s její pomocí sjednotit a zjednodušit administrativu zaměstnavatelů ohledně daní, pojistného a dalších poplatků. Následující vláda ale připravovanou normu zastavila.
První testování projektu začne probíhat v pilotní fázi od letošního července. Počítáme s intenzivní komunikací a pomocí pro všechny zainteresované subjekty. Fungovat bude přesná elektronická zpětná vazba k podávaným hlášení. Projekt jsme v rámci přípravy konzultovali se všemi důležitými subjekty, jako třeba Hospodářskou komorou, Svazem průmyslu a dopravy nebo Svazem účetních,
dodal Jurečka.
Zákon by měl být podle návrhu účinný od 1. ledna 2026.