V Evropě už je jen jedna země, která je pro řidiče levnější než Česká republika a to Maďarsko. Vyplývá to z průzkumu společnosti LeasePlan sestaveného na základě ukazatele LeasePlan Car Cost Index, který zahrnuje všechny náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v dané zemi, zvlášť pro benzinovou a zvlášť pro naftovou motorizaci (pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, daně, náklady na palivo a zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa).
Na nejvyšší náklady index ukazuje majitelům benzinových vozů v Norsku, který měsíčně za auto vynaloží průměrně 708 eur, což je skoro dvakrát více než řidiči v Maďarsku (264 eur). V České republice je to 386 eur.
Naftové auto se nejvíce prodraží Nizozemcům (695 eur), Finům (684 eur) a opět Norům (681 eur). Nejlevnější je opět Maďarsko (369 eur) a Česká republika (396 eur).
Společnost LeasePlan porovnávala náklady na vlastnictví a provoz aut ve 24 evropských zemích, se zaměřením na malá vozidla (Opel Corsa nebo Renault Clio) a vozy nižší střední třídy (Octavia, Volkswagen Golf či Ford Focus). Analýza počítala s náklady v prvních třech letech provozu a ročním nájezdem 20 tisíc kilometrů.
Podle společnosti LeasePlan ze studie vyplynulo, že existuje silná korelace mezi vysokými celkovými náklady a výší daní – silniční daně a DPH. Vliv na tyto rozdíly mohou mít i silná „zelená hnutí“ v dražších zemích, což se promítá do environmentální regulace prostřednictvím daní. Například v Nizozemsku zvýší silniční dan a DPH celkové náklady na dieselový vůz až o 31 %. V Norsku se benzinový automobil prodraží na daních až o 29 % celkových nákladů,
uvádí zpráva k analýze.
Zdroj: LeasePlan