Při reklamaci nemusíte mít účtenku fyzicky u sebe. Pozor ale na zboží z druhé ruky

Sdílet

Reklamaci nějakého zboží či služby už nejspíše zažil každý z nás. Někdy ale lidé nevědí, na co mají v rámci reklamace právo a v pravidlech tápou. A vznikají pak všeobecně rozšířené omyly. Neřídíte se jedním z nich?

Prvním omylem je tvrzení, že k reklamaci nutně potřebujete účtenku. Mnoho lidí má pak doma krabici plnou papírových účtenek a ve chvíli, kdy je potřeba něco reklamovat, nastává hledání jehly v kupce sena mezi ostatními účtenkami. Účtenku přitom vůbec nepotřebujete. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví, radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Nebo si účtenky můžete nahrát do speciální mobilní aplikace, která slouží pro jejich správu. I s takto vyfocenou účtenkou je možné zboží reklamovat.

Dokonce můžete reklamovat výrobek i v případě, že důkaz o koupi nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává. Nenechte se proto odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob – ale k němu se obchodníkovi nejspíše chtít nebude.

Dalším mýtem je tvrzení, že je možné reklamovat jen tam, kde jste zboží zakoupili. To také není pravda. Představte si, že jste si zakoupili kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. To nevadí, protože reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis, poznamenává Lukáš Zelený.

Pokud si nejste jisti, kdo vám zboží vlastne prodal, tak vždy rozhoduje IČ nebo obchodní firma, která je uvedena na dokladu. Pozor ale na franšízy. I když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.

V případě, že nemáte možnost do obchodu zajet, můžete zboží reklamovat i poštou. Když vám bude reklamace uznána, obchodník vám musí uhradit i poštovné.

Trochu jiná pravidla ale platí při reklamaci věcí z bazaru. I když k nim dostanete účtenku, která značí, že je zboží ještě v záruce, neznamená to, že s reklamací uspějete. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám, vysvětluje Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).