Hlavní navigace

Při reklamaci nemusíte mít účtenku fyzicky u sebe. Pozor ale na zboží z druhé ruky

Sdílet

Veronika Doskočilová

Reklamaci nějakého zboží či služby už nejspíše zažil každý z nás. Někdy ale lidé nevědí, na co mají v rámci reklamace právo a v pravidlech tápou. A vznikají pak všeobecně rozšířené omyly. Neřídíte se jedním z nich?

Prvním omylem je tvrzení, že k reklamaci nutně potřebujete účtenku. Mnoho lidí má pak doma krabici plnou papírových účtenek a ve chvíli, kdy je potřeba něco reklamovat, nastává hledání jehly v kupce sena mezi ostatními účtenkami. Účtenku přitom vůbec nepotřebujete. Prodejce sice může požadovat důkaz o koupi, tím ale nemusí být jen papír z jeho kasy. Vzestup bezhotovostních plateb zde může zachránit spoustu situací – pokud jste nákup platili kartou, stačí transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví, radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Nebo si účtenky můžete nahrát do speciální mobilní aplikace, která slouží pro jejich správu. I s takto vyfocenou účtenkou je možné zboží reklamovat.

Dokonce můžete reklamovat výrobek i v případě, že důkaz o koupi nemáte, ale nákup u konkrétního prodejce je zřejmý třeba proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává. Nenechte se proto odbýt. U soudu by mělo šanci na úspěch například i svědectví dalších osob – ale k němu se obchodníkovi nejspíše chtít nebude.

Dalším mýtem je tvrzení, že je možné reklamovat jen tam, kde jste zboží zakoupili. To také není pravda. Představte si, že jste si zakoupili kabát, když jste byli na pracovní cestě v Praze, ale žijete v Ostravě a do hlavního města se v nejbližší době nechystáte. To nevadí, protože reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis, poznamenává Lukáš Zelený.

Pokud si nejste jisti, kdo vám zboží vlastne prodal, tak vždy rozhoduje IČ nebo obchodní firma, která je uvedena na dokladu. Pozor ale na franšízy. I když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.

V případě, že nemáte možnost do obchodu zajet, můžete zboží reklamovat i poštou. Když vám bude reklamace uznána, obchodník vám musí uhradit i poštovné.

Trochu jiná pravidla ale platí při reklamaci věcí z bazaru. I když k nim dostanete účtenku, která značí, že je zboží ještě v záruce, neznamená to, že s reklamací uspějete. V praxi sice reklamace druhým vlastníkem ve většině případů prochází, avšak obchodník má právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem. Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám, vysvětluje Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
  • 6. 3. 2019 10:25

    Čtenář. (neregistrovaný) ---.cust.vodafone.cz

    Poslední odstavec je zmatečný, směšuje dohromady nákup v bazaru a nákup od jiné osoby. V uváděném příkladu se píše o tom, že obchodník (tj. bazar) má právo nevyhovět reklamaci a současně je jako řešení uvedena možnost zůstat v kontaktu s původním vlastníkem. Navíc se domnívám, že pokud zboží zakoupím s tvrzením bazaru o záruce (tj. když bazar ke zboží přikládá původní záruční list s tím, že zboží přebírá s touto zárukou), asi bych zkusil vyřídit reklamaci s odkazem na klamavou praktiku, případně bych tvral na dodržení záruky, poskytnuté bazarem. Navíc pokud bazar něco vykupuje, lze předpokládat, že má ošetřeno postoupení práv z vadného plnění od původního vlastníka (nebo by to alespoň ošetřeno měl, když vykupuje něco se záručním listem a především nový zákazník nemůže vědět, že něco takového bazar při výkupu případně ošetřeno nemá. Myslím tedy, že nelze apriori napsat, že obchodník má právo nevyhovět.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).