Na první výhodnou nabídku Češi jen tak neskočí. Většina z nás je zvyklá pracovat s porovnávači cen, papírovými letáky nebo nejnověji aplikacemi v mobilu. Nejvíce ceny porovnáváme při nákupu spotřební elektroniky, naopak rezervy máme v případech, kdy si jdeme třeba pro půjčku nebo pojištění. Zjistil to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.
Bez srovnání se neobejdeme, hlavně pokud vyrážíme kupovat spotřební elektroniku. Například při nákupu telefonu ceny zkoumá a porovnává 95 procent zákazníků. Devět z deseti lidí si obhlíží ceny, i pokud potřebují bílou elektroniku, tedy například mikrovlnku nebo lednici.
Není překvapivé, že lidé daleko méně porovnávají ceny například u hraček nebo u oblečení. Tam je totiž základ, že musí dobře bavit či se líbit. Pokud se vám v jednom obchodě velmi líbí jedna bunda, není tak pravděpodobné, že ji tam necháte jen proto, že u vedlejšího prodejce mají méně hezkou, ale levnější,
myslí si Roman Müller, analytik spotřebitelského financování společnosti Home Credit.
Především starší ročníky si pak hlídají i ceny jídla – u lidí nad 45 let tak činí 70 procent spotřebitelů.
Naopak při výběru pojištění či úvěru srovnává ceny a podmínky jen každý druhý. Finanční produkty se přitom mohou výrazně lišit nejen cenou, ale i třeba doplňkovými službami. Často je také sjednáváme i na desítky let dopředu, jejich pečlivému srovnání bychom tedy měli věnovat dostatek času.