Hlavní navigace

Pozor na podvodníky. Využívají předvánočního nákupního shonu i nájemních inzerátů

Sdílet

Gabriela Hájková 23. 11. 2021

Předvánoční nákupy, které se z velké části odehrávají na internetu, jsou velkou příležitostí pro kybernetické podvodníky. Ti se často schovávají za podvrženou zprávou od falešného dopravce nebo od platební instituce nebo na sociálních sítích šíří tipy na „výhodné nabídky“.

Češi mají rádi výhodné nabídky a slevové akce a útočníci to vědí. Zprávy o výhodných nabídkách putují přes komunikační platformy jako WhatsApp nebo Messenger, tipy na stránky se slevovými kupony se šíří na sociálních sítích. Podvodníci se pod záminkou získání výhod snaží své oběti přimět k vyplnění identifikačních údajů nebo přímo k platbě, informoval Michal Merta, ředitel Cyber Fusion centra společnosti Accenture.

Dále zmínil časté phishingové kampaně napodobující komunikaci s dopravci, které těží z nepozornosti adresátů a faktu, že čekáte několik zásilek. Potom snadno rozkliknete zprávu třeba i od dopravce, od něhož balík nečekáte. Ve zprávě můžete být vyzváni k vyrovnání doplatku nebo vyplnění identifikačních údajů. Další možností je umístění aktivního prvku, který adresáta přesměruje na podvodné stránky – zpráva upozorní na potíže při doručení a jste žádáni o kliknutí na odkaz kvůli upřesnění údajů. U takovýchto zpráv je nutné všímat si dobře adresy odesílatele – podle ní lze většinou odhadnout, že jde o podvod, upozornil také Ondřej Ševeček, odborník na bezpečnost z počítačové školy GOPAS.

Pokud nakupujete od nějakého prodejce poprvé, měli byste se podívat nejprve na recenze a jeho hodnocení. Dejte také pozor na odkazy, které vás navedou na zdánlivý web prodejce, kterého znáte. V předvánočním období se více než jindy lze setkat s bannery, které vypadají jako od seriózního prodejce, a přitom vás nasměrují na podvodné stránky či e-shop. Je tedy důležité být v tomto období obezřetnější, radí Viktor Houška z BNP Paribas Cardif.

Kromě útočníků využívajících phishing ale můžete na podvod narazit i při shánění nájemního bydlení. Podle dat společnosti UlovDomov.cz se podvodníci často schovávají za inzeráty krátkodobého pronájmu typu Airbnb, kteří žijí v zahraničí.

Od začátku fungování inzertního portálu UlovDomov.cz bylo nahlášeno více než 5000 problematických inzerátů. Konkrétně za spam či podvod byla uživateli označena zhruba polovina z nich, což v průměru vychází na 1 podezřelý inzerát denně, uvedl Michal Hrbatý, CEO společnosti UlovDomov.cz s tím, že platforma spolupracuje i s Policií ČR.

Upozornil na to, že covidová krize vedla k tomu, že část majitelů byty provozované v režimu krátkodobých pronájmů buď prodala, nebo je nabídla k dlouhodobému pronájmu. Toho využívají i podvodníci, kteří se vydávají za majitele těchto bytů.

Podvodné inzeráty jsou často psány anglicky, mnohdy s chybami, případně špatnou či nespisovnou češtinou. Údajný majitel bytu se obvykle tváří, že žije v zahraničí a zájemce žádá o zaslání dokladů a také o platbu předem, buď kartou nebo na účet. Na vše spěchá a snaží se vyhnout prohlídce bytu, například pod záminkou velkého množství zájemců, vysvětlil Hrbatý a dodal, že zájemcům podvodníci slibují předání klíčů třetí stranou nebo jejich zaslání poštou, to vše po úhradě nájmu, jehož výše je přitažlivě výhodná.

Setkáte-li se na podobných plarformách s podezřelým či problematickým inzerátem, nahlaste ho provozovateli, který u něj může zobrazit varování nebo váš podnět prověřit a inzerát případně stáhnout. O podobných inzerátech si přečtěte v článku Pozor na podvodné nájmy na internetu. Jak se nenechat napálit a co dělat, když jste naletěli?

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).