Objednání zboží přes internet s sebou nese různá rizika. Tak jako zboží z kamenné prodejny, i to z internetového obchodu může mít po čase nějakou vadu a vy budete muset výrobek reklamovat. S reklamací zboží objednaného přes internet mají zkušenost dvě třetiny Čechů. V případě, že narazí na problém, si pak většina při dalším nákupu vybere jiný e-shop.
Výhrady k reklamaci a postupu prodejce má přitom 40 % zákazníků, kteří museli výrobek reklamovat. Reklamace je obecně pro prodejce riziková, protože může vést ke ztrátě zákazníka. I když vše proběhne správně, zhruba 30 % zákazníků už příště raději nakoupí jinde,
vysvětluje Jan Penkala z konzultační společnosti ACOMWARE. Téměř 50 % zákazníků nakoupí příště jinde v případě, že s reklamací nejsou spokojeni nebo jim nejsou proplaceny veškeré náklady, tedy například poštovné.
Češi stále nejvíce podporují variantu, kdy má internetový obchod i kamennou prodejnu, kde si zboží mohou vyzvednout, vyzkoušet apod.
Nákup přes internetový obchod preferují dotázaní u knih nebo elektroniky. Naopak pro drogerii nebo potraviny si raději zajdou do kamenného obchodu. Postupně ale roste počet lidí, kteří pro nákupy využívají v podobném poměru oba kanály, aktuálně je to již minimálně každý třetí,
vysvětluje docent Václav Stříteský z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze.
Mění se také způsob, jakým nakupujeme. Už 21 % nákupů uskutečníme z mobilu, před dvěma lety to přitom bylo pouhých 11 %. U mladší generace do 34 let tvoří nákupy přes mobil dokonce třetinu všech prodejů.