Podomní prodejci mají novou fintu. Tentokrát sázejí na vaši nepozornost. Nechají vás podepsat dokument, který podle prodejce potvrzuje, že vám odprezentoval nabídku, nebo že se v daném domě zastavil. Ve skutečnosti ale uzavíráte novou smlouvu o dodávkách energií. O změně se pak můžete dozvědět až ze závěrečného vyúčtování.
Vy ale nejste povinni nic podepisovat, a to ani převzetí nabídky, ani její odprezentování, ani potvrzení pro něčího zaměstnavatele, že u vás vážně byl. Základní rada zní: nic podomnímu prodejci nepodepisujte a v klidu si předložený dokument po odchodu prodejce prostudujte a případně se mu poté ozvěte. Kontakt na sebe mu raději nedávejte, aby vás neobtěžoval svými nabídkami,
uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
V případě, že jste už dokument podepsali a chybu jste si uvědomili pozdě, můžete od ní odstoupit či ji vypovědět. Musíte si ale pohlídat lhůty. To, že jste nevědomky podepsali přechod k jinému dodavateli poznáte tak, že vám bude doručeno závěrečné vyúčtování od vašeho původního dodavatele, případně i uvítací dokumentace a rozpis záloh od nového dodavatele. Odstoupit ale musíte do 14 dnů od podpisu smlouvy s podomním prodejcem. Jedná-li se o změnu dodavatele, můžete navíc smlouvu vypovědět do 15 dnů od zahájení dodávek novým dodavatelem. Pokud již ovšem od něj elektřinu nebo plyn odeberete, budete za odebranou energii muset samozřejmě zaplatit.
Také se ale může stát, že podpisem nedošlo ke změně dodavatele, ale pouze k úpravě vaší již stávající smlouvy s totožným dodavatelem. Pak změnu poznáte až na ročním vyúčtování.