Objednali jste zboží za dvě stovky a přišla vám zásilka s výzvou k platbě tisícikoruny a příslib zasílání dalších balíčků? V poslední době se začínají tyto praktiky opět rozmáhat. Potvrzuje to i spotřebitelská linka sdružení TEST, kde se v poslední době zvýšil počet stížností na toto chování zásilkových obchodů.
Podvedení zákazníci často přiznávají, že určité zboží skutečně objednali, ale v domnění, že obdrží pouze jednu zásilku, protože o další zboží nestojí. V prvé řadě doporučujeme, aby si spotřebitelé důkladně zkontrolovali objednávku a to, co je v ní uvedeno,
radí vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený s tím, že podle občanského zákoníku není spotřebitel povinen vracet zboží, které mu zaslal dodavatel bez objednávky. Pokud jste tedy nic neobjednali, můžete si zboží ponechat a neplatit za něj. Zasílání nevyžádaného zboží a vymáhání platby za ně je podle Zeleného také zakázanou agresivní obchodní praktikou.
Problém některých zásilkových obchodů spočívá v tom, že objednávku následných zásilek sice oznámí, informaci ovšem velmi důkladně skryjí,
varuje Zelený, který připomíná, že jde o typický postup například pro společnost Český mincovní obchod.
Obchodníci mohou na letácích či vnitřní straně obálky uvádět drobným písmem, že klient souhlasí se zařazením do „sběratelského servisu“. Pokud s tvrzením nesouhlasíte, je nutné je například přeškrtnout. Takové jednání obchodníků je minimálně nekorektní, správně bychom předpokládali opačný přístup,
uvedl Zelený a dodal, že pokud spotřebitel nechce být obtěžován zasíláním zboží a vymáháním úhrady za ně, je vhodné se obrátit písemně na odesílatele.
Sdružení TEST na svém webu nabízí k využití vzorové dopisy „Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží“ a „Žádost o odstranění osobních údajů z databáze“.